close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Motor komt in eerste instantie op temp. maar valt daarna weer te

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: z1.6se

Ik heb sinds drie maanden een astra g. Wat mij sinds een paar dagen opvalt is dat de temperatuur meter nogal schommeld. In eerste instantie lijkt de motor goed op te warmen, en de temperatuur loopt na een kilometer of vijf op tot net onder het middelste streepje (90 graden). Daarna zakt deze vrij snel weer terug naar onder de 80 graden streep en blijft daar weer een tijdje hangen en loopt dan weer heel langzaam richting de 85 graden en de rest van de rit blijft de temperatuur op ongeveer die waarde staan.

Ik zie uit het bovenste slangetje op het expansievat van de koelvloeistof duidelijk koelvloeistof stromen, dus de waterpomp lijkt in orde te zijn?

Wat mij verder opvalt is dat de eerste paar honderd meter dat ik rij, bij het gasgeven een ligt "kabbelend" geluid onder het dasboard (kachel?) hoor. Dat is daarna weer verdwenen.

Verder heeft het aanzetten van de kachal in verwarmstand nog een extra verlagende invloed op de temperatuur. De kachel wordt overigens wel vrij snel warm.

Wat zou het kunnen zijn? Temperatuursensor, thermostaat, kachel of toch de waterpomp?

Ik heb nog G2 garantie. Ik mag aannemen dat dit soort zaken daar onder vallen, of niet?

Vast bedankt!

Grover

Geplaatst door

Grover3839 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het kabbelend geluid kan op lucht in het koelsysteem duiden, wat ook de veranderingen in de temperatuur van de motor kan veroorzaken.

FF terug naar de verkoper, en koelsysteem goed ontluchten, en zien wat dan de gevolgen zijn.
Dat de temperatuur eerst oploopt en dan weer iets daalt is redelijk normaal, dan gaat de thermostaat open en de koeling komt in werking.

Cor1822 0
badge

17 jaar

Cor1822, bedankt voor je reactie!

Ik ga zeker nog even bij de dealer langs, maar ik wilde eens even weten wat mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn op basis van de gegevens.

Ik dacht zelf eerst de thermostaat, maar dan zou je verwachten dat de temperatuur zo en zo niet eerst oploopt, maar gelijk al aan de lage kant blijft... Of zou een thermostaat op zo'n manier kapot kunnen zijn, dat hij wel pas open gaat bij de beoogde temperatuur (92 graden?), maar daarna niet meer sluit onder deze temperatuur, maar pas als de motor helemaal is afgekoeld?

Grover3839 0

17 jaar

Thermostaat gaat open bij de temperatuur welke erop staat, er zijn verschillende te krijgen welke bij andere temperaturen open gaan.
Ze gaan ook niet in een klap open, maar gelijdelijk bij het bereiken van de temperatuur.
Voor de prijs van een nieuwe hoef je het vervangen niet te laten, maar testen in een bakje water op het gas kan mits je over een goede temeratuurmeter beschikt, meteen ook testen of hij weer normaal gaat sluiten of het water begint af te koelen.

Maar de eventueele luchtbel moet er ook uit, deze verstoort de circulatie ook.

Cor1822 0
badge

17 jaar

Ik zat me nog even te verdiepen in het ontluchtingsverhaal. Is het bij de z1.6se nog steeds zo (als bij voorgangers van deze motor) dat het punt van ontluchten het punt is waar de temperatuursensor er in zit geschroeft. In dat geval kan ik me inderdaad goed voorstellen dat de lucht zicht daar ophoopt en de temperatuurmeting kan verstoren... Ik hoop eigenlijk ook dat dit het probleem is, want volgens mij moet de distributieriem verwijderd worden, voordat je bij dit type motor de thermostaat kan vervangen, klopt dat?

Grover3839 0

17 jaar

Vanmorgen nadat de motor goed op temperatuur was gekomen nog even onder de motorkap gekeken. Wat mij toen opviel was dat de koelfan op de radiateur bij 90 graden op de meter begon te draaien. Dit zou 100 graden moeten zijn (en dat was het waarschijnlijk ook aan de motor te voelen).

Ik vermoed dus eigenlijk steeds meer dat de temperatuursensor aan het overlijden is. Als ik steeds 10 graden optel bij de waarde die ik op het dashboard aflees tijdens een hele rit, dan zijn dat ineens toch weer vrij normale waarden. Kan de dealer zo'n sensor makkelijk vervangen bij dit type motor? Ik zag iets zitten op het inlaatspruitstuk direct op het punt waar de dikke slang vanaf het luchtfilterhuis aan het spruitstuk zit gekoppeld, is dat hem? Er lopen ook twee dunne slangen van het koelsysteem langs. De uitgaande slang daarvan loopt direct naar het expansievat.

Grover3839 0

17 jaar

Het heeft even geduurd, maar vandaag ben ik dus toch maar met de auto naar de dealer geweest om naar het probleem te laten kijken. Het bleek dus uiteindelijk toch de thermostaat te zijn. Deze hebben ze kostenloos vervangen vanwege de G2 garantie die er nog op zit.

Grover3839 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.