Beste,
Ik zit al enkele maanden met het zelfde probleem dat nu het terug warmer begint te worden terug begint op te komen.
Mijn motor loopt warm en dit soms zelf al na 10 Km rijden.
Tot iets meer dan een jaar geleden nooit problemen gehad en was de temperatuur van de motor nooit boven de 90° geweest, en nu loopt die soms op tot tegen de 100° (is hij nooit boven geweest omdat ik hiervoor meetsal ingrijp door de verwarming volledig open te zetten).
Ik heb dan een paar maanden geleden de termostaat vervangen (deze functioneerde niet meer 100%) en toen ook het volledige koelsysteem eens grondig gereinigd.
Gisteren liep de temperatuur dan weer op, maar nu merkte ik dat dit samen hing met de airco.
Bijten temperatuur was 22° had airco op 20° staan en die blies koude lucht. zet de airco op 24° blijft koude lucht blazen. Zet daarop de airo op 26° nog steeds koude lucht (en motor temperatuur blijft rond de 95°) zet de airco op High => krijg warme lucht en temperatuur zakt binnen de minuut naar ongeveer zo'n 85°. Zet de airco terug op 24° en die blaast echt terug koude lucht en temeratuur loopt terug langzaam op en blijft echt koude lucht blazen (blijft dus koulen tot ruim onder de 20°). Zet de temeratuur op 26° en dan kreeg ik ongeveer de zelfde temperatuur als de buiten temperatuur en de temperatuur van de motor begint zich te stabiliseren.
Heeft iemand dit probleem al meegemaakt of weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je misschien koude plekken in de radiateur zitten, ik bedoel hiermee dat de radiateur is dichtgeslibt door vuil.
Dat de temperatuur zakt door de kachel aan te zetten is normaal, en als je de airco aanzet ook, want de condensor van de airco zit voor de radiateur en daar zit weer een ventilator op die ingeschakeld wordt bij airco gebruik.
als de temperatuur echt te hoog word, perst de motor de koelvloeistof er wel uit via de koelvloeistof dop.
Ik heb zelf ook problemen gehad met de temperatuur meter van mijn Vectra-B.
hierbij liep de temp regelmatig op tot ver in het rood.
frapante was dat de meter juist steeg bij koelvin aan.
op een dag kwam ik er achter dat mijn temp meter steeg als ik mijn licht aanzette, en weer zakte als ik het weer uit zette.
Waruit bleek dat de massakabel vanaf de accu naar de motor te veel weerstand had.
de kabel zelf was dan ook wel enigzins verweerd (koper zwart geworden).
ik heb bij een automaterialen zaak massa draadstrips gehaald, en deze als volgt geplaatst. (je kan ook dikke kabels nemen met kabelogen eraan).
1. van de accu naar de massa van de motor (kabel vanaf accu volgen naar versnellingsbak bout)
2. van accu naar carroserie
3. dunnere kabel naar massastrip op de linker veerpoot onder zwarte dekseltje
ik heb tot nu toe (al 3 jaar) zonder problemen gereden.
Willem
De radiator wordt schoon gelijkmatig warm. dus hier zit het probleem niet.
Zal dit weekend eens kijken om de massa her aan te leggen, maar denk niet dat dit iets gaat uithalen daar ik duidelijk merk dat het samenhangt met de airco
15 jaar
Hallo:
ik had het zelfde als jouw auto.
Airco aan, temp omhoog.
dit komt omdat als je de airco aanzet de pomp ingeschakeld word en dan ook de koelvinnen (2x) worden ingeschakeld.
Dit verbruikt flink stroom!!
en dan komt juist dat massaprobleem aan de orde!!.
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar