Opel Tigra: Motor manangement lampje + temperatuur van de motor stijgt

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Beste Mensen,

Ik heb een probleem,
Ik heb sinds een weekje een Tigra gekocht.

Het volgende probleem:

wanneer de auto gestart word, niets aan de hand...loopt goed, geen vreemde bijgeluiden.
Maar na enige tijd, verschilt tussen de 5 a 15 min gaat het Motor Manangement lampje branden.
Ook loop de temperatuur op van de auto wanneer ik stil staat, wanneer ik ga rijden daalt de temperatuur wel weer.
tevens heb ik ook het idee dat het af en toe vrijlang duurt todat de motor warm is,

Ik heb al gekeken of de waterpomp nog werkte, maar die werk wel(denk ik)
Dop verwijderd(koelvoeistof)..motor aan en na enige tijd zie ik dat het gaat borrelen...(circuleert)

Graag hoor ik van jullie, wat dit probleem kan zijn.

tevens zit er een turbo charger op of iets....Kan dat???

Dreamer

Geplaatst door Dreamer (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Tigra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Turbo charger lijkt me niet iets dat vrij algemeen is, is in ieder geval niet standaard. Maak eens een foto van dat onderdeel.

Als het lampje gaat branden is er een storing. Even laten uitlezen bij de dealer en je weet wat de oorzaak is.

Gaat de koelvin wel draaien als de motor warm wordt?

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

> temperatuur:
- deze loopt inderdaad op tot rond de 100 graden als je stilstaat, dan moet de koelventilator aan.
- deze daalt weer tijdens rijden door de rijwind, moet niet te ver onder de 90 graden komen.

> duurt lang voordat de motor warm is:
- thermosstaat kapot, blijft open staan.
- Meter gaat pas bij 70graden wat aangeven, dus kan even duren voor de meter wat aangeeft
- Mijn X16XE motor is binnen no time op 90 graden. (binnen 5 minuten gaat ie iig aangeven in de winter / zomer nog vlotter)

> Circulatie koelvloeistof / werking waterpomp:
- kan je beter bekijken door aan de bovenste slangaansluitingen te kijken met dop op het tankje, je ziet het dan uit deze slangetjes komen, bvij koude motor maar uit 1 slangetje, bij bedrijfswarme motor uit bijde
- komt er bij nog niet volledig warme motor uit bijde slangetjes water stromen is de thermosstaat kapot.

>> borrelen in koeltank is niet goed, stromen wel.

> Charger of iets:
- dit is de Secundaire luchtpomp, deze blaast koude lucht in de uitlaat bij de eerste 2 minuten dat de motor koud gestart is, dit is om de katalysator sneller op te warmen, koud zul je m horen, klinkt als een stofzuiger.
- Deze zit boven de verslellingsbak.

> MM lampje: storing opgeslagen, zelf uitlezen of laten uitlezen.

Willem

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Of maak even een foto van de motor..

Alles kan erop of eraan zitten, maar dat heb je bij aanschaf toch wel gevraagd of hebben ze dat gezegd / stond het erbij in de advertentie ?

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Jeroen ik zie dat je uit rotterdam komt, das redelijk in de buurt, ik kan evt het motormanagement uitlezen voor je..

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=stefan84]Of maak even een foto van de motor..

Alles kan erop of eraan zitten, maar dat heb je bij aanschaf toch wel gevraagd of hebben ze dat gezegd / stond het erbij in de advertentie ?[/quote]
Zal de Secundaire luchtpomp zijn, lijkt wel een stoer ding als je m ziet en hoort haha...

bij mij is deze verwijderd, zit alleen maar in de weg.

Dreamer (0), 14 jaar geleden

Ik zal vanmiddag eens een foto maken ervan.

ik zit hier en daar nog eens te googlen, nu zie ik ook wel eens "lekke koppakking" staan en scheurtjes in blok/cilinder.
Kan ik dit nagaan?

oja...nog iets..Gister bij het aansluiten de radio , ging er iets mis, iets maakte sluiting.
Zal waarschijnlijk in de radio zitten, maak ook verder niet uit, maar..na het vervangen van de zekering, kreeg ik de auto niet gestart, lampje van Motor Manangement stond te knipperen, al op het moment wanneer de sluitel half omdraaide.
Wanneer ik probeerde te starten, sloeg de motor meteen weer af.
Is toch vreemd??

Puur toeval??

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Knipperen motorregel lampje is startonderbreker.

er zal nog een zekering kapot zijn denk ik zo, of er is een verbinding tussen de Geschakelde+ op contact en geschakelde + op acc stand ontstaan door de sluiting, of door gepruts aan de draden.

dan gaat het ook fout met de strtonderbreker.

Controleer alle zekeringen nog eens na.

Willem

Dreamer (0), 14 jaar geleden

Goedemiddag,

De zekeringen heb ik iderdaag gister reeds nagekeken, maar alles was in orde, na circa 10 minuten nog eens geprobeerd, auto starte weer,
geen probleem verder.

ik zal vanmiddag eens de fan gaan nakijken, of deze aan zal slaan na een bepaald temperatuur.
de termostaat: Wanneer deze defect is...Mogelijk de oorzaak van het Motor Manangement lampje dat gaat branden, juist omdat het gaat branden wanneer de tempartuur warmer word?
nu je het zo zegt, en ik eens goed nadenkt,
Lampje gaat eerder aan, wanneer de auto warm is, en duurt langer wanneer de motor koud is.

graag zou ik zsm langs willen komen bij je om de auto uit te lezen,
Wanneer is dit mogelijk?

Is het wel mogelijk bij een tigra uit "95?

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

vanmiddag al als je wilt.

Willem

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

E-mail adres is: wim-v6@live.nl

Willem

Dreamer (0), 14 jaar geleden

Willem bedankt alvast,
ik heb je een mailtje verstuurd,
je kan mij bereiken op Jdreamer20@hotmail.com
0643818294

Mvg

jeroen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Tigra of stel zelf een nieuwe vraag.