Opel Tigra: Probleem met motormanagment storing

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

Beste Mensen

Sinds kort heb ik problemen met mijn opel tigra 1.4 16v

gaat om het volgende als de motor koud is start ie zonder problemen rijd enkele dagen perfect ( op een stationair na schommelt die een beetje )
vervolgens als ik na een tijd weer de auto start niks aan de hand ga ik rijden na enkele minuten gaat het motormanagment lampje branden
en houd die heel erg in stotteren en kom ik bijna niet meer voor uit de auto slaat ook wel eens uit en start dan bijna niet meer.
Nou heb ik de auto uit laten lezen en kwam het volgende er uit.

Krukaspositiesensor

en iets over de toerental sensor ( werd mij gezegd dat dat een sensor is op het inlaat spruitstuk )
Nou heb ik de krukassensor schoongemaakt stekker los gemaakt in ge spoten heeft het een tijd goed gedaan maar nu begint de ellende weer van voren af aan

nou was mijn vraag die sensor op het inlaat spruitstuk waar zit die precies
en hoe kan ik dit oplossen?
en de krukas sensor hoe kan je bepalen of die kapot is kan je die door meten??

Hoop snel een reactie te horen
al vast bedankt

tinus23b

Geplaatst door tinus23b (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Tigra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Krukaspositiesensor wordt ook wel toeretal sensor genoemd, dus die zit duidelijk niet op je inlaat spruitstuk.
Ik zou beginnen met nog eens uitlezen en dan zorgen dat je de goede omschrijvingen krijgt, liefst compleet met nummer.

tinus23b (0), 14 jaar geleden

wat is die sensor die op het inlaatspruitstuk zit dan?
als ik vragen mag

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Map sensor ?

De storing van de toerental sensor kan ook tevoorschijn komen als hij alleen op contact staat en dan uitgelezen word, lees hem eens uit met lopende motor..

tinus23b (0), 14 jaar geleden

Ga ik morgen even laten doen

wat ik niet helemaal snap is dat toen die uit gelezen werd gaf die 2 storingen aan kruskaspositiesensor en die toerental sensor
maar ik hoor net dat dat het zelfde is hoezo geeft die dan 2 keer de zelfde storing aan en toen die storing gewist was heb ik het hele weekend er mee gereden zonder
problemen en maandag onderweg na me werk ging die weer in noodloop om het zo maar even te noemen.

had die niet gelijk weer de storing aan moeten geven dan toen ik weg reed bij de garage?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Het hoeft niet, maar met wissen alleen kom je er niet, vaker komt hij gelijk terug of anders na een paar dagen of weken wel..

Als hij 2 storingen aangaf zullen dat waarschijnlijk 2 verschillende zijn geweest en niet 2x dezelfde..

Het beste als je even de storingscode noteerd met nr zodat het zoeken/antwoorden wat makkelijker word.

Volgens mij kun je deze zelf ook nog uitlezen a.h.v. de paperclip methode, dit staat beschreven hoe je dat moet doen als je de zoekfunctie even gebruikt..

tinus23b (0), 14 jaar geleden

daar ben ik weer ik hem hem nog niet op nieuw uitgelezen maar heb wel de codes gevonden had ze op geschreven namelijk


19 Toerental gever
34 Druksensor zuigbuis massasluiting

dat heeft de garage voor me op geschreven vond het trug in de auto hopelijk heeft iemand wat hier aan zegt mij namelijk niks

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

waarschijnlijk draadjes bij de MAP sensor slechte verbinding, komt vaak voor bij de Corsa-B / Tigra 1.4 16V en 1.6 16V.

Willem

tinus23b (0), 14 jaar geleden

[quote=Willem12089]waarschijnlijk draadjes bij de MAP sensor slechte verbinding, komt vaak voor bij de Corsa-B / Tigra 1.4 16V en 1.6 16V.

Willem[/quote]
map sensor die zit toch tegen het schutboard aan met die stekker en een vacuumslang ( 3 polige stekker als ik me niet vergis )

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Jep.

tinus23b (0), 14 jaar geleden

[quote=Willem12089]Jep.[/quote]
dus even de draden volgen op een breuk en zo nodig even cleanen
en anders nieuwe der op
en dan moet het euvel over zijn

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

meestal zijn de draden niet lekker bij de stekkerzelf.

Willem

tinus23b (0), 14 jaar geleden

[quote=Willem12089]meestal zijn de draden niet lekker bij de stekkerzelf.

Willem[/quote]
kan je die map sensor testen?

nou heb ik nog iets als je voor de auto staat aan de rechter kant zit een kastje met een vacuumslangetje er op die hoor je zuigen zit 1 aansluiting op waar niks op zit moet die af gedopt zijn of hoort die open?

miraltje (0), 14 jaar geleden

de klachten die jij omschrijft komen niet overeen met een defecte krukaspositie sensor.
wanneer deze sensor defect of verlopen is wil de auto nagenoeg niet aanslaan omdat de ecu dan niet meer kan bepalen welke cilinder de compressie slag maakt en moet worden ontstoken.
je moet de storing zoeken in de mapsensor(schutbord)

tinus23b (0), 14 jaar geleden

[quote=miraltje]de klachten die jij omschrijft komen niet overeen met een defecte krukaspositie sensor.
wanneer deze sensor defect of verlopen is wil de auto nagenoeg niet aanslaan omdat de ecu dan niet meer kan bepalen welke cilinder de compressie slag maakt en moet worden ontstoken.
je moet de storing zoeken in de mapsensor(schutbord)[/quote]
als ik met de auto rij en het motormanagment lampje gaat branden houd die heel erg in en slaat ook af hij start dan ook moeilijk
alleen als ik beetje met het gaspendaal rommel dan slaat die wel aan

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

Daar hadden we het over miraltje.

mapsensor kan je alleen testen met een tester, de waarden uitlezen

open pijpje afdoppen, ze hebben waarschijnlijk de secundaire luchtpomp verwijderd.

Willem

tinus23b (0), 14 jaar geleden

[quote=Willem12089]Daar hadden we het over miraltje.

mapsensor kan je alleen testen met een tester, de waarden uitlezen

open pijpje afdoppen, ze hebben waarschijnlijk de secundaire luchtpomp verwijderd.

Willem[/quote]
ik ga die stekker wel even nakijken van de mapsensor
hou jullie op de hoogt in iedergeval bedankt voor de snelle reacties!!!!

tigra-rioverde (0), 14 jaar geleden

zou ook eens naar het gasklephuis kijken, en dit schoon maken ik herken het probleem bij mij stotterde die ook en sloeg hij vaker af bij uit rollen als ik de koppeling in trapte en dan ging ook het storinglampje branden. Toen hebben we het gasklephuis schoon gemaakt en wat bleek de stationaire regeling die d.m.v een stappenmotor aan de zeikant van het gasklep huis functioneerd zat helemaal verstopt.
miss heb je er iets aan,

mitch

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Tigra of stel zelf een nieuwe vraag.