Opel Vectra: Steeds maar kromme schijven :(

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: XEL 1.6 16v

Ik heb het volgende probleem met mijn Vectra.

Januari 2006 nieuwe remschijven en blokken (Brembo) laten plaatsen op mijn Vectra Sport uit juli 2000.
Ongeveer driekwart jaar en 17.500 km verder begon ik een trilling in mijn stuur te krijgen tijdens het afremmen. Nog wat later merkte ik ook dat remmen bij lage snelheid ook niet echt lekker ging, was net of ik pompend remde.
Terug naar de garage ermee, deze wilde na enig aandringen mijn schijven alleen afdraaien en nieuwe blokken plaatsen.
Ben ik maar mee accoord gegaan. Na een paar maanden was het euvel weer terug en ik dus ook weer bij de garage.
Na veel heen en weer gebeld te hebben zijn er nu originele GM schijven en blokken gemonteerd (komen weet ik nu ook bij Brembo vandaan).
Helaas begin ik nu weer te merken dat deze schijven hetzelfde euvel gaan vertonen :(

Ik heb met de oude schijven die erop zaten nooit geen last gehad overigens maar deze moesten ervan af omdat ze op waren.
Ik heb nieuwe banden rondom, kan het dus ook niet aan liggen.
Schokbrekers zijn goed.
Remmen doe ik altijd beheerst en alleen als het echt nodig is, rem meestal af op de motor.
Bij nat weer hou ik nooit bij stilstand mijn voet op het rempedaal.

Dus ik doe er denk ik voldoende aan om juist te voorkomen dat de schijven krom trekken.

Wie weet hier of er een technisch mankement aan de auto kan zijn waardoor dit telkens weer gebeurt ?

Overigens ben ik nog niet teruggeweest naar de garage, ze zien me alweer aankomen.

Alvast bedankt voor de reactie(s).

Vectra11723

Geplaatst door Vectra11723 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

ruud het zou kunnen dat er vuil tussen de schijf en de naaf achter gebleven is of dat er een naaf is die krom is.


groetjes jan.

Vectra11723 (0), 16 jaar geleden

[quote=jan T]ruud het zou kunnen dat er vuil tussen de schijf en de naaf achter gebleven is of dat er een naaf is die krom is.


groetjes jan.[/quote]
Misschien heb je gelijk, ik heb er bijgestaan tijdens het monteren en heb niet echt gezien dat ze de naaf hebben schoongemaakt.
Ik hoop niet dat de naaf krom is, zal wel weer een duur geintje zijn dan.

Heb al zoveel geinvesteerd in die auto.

Nou zat ik zelf te denken dat het "schokkende" remmen waar ik last van heb natuurlijk niet persé van voor hoeft te komen.
Kan misschien best zijn dat het achter vandaan komt.
Zou wel toevallig zijn, maar je weet maar nooit.

Dus wie denkt er met mij mee ????

Please !!!!

paddo (0), 16 jaar geleden

hoe werden de wielen steeds aangedraaid ? met luchtsleutel kruislings of met momentsleutel ??

gr paddo

Vectra11723 (0), 16 jaar geleden

[quote=paddo]hoe werden de wielen steeds aangedraaid ? met luchtsleutel kruislings of met momentsleutel ??

gr paddo[/quote]
Laatste keer dat de wielen eraf geweest zijn was voor nieuwe banden.
Toen zijn de wielen vastgezet met de luchtsleutel.
Toen ik daar wat van zij werd mij verteld dat het een speciale moment-tol was.
Ik heb zelf vroeger in de banden gezeten, maar daar ben ik al zolang uit dat ik niet meer kan zeggen of dit echt bestaat.
Was overigens bij De Sprint.

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

ruud er bestaat speciale torsie einden die je gebruikt op de lucht tol en dan is de moment sleutel niet nodig.
of je wil weten of het voor of achter zit dan molet je zachtjes rijden en de handrem aan trekken zachjes als je dan trilling voelt dan zit het achter voel je niks dan is het voor.

groetjes jan.

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=jan T]ruud er bestaat speciale torsie einden die je gebruikt op de lucht tol en dan is de moment sleutel niet nodig.
of je wil weten of het voor of achter zit dan molet je zachtjes rijden en de handrem aan trekken zachjes als je dan trilling voelt dan zit het achter voel je niks dan is het voor.

groetjes jan.[/quote]
dit gaat helaas niet op.

de achterremmen (als je schijven hebt dan tenminste (X16XEL had schijven achter dacht ik)), van de vectra-B remmen op de schijf, de handrem heeft zijn eigen remvoeringen in de trommel binnen in de schijf.

dus dat is een ander rem gedeelte.

Willem

Marksman (0), 16 jaar geleden

[quote=paddo]hoe werden de wielen steeds aangedraaid ? met luchtsleutel kruislings of met momentsleutel ??

gr paddo[/quote]
Als het hier aan zou liggen zou het constant moeten trillen en dat doet hij volgens de probleemmelder niet, alleen bij het remmen.

gr Mark

Vectra11723 (0), 16 jaar geleden

Jan T: Bedankt voor de info over de luchttol, ben ik daar weer wat geruster over.

Ik heb wel als ik langzaam rij en rem dan af voel ik echt dat de auto met kleine schokjes tot stilstand komt.
Denk dat ik op korte termijn toch maar eens een afspraak maak met de garage die de schijven heb gemonteerd.
Gaan ze maar eens uitzoeken wat de oorzaak is, wordt er niet goed van :(

jethro (0), 16 jaar geleden

Laat eerst controleren of de schijven krom zijn.
Heb trouwens eerder het idee dat je de rempedaal aait.
Zoek een rustige weg op en doe enkele noodstops,neem aan dat het dan beter is?
Remstof op de velgen en blauwe schijven = een sportieve rijder. ;-)
Zitten er ook kwaliteit remblokken op? er is veel rommel in omloop.
Alleen originele eerste montage blokken gebruiken s.vp.
Hoe lijkt het met de remolie? om de 2 jaar verversen!

Vectra11723 (0), 16 jaar geleden

[quote=jethro]Laat eerst controleren of de schijven krom zijn.
Heb trouwens eerder het idee dat je de rempedaal aait.
Zoek een rustige weg op en doe enkele noodstops,neem aan dat het dan beter is?
Remstof op de velgen en blauwe schijven = een sportieve rijder. ;-)
Zitten er ook kwaliteit remblokken op? er is veel rommel in omloop.
Alleen originele eerste montage blokken gebruiken s.vp.
Hoe lijkt het met de remolie? om de 2 jaar verversen![/quote]
Hoi Hans,

Ik ga volgende week maar eerst weer eens een afspraak maken met de garage die de schijven hebt gemonteerd.
Over het rempedaal aaien, ik was toevallig zelf ook al op dat idee gekomen en ben nu bezig met wat krachtiger remmen.
Noodstops zal ik wel eens doen, we hebben daar een hele mooie lange dienstweg voor bij mijn werk.
Er zit nu trouwens (na de Brembo's) origineel GM spul op, maakt overigens ook niet uit want ik hoorde pas geleden van een Opel monteur dat de GM remonderdelen ook bij Brembo vandaan komen.
Remolie zit er nu wel wat langer dan 2 jaar in overigens, kan de garage mooi verversen gelijk.

Bedankt voor je reactie.

Ruud

tijne (0), 16 jaar geleden

beste,

de schijfremmen van een 1.6 opel hebben een probleem.

namelijk ze zijn standaart te dun.

meestal worden ze krom door een keer flink door remmen en dan stil blijven staan bij het stoplicht met je voet op de rem dat ver oorzaat heel erg vaak krome schijven bij een opel met een 1.6 motor en gefentileerder schijven.

gr tijne

Vectra11723 (0), 16 jaar geleden

[quote=tijne]beste,

de schijfremmen van een 1.6 opel hebben een probleem.

namelijk ze zijn standaart te dun.

meestal worden ze krom door een keer flink door remmen en dan stil blijven staan bij het stoplicht met je voet op de rem dat ver oorzaat heel erg vaak krome schijven bij een opel met een 1.6 motor en gefentileerder schijven.

gr tijne[/quote]
Was het maar zo dat er gebeurt is wat jij schrijft, dan wist ik wat de oorzaak was.
Met de oude schijven die erop hebben gezeten heb ik totaal geen problemen gehad.

Gr, Ruud

tijne (0), 16 jaar geleden

dan kan je maar 1ding doen schijven demonteren en de naven met een staal borstel goed schoon maken en het middelste waar de schijv over heen schuift met monteren even ligt op schuren want je hebt kans dat ze er scheef op zitten dan.

gr tijne

paddo (0), 16 jaar geleden

wat voor type remklauwen zitten er op? dubbele zuiger of enkele.Als het dubbele zijn kan 1 zuiger wzwaar gaan waardoor de 2e de schijf krom drukt.

gr paddo

Vectra11723 (0), 16 jaar geleden

[quote=paddo]wat voor type remklauwen zitten er op? dubbele zuiger of enkele.Als het dubbele zijn kan 1 zuiger wzwaar gaan waardoor de 2e de schijf krom drukt.

gr paddo[/quote]
Ik heb echt geen idee welke erop zitten.
Kan ik komende week wel ff navragen bij de garage.

Ik heb overigens gisteren een aantal noodstops gemaakt met de auto om te kijken of dat effect zou hebben.
En zowaar, het met schokjes tot stilstand komen lijkt wat afgenomen, nu maar eens kijken of dat zo blijft.

opc8275 (0) PRO, 16 jaar geleden

een vectra heeft nooit dubbele remzuigers ! enkel achteraan bij sommige opel modellen heb je 2 remzuigers in één remklauw

opc8275 (0) PRO, 16 jaar geleden

en ja , het zijn geen goeie remschijven ( onderdeelnummer 569008 )
de standaard remschijven die erop zaten waren wel goed
wij hebben er ook al enkele moeten vervangen, na een paar duizend kilometer

opc8275 (0) PRO, 16 jaar geleden

en ook altijd originele long life remblokken steken ; die namaakspecificaties zijn rommel en zouden niet meer mogen verkocht worden vind ik

Vectra11723 (0), 16 jaar geleden

[b]To OPC8275:[/b] welke schijven bedoel je ? De brembo's of de originele GM. Bij mij zijn na de Brembo's de originele schijven en blokken van GM gemonteerd.
Maakt overigens ook niet uit, GM is ook Brembo.

opc8275 (0) PRO, 16 jaar geleden

ik bedoel de originele


kweet eigenlijk nie welk merk er origineel in de doos zit

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.