Hallo,
Ik heb hier een opel astra G (F48) binnenstaan welke zeer loom is, maar niet echt slecht draait (op stationair een tikkeltje onrustig, maar gezien de 175.00 km die erop staan niet echt abnormaal waarschijnlijk). De auto trekt echt abnormaal traag op. Tegen 20 per uur valt hij nog bijna stil in 2de versnelling in een bocht. Op de autostrade houdt hij in op 130 km/u gedurende een halve minuut of zo, dan gaat de teller tergend langzaam verder naar de 140 a 145 km/u en daarboven geraak ik niet, soms voel je de auto zelfs schokken bij deze snelheid, precies dat hij benepen is op brandstof of lucht. En soms gaat het lampje van de motorstoring ook nog eens branden (dit gebeurd enkel op de autostrade) en dan is de auto begrensd op 110 a 120km/u.
De eerste keer de auto laten uitlezen (bosch KTS 650, als het iets moest uitmaken):
2 foutcodes: P1125 laaddruk-magneetventiel
functionerings-storing
P0370 Referentiepunt A
functionerings-storing
Ik heb dus het hele vacuumsysteem getest. De pomp op de alternator genereert zo'n 0.9 bar vacuum. Als ik dan zelf een vacuum creeer i.p.v. de pomp op de alternator zakt mijn druk weg. De slang naar de egr klep verliest nergens druk, de slang die verderloopt naar de solenoide (laaddruk magneetventiel) die de turbo aanstuurt verliest wel druk, maar dit zou normaal zijn. De magneet hiervan lag wel in kortsluiting. Fout gevonden dacht ik.
Nieuwe solenoide besteld en vervangen. (160 )
Probleem niet opgelost, de auto is nog steeds met geen stokken vooruit te branden. (na wissen codes)
De auto terug laten uitlezen:
De actualiteitstesten van de lmm (luchtmassameter) leken te kloppen, deze reageerde goed bij: traag gas geven, vol gas, onmiddeljik lossen en traag lossen.
De turbodruk leek ook goed (tot +/- 170 kPa) met geen verschil tussen nominale en werkelijke waarde.
Zelf heb ik de aansturing van de turbo ook nagekeken, als ik de slang naar de turbo vacuum zuig, zie ik vanaf 0.5bar vacuum dat het stangetje beweegt. Als ik 0.9 bar vacuum op de turbo zet en ik laat de vacuum plots ontsnappen zie ik dat het stangetje toch ongeveer een cm regelslag heeft. (is dit genoeg?)
Mijn (eindelijk) vraag is nu: waaraan kan het liggen dat de auto zo extreem loom is? Kan dit aan de distributie liggen? (een bout van de oliepomp die lostrilt zou de timing van de motor kunnen veranderen heb ik opgevangen) Kan het toch nog de egr klep zijn die de motor tegenhoudt? (zonder dat er een foutcode hiervan in de ECU staat) Hoe kan ik de EGR-klep testen? Klopt het verhaal van de distributie en de oliepomp, zo ja, hoe kan ik dit testen of zien? Zit ik wel in de goede richting te zoeken?
Alle opmerkingen, suggesties en vragen welkom, anders heb ik binnenkort geen haar meer over :)
Bedankt voor de snelle reacties.
Raf
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Komt de code P0370 weer terug? Anders probleem in pomp denk ik. Geen slijpsel in filter? Of krukassensor. Gaan ook no al eens stuk.
deze foutcode heeft te maken met de vergelijking tussen 2 sensoren te weten krukassensor en pompassensor (zit in br.pomp)
kan dus krukassensor zijn / pompassensor (is los te v.v) / of bedrading.
Roy
12 jaar
Waar zit de pompassensor? In de br.pomp? Welke pomp is dit? Weet je toevallig ook hoe ik beide sensoren kan testen of uitmeten? De weerstandswaarden hiervan? Of de spanning die ze zouden moeten opwekken in de stand wanneer er wel of geen nok voor de sensor zit?
Bedankt voor de snelle reacties.
Mvg.
Raf
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar