Onlangs heeft een scheurtje in een slang de koelvloeistof doen weglopen en heeft de motor daardoor korte tijd erg warm gedraaid tot 110 graden.
Resultaat: klein beetje olie langs de koppakking, dus mogelijk heeft de motor het toch zwaar gehad, al liep/loopt hij nog steeds gewoon netjes.
De garage het verhaal verteld en de motor na laten zien. Men beaamde dat de motor iets te heet is geweest en heeft het volgende uitgevoerd:
1. Koppakking vervangen.
2. Pakking kleppendeksel vervangen.
3. Cilinderkoppen nagekeken, niets verbrand.
4. Distributieriem, snaren en waterpomp vervangen.
5. Haperende temperatuurschakelaar radiator ven vervangen.
6. Koelwater slang vervangen.
7. Koelvloeistof bijgevuld tot 60% vol in het reservoir.
Testrit na reparatie:
Motor loopt nu de eerst 10 minuten op naar 95 graden, maar na een stukje rijksweg en daarna 50km/u in de bebouwde kom rijden wordt hij warmer.
Zeker tijdens het wachten voor het stoplicht loopt hij al snel op naar 98-100 graden. Eenmaal rijden zakt dit weer iets terug naar 97 graden.
Na 15 minuten rijden met ca. 97 graden motortemperatuur voor de deur stationair draaien.
Bij 100-105 graden schiet de ven aan en zakt de temperatuur na ca. 3 minuten iets terug naar 97-98 graden en blijft de ven nog doordraaien.
Koelvloeistof in het reservoir was 60% vol voor de testrit, na deze testrit zat hij (ineens) 80% vol. Komt dit door uitzetten/doorpompen vloeistof?
Ik ben gewend dat deze motor altijd rond de 95 graden blijft, alleen bij lange files of lange stoplicht wachttijden in warm weer liep dit ietsje op.
Zouden deze nieuwe resultaten na de reparatie nog binnen het normale vallen, of moet er mogelijk toch noch iets anders worden vervangen?
Iemand in de kennissenkring had het over de thermostaat nakijken of vervangen, als deze in dit type auto zou zitten...
Ik ruik in de auto na een tijdje rijden ook een soort heel heet rubber-olie mix lucht in de auto. Iets wat ik in het verleden ook nooit heb gehad.
Mogelijk omdat de auto recentelijk op uitgebreid niveau is hersteld, nieuwe pakkingen, of ergens restanten olie aan de motor uit de tijd van de oververhitting?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Theo,
Als je zo'n reparatie laat doen,lijkt het mij dat ze ook wel de thermostaat controleren. Vaak scheurt een slang niet zomaar (of moet helemaal verduurd zijn). Meestal is er sprake van druk opbouw. Laat de thermostaaten de waterpomp eens controleren. Wordt de kachel wel goed warm als de temp oploopt??
Maarten,
Uiteraard ga ik er ook vanuit dat wanneer ik een monteur in detail uitleg wat er is gebeurd en gaande is, hij precies weet wat te doen, te controleren en te vervangen.
Mogelijk dat hij de thermostaat wel gecontroleerd heeft, dit zal ik z.s.m. navragen. De waterpomp behoeft in zoverre niet gecontroleerd, die is er nieuw in gegaan.
Zo ver ik weet wordt de kachel wel gewoon warm als ik de inblaas ven aanzet, maar zal dit morgen nog eens extra controleren.
Voorafgaand aan deze klachtoplossing moest ik ook met de kachel aanrijden van de garage.
Weliswaar dan zonder ven op blazen met het zomerse benauwde weer, want dat zou niet nodig zijn en is net even iets te warm.
Ik plaats morgen mijn conversatie met de monteur. Als er iemand nog andere ideeën en/of tips heeft zijn ze welkom.
13 jaar
[quote=T-sec]De waterpomp behoeft in zoverre niet gecontroleerd, die is er nieuw in gegaan.[/quote]
overheen gelezen,sorry.
Waterpomp is vervangen, alsmede de koppakking en pakking van het kleppendeksel.
Drukopbouw zou er dus moeten zijn en de pomp werkt ook omdat ik 20% meer koelvloeistof in het reservoir had na het rijden.
Heb de monteur nog niet gesproken, dat wordt morgen.
Vind nog steeds niet alleen de temperatuur te warm maar ook de verbrande rubber/olie lucht raar.
Zou oude gelekte olie uit de koppakking wat onder over de motor is gelopen hier de oorzaak van zijn?
13 jaar
is het een OHC 8 klepper?
Dan bestaat de cilinderkop uit twee delen een gedeelte met de kleppen en een los nokkenashuis, deze zit met vloeibare pakking op de kop, dit wil nog wel eens stinken in het begin.
Opelmeters gaven altijd te veel aan, ook ik ben wel eens gestopt aan de kant van de weg maar meestal is er niks aan de hand.
Je kunt nog even het sensortje vervangen.
Zolang er geen stoom en koelvloeistof wegloopt is er nog niks aan de hand.
Dat het niveau stijgt het vaatje is normaal, het heet dan ook expansievat.
Chris
Christiaan,
Of het een OHC 8 klepper is weet ik niet, het is een 1.8i uit 1995.
Ik zie dat tussen het kleppendeksel en het motorblok een pakking zit van kurk met een zwarte bovenrand. Ik zie geen kit of vloeibare pakkingresten...
Deze auto liep afgelopen jaren tot de storing altijd op 95 graden, sinds dien kruipt hij steeds naar de 100 graden bij stoplichten en files.
De verbrande lucht in de auto maakt het allemaal nog iets verdachter, alsof het blok echt te warm wordt en kunstof delen verbranden...
13 jaar
Dan is het een OHC... je hebt eerst het bovenste deksel, ( geen kleppendeksel, die zit er niet op ) met een kurkenpakking er tussen, dan verder naar beneden net onder de bougies is het weer deelbaar, dit is het nokkenashuis ( verder zit hier niks in ) deze zit met vloeibare pakking weer op de cilinderkop.
De cilinderkop bevat bij deze motoren alleen de kleppen met stoters.
100 graden op je meter is niks bijzonders hoor, maar goed als het weer gaat stinken dan auto aan de kant zetten en kap open en eens goed ruiken waar het vandaan komt.
kunstofdelen verbranden echt niet, dan moet de auto bijna in de brand staan.
Heb het met mijn astra 1.6i ook gehad, koppakking vervangen, zelfde verhaal als van jouw.
Tijdens het rijden ruikte ik ook een soort rubber lucht zeg maar, is die vloeibare pakking van de onderkop, waar de hydrolische kleppenstoters zitten.
Niks aan de hand, niveau in je expantievat stijgt altijd als de motor warm is.
En vwb je temparatuur, is al antwoord op gegeven.
Bij mijn voordat de thermosstaat opent, zit die net iets onder de 95 en open zo rond de 80-85 graden.
Maar de temp meters van opel zijn niet echt betrouwbaar.
13 jaar
Vandaag mijn 1.8i maar weer eens onder de neus van de monteur geschoven, en eigenlijk kwam hij ook met jullie gerust stellende conclusies.
Hij had dan geen vloeibare pakking gebruikt, dus dacht eerder aan wat oude restjes olie die mogelijk nog verdampen tijdens het autorijden.
Wat hij wel opmerkte, is dat de nieuwe themoswitch voor de radiatorven een 100 graden model is en er bij mij een 95 graden model in zat.
Hij heeft de oude thermoswitch laten zien, en daar stond 100-95 op, dus dat kan goed zijn...
Hierdoor zou de motor nu altijd tuseen de 95 en 100 graden schommelen en was dit met de oude thermoswitch altijd rond de 95 graden.
Mocht de rubber/olie achtige lucht blijven dan is hij bereid om er alsnog een 95 graden thermoswitch in te zetten zodat de motor minder warm wordt.
