auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Tigra: Houdt in tot 2500 met warme motor.

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 ecotec 16V

Beste forummers,

Sinds een tijdje heb ik problemen met mijn Opel Tigra(1,4 Ecotec 16V),
het probleem is namelijk als de tigra op bedrijf temperatuur is begint in te houden van 0 t/m 2500 toeren.
Het voelt alsof je met de handrem erop rijdt t/m 2500.
Je hoort ook dat de motor een tikje krijgt (als ie warm is).

Ik ben hiervoor naar de Opel dealer geweest, daar hebben ze het een en ander gedaan om het probleem op te lossen maar na een rekening van 328euro ben ik geen steek verder gekomen..
Dit hebben ze uitgevoerdt:
-Foutcodes uitgelezen (geen foutcodes zijn gemeldt)
-Bougiekabels doorgemeten
-Bougies vervangen
-Injectoren gereinigdt
-Benzinefilter vervangen
-Tank-ventilatieslang vervangen (was blijkbaar lek)

Het probleem is nog steeds niet verholpen..

Ik hoop dat jullie een paar ideën hebben wat het zou kunnen zijn, want ik wacht nu eerst even voordat ik hem weer naar de garage breng en weer een rekening krijg..

Alvast bedankt

Mvg Koen

Geplaatst door

koen122 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Temperatuur sensor al vervangen.

Deze was mij mijn X16XE (grote zus van de X14XE) kapot, deze trok ook niet meer bij laag toeren.

Willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

[quote=Willem12089]Temperatuur sensor al vervangen.

Deze was mij mijn X16XE (grote zus van de X14XE) kapot, deze trok ook niet meer bij laag toeren.

Willem[/quote]
Nee nog niet vervangen.
Was dit ook het geval bij warme motor, of was het altijd bij jou?
En zou deze kapot zijn, zou ie dan geen foutcode moeten melden?

koen122 0

15 jaar

Als een sensor echt kapot is, krijg je een melding. Maar dan geeft de sensor een signaal wat overeenkomt met -40 of +125 graden.
Geeft de sensor bijvoorbeeld -20 af terwijl het +10 moet zijn, dan krijg je geen foutmelding.

oldford 0
badge

15 jaar

Je zou de sensor eens kunnen meten op Ohm, bij koude en warme motor, en noteer de waardes even hier.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Okee ik ga morgen even een multimeter regelen en ff meten.

Ik heb vandaag met een auto een 40 minuten gereden, hierbij viel het op dat je hem egt duidelijk hoorde tikken als ie stationair loopt, als je gas geeft dan loopt het tikken ook op.
Dit zou toch nix te maken hebben met de temp. sensor?

koen122 0

15 jaar

Het tikken zou bv een klepstoter kunnen zijn die je hoort, maar staat los van een eventuele temp sensor..

stefan84 0

15 jaar

[quote=stefan84]Het tikken zou bv een klepstoter kunnen zijn die je hoort, maar staat los van een eventuele temp sensor..[/quote]
Okee, ik weet ook niet of het probleem samenhangt met het tikken.
Nog een een paar vraagjes,
Ik heb nog niet zo ontzettend veel ervaring met sleutelen aan m'n auto maar ik leer steeds meer en ben ook aardig handig ( altijd scootmonteur geweest, maar dat is iets heel anders ), nu zijn mijn vragen:
waar kan ik de temp. sensor bestellen en welke moet ik dan precies hebben?
Hoe moet ik deze vervangen?

Alvast bedankt!

koen122 0

15 jaar

Koen

Kijk eens op www.partsbase.nl en voer je kenteken in, ga dan naar : Sensoren/Luchtmassameter/Egr in de linkerkolom, één van deze sensors is het met nr : 0 280 130 093 ( De blauwe )

Je kunt deze in de automaterialenzaak of bij de dealer kopen, de prijs verschilt niet veel.

Zou wel eerst even meten of deze wel de boosdoener is voor je een nieuwe koopt.

Vervangen is simpel, stekkertje eraf halen, sensor los draaien, en de nieuwe monteren, het kan zijn dat er wat koelvloeistof uitkomt, maar als je hem snel verwisseld is het amper wat.

Meestal zit deze in de kop, of in een plastic / Alu huis, Zie ook :

[url=http://img38.imageshack.us/i/98275745.pn...][img]http://img38.imageshack.us/img38/2396/98...[/img][/url]

Geluiden zijn altijd lastig te beoordelen achter de pc..maar ik denk dat het 'getik' dat je hoort los staat van het inhouden..maar eerst maar even dit verhelpen :-)

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Heel erg bedankt voor de duidelijke uitleg, ik ga er van de week aan beginnen, eerst even doormeten natuurlijk :)
Moet trouwens wel ff zeggen dat je hier snel en goed geholpen wordt!

koen122 0

15 jaar

@ Stefan84 em Koen122.

Temp sensor zit bij nummer 5 op de tekening (net boven stuurpomp wiel)

nummer 4 is voor de tempmeter op dahboard.


[img]http://i427.photobucket.com/albums/pp356...[/img]


Willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

Juist, die heb ik net vervangen, hierna een proefrit gemaakt maar helaas is het probleem hiermee niet opgelost..
Ik heb ook nog alle stroomkabeltjes nagekeken, contactjes opgeschuurt, ingespoten met vochtverdrijver.

Iemand nog andere iedeën wat het probleem zou kunnen zijn?

koen122 0

15 jaar

Al gekeken naar de stekker en draadverbindingen van de stekker van de MAP sensor?? (ding links van de koelwaterdop op mijn foto)

deze gaan vaak kapot.

Willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

Nee nog niet gedaan, deze zal ik ook eens controleren, bedankt voor de tip, ik hou jullie op de hoogte.

koen122 0

15 jaar

Hallo, ik heb zelf ook een opel tigra 1.4 16v,
Toen ik de auto kocht bij de garage had hij ook zo'n tik. Na mate je meer gas gaf werd de tik sneller.
Dit was volgens garages geen probleem, het had te maken met de hydrolische klepstoters die in de opel tigra zitten. Doordat de olie naar onderen zakt krijg je deze tik.

Echter werd wel gezegt bij de garage, als de auto volledig is warm gereden moet deze tik weg zijn, deze was tot vandaag ook weg. vanmiddag toen ik uit school kwam (na 70km rijden) had mijn tigra deze tik ook weer. Dus ik zit ook met dit probleem.

Het heeft hoogsts waarschijnnlijk met de klepstoters te maken, wat precies weet ik niet.

Markdejong 0

15 jaar

De klepstoters kun je horen rammelen als deze vervuild of defect zijn..

Je kunt het systeem eens spoelen ( olie behandeling ) en erna het filter en olie vernieuwen..

Het kan niet meteen kwaad als je ze licht hoort..

stefan84 0

15 jaar

Heb jij (of iemand anders) de timing van de distributie al gecontroleerd? In een van de opgelost topics heb ik al eens een geval beschreven van een corsa met dezelfde motor die ook inhield en daar bleek het krukas tandwiel uitgesleten te zijn waardoor de timing goed leek te staan maar dit was uiteindelijk niet het geval. Dat is ook nog een mogelijkheid waar je naar kunt kijken, even via de zoekfunctie opzoeken.

succes, Nico.

ernst2884 0
badge

15 jaar

En, weet je al wat meer Koen ??

ernst2884 0
badge

15 jaar

Het getik wat je hoort zijn inderdaad de hydraulishe kleppenstorters. Deze zijn lek waardoor de olie terug stroomt het carter in als je de auto stil zet en af laat koelen. Het gaat vaak wel weg als het blok op temperatuur is. En reinigings middel is niet aan te raden en is vaak maar een tijdelijke oplossing. Dus alle 16 vernieuwen als je nog een paar jaar wil doorrijden zonder getike.
Tis: meteen klepseals meenemen als je toch de boel open heb.

v8freak 0
badge

15 jaar

Klepsteelrubbers vervangen lukt niet zonder het daarvoor bestemde materiaal, of je moet hem al weg brengen naar een garage..Maar ik zie niks over oliegebruik staan, dus waarom dan vervangen..

Een forté behandeling doet vaak wonderen, en baat het niet, dan schaad het niet.

Een behandeling bij een defecte stoter helpt natuurlijk niet, wel tegen vervuiling o.i.d.

En, uhmm..alle olie stroomt je carter in als de motor niet loopt :)

stefan84 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Tigra of stel zelf een nieuwe vraag.