Opel Tigra: electro probleem

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

Hallo,

ik heb Vorige week een opel tigra gekocht bij een garage bedrijf.
Met een km stand van 99654 km.

De vorige eigenaar heeft xenon ingebouwd, en een flinke audio installatieachterin. Afijn.
Dit heeft allemaal probleemloos gewerkt.
Zit een tenzo-R open luchtfilter op de autogemonteerd.

Nu het volgende ik ging vanmorgen opweg voor een lange rit, ongeveer 300km. Was goed 200km opweg, stereo lekker aan, lekker muziekje, ongeveer 120km/h.

Ineens, het airbaglampje ging branden, en het motormanagementlampje ging branden. En de stereo viel uit, en de datum in het op de middenconsole.

En een hele vieze rotte eirenlucht. Ik dacht al, accu aan de kook. Op parkeerplaatsgestopt, en accu stond gewoon te roken. Ik ruim een half uur stilgestaan, en geprobeerd te starten, auto starte goed, en alle lampjes gingen weer uit, en de datum begon weer te werken.

Maar zodra ik boven de 1500 toeren kom, begint alles weer in paniek te raken, en alles weer te branden, en een vieze lucht in de auto. Zodra ik onder die toeren ben gaat alles goed, zelfs met xenon en stereo vol open.

Heb de auto dus samen met iemand weggesleept, en bij familie gezet, want er valt niet echt mee te rijden. en durf ik ook niet.

En het viel mij op dat, sinds dat dit is gebeurd, de motor als deze aanslaat, even op een kleine 500 toeren blijft hangen, en dan netjes 1000 toeren gaat draaien, maar dit duurt toch zeker een seconde of 5 a 10.

Kunnen jullie mij misschien helpen? Ben een beginned automonteur, en elk idee is welkom.

Groet en alvast bedank.

Richard

Richard_H

Geplaatst door Richard_H (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Tigra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

roy4873 (0), 14 jaar geleden

Meet eens hoeveel volt de dynamo bijlaad.
Ik vermoed dat je de spanningsregelaar op de dynamo stuk hebt.

Richard_H (0), 14 jaar geleden

stom, had ik zelf ook kunnen bedenken, heb net even gemeten.

Stationair laad de dynamo al 17,5 volt bij, en op toeren 19,5.

Maar de spanningsregelaar zit in de dynamo toch? dus het word een nieuwe dynamo, en dan is het opgelost.

En dat aanslaan waar kan dat dan ineens door worden veroorzaakt?

En is het normaal dat als je de achterklep dichtgooit, dat dan het elektrische raampje aan de bijrijders kant, even open en dichtgaat?

miraltje (0), 14 jaar geleden

dat het zijruitje een stukje naar beneden gaat hoort zo, dat is vanaf modeljaar '98 dit ivm met de overdruk die de achterklep veroorzaakt bij het dichtdoen ervan.
doordat de zijruit naar beneden gaat valt de achterklep direct goed in het slot.

dat hij even in toeren blijft hangen kan veroorzaakt worden door een haperende lfr regelaar indirect veroorzaakt door een vervuild gasklephuis of de lfr regelaar is gewoon defect

roy4873 (0), 14 jaar geleden

De spanningsregelaar kan je gewoon vernieuwen.
Deze zit aan de achterkant van de dynamo en met 2 boutjes vast.
Hier zitten meteen de koolborstels aan vast.

Willem12089 (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=roy4873]De spanningsregelaar kan je gewoon vernieuwen.
Deze zit aan de achterkant van de dynamo en met 2 boutjes vast.
Hier zitten meteen de koolborstels aan vast.[/quote]
Ligt aan het type dynamo.

Willem

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Richard

Kijk maar eens even achterop de dynamo zelf, waarschijnlijk kun je de spanningsregelaar zo vervangen ( zit dan achterop geschroeft ) en zal ongeveer een 25 euro kosten, je hebt zoals gezegd ook type's waarbij hij in de dynamo zit!

Zou eerst dit probleem verhelpen en er niet meer mee verder rijden, de hoge spanning is niet echt geweldig voor de electronica in de auto..

Dat zou het probleem met het toerental ook kunnen verklaren..( veels te hoge spanning )

Gr Stefan

marcel7031 (0) PRO, 14 jaar geleden

Bij dit soort pechgevallen trekken we tijdelijk de dynamo stekker los. Er kan veel schade optreden met een te hoge boordspanning.
Kokende accu heeft geen verdere schade teweeggebracht? Anders spoelen met soda.

Richard_H (0), 14 jaar geleden

Heren,

heb met veel pijn en moeite de dynamo gedemonteerd. Daarvoor wel de aandrijfas weggehaald. Er zat wel een dynamo op met losse spanningsregelaar. Maar heb bij een revisiebedrijf, een gereviseerde gekocht. De lagers van de oude waren ook niet best meer, je hoorde ze en er zat speling op. En zoveel kostte het allemaal niet.

De nieuwe gemonteerd, En meteen nieuw riempje. Het probleem is nu weg, auto laad normaal bij, en geen gekke dingen meer.

Heb wel voor de zekerheid een nieuwe accu gemonteerd. In de oude zat een scheur bij de pluspool. Heb dus wel geluk gehad, kan ik stellen.


Heren, bedankt voor de info.

Hans4040 (350) PRO, 14 jaar geleden

Inderdaad, geluk gehad.
De accu had ook kunnen exploderen...

mooi dat het weer opgelost is en bedankt voor de feedback.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Tigra of stel zelf een nieuwe vraag.