We kijken het een weekje of wat aan en als de rubber/olie lucht verdwijnt dan ga ik dit topic afsluiten met 'opgelost'.
In het andere geval vervolg ik mijn bevindingen met de nieuwe 95 graden thermoswitch.
Tot nu toe dank voor een ieder zijn meedenken en tips.
13 jaar
is de tempsensor niet vervangen door een iets "heter"type?
Als hij geen vloeibare pakking heeft gebruijt vraag ik me af wat er dan tussen zit, moet toch afgedicht worden, ik heb er nooit een pakking voor kunnen bestellen dus werd altijd vloeibaar.
Ik heb altijd de regel,monteren wat erin zat.
Dan heb je ook de kans op minste problemen of afwijkingen.
13 jaar
Er staat inderdaad op het motorblok OHC maar de monteur beaamde niet dat het een 8 klepper was waarbij je de koppakking afdicht met een kit.
Of misschien begreep hij mij verkeerd...
De monteur wees aan dat hij de pakking had vervangen en dan zie je een klein flapje dik aluminiumfolie achtig materiaal uitsteken op de hoek van de koppakking.
Mogelijk een 'instant' koppakking met een zachte laag op het aluminium die versmelt als de motor warm wordt en zo uitvloeit tot een compleet dichte pakking?
Motor is op zeker dicht hoor, geen drukverlies meer.
13 jaar
het verschil bij een OCH en een gewoon blok is dat de cilinderkop gewoon nog een keer extra deelbaar is en dat werd af fabriek met een dun laagje vloeibare pakking afgedicht want hier staat verder geen druk op enz, alleen de olie binnen houden meer niks, als je goed kijkt zie je boven de bougies een deelbaar .
De koppakking is gewoon een standaard exemplaar bestaande uit meerdere lagen.
Dat verklaard misschien waarom de monteur zei geen vloeibare pakking te hebben gebruikt.
Hij heeft alleen de kopppakking vervangen, want die was lek.
En de pakking op het bovenste (OHC) deksel heeft hij ook vervangen. De rest was goed.
Gisteren een flink stuk gereden en op de rijksweg houdt de motor zich prima. Continue 93-95 graden.
In de file loopt deze op naar 100 graden en zakt door de ven weer in naar 95 graden en visa versa.
De branderige olie/rubber lucht wordt iets minder, maar als dit niet minder wordt laat ik de thermoswitch toch vervangen voor een kouder type.
Ik hou dit onderwerp daarom nog even open.
13 jaar
Deze motoren mogen gewoon 105graden worden zonder problemen.
Thermosstaat vervang ik altijd wanneer een kopreparatie ivm lekke koppakking word gedaan, puur en alleen omdat de koppakking daardoor kapot zou kunnen gegaan zijn.
een beetje monteur maakt na warmdraaien en controle werking koelventilator een goede testrit, en kan dan eventuele gebreken vinden.
Willem
temp is prima nu toch ? zou er niks meer aan doen.
Stank zou wel wat resten zijn van afdichtmiddelen of gemorste olie enz.
succes er mee
Update/einde onderwerp:
In de tussentijd bleef de motor oplopen tot 105 graden waarbij de ventilator ingreep en terugkoelde naar 95 graden.
Op een gegeven moment spetters uit de raamventilator, bleek de kachelradiator lek. Opgelost met lekvuller.
Dit ging een tijd goed, tot dat de vrouw ineens belde met panne. Stoom, prut, olie, een grote ellende uit de auto...
Aangekomen bij de garage bleek de ventilatorschakelaar defect waardoor de motor niet meer geforceerd werd gekoeld.
Schakelaar vervangen, koelvloeistof bijgevuld, alles gecontroleerd, niks lek en sinds die tijd weer redelijk normaal rijden.
Het blijft een feit dat sinds de grote reparatie de motor niet meer rond de 90-95 blijft en altijd doorkruipt naar 100-105 graden.
Evengoed schijnt dit normaal te zijn bij dit type auto en ondervinden wij er verder geen hinder van. Dus wij houden het zo.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar