close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: motor op hol geslagen

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: z17dtl

Hallo ik heb het volgende meegemaakt: tijdens het rijden begon de motor plots te stotteren vooral als je gas gaf na een goede km begon hij zelf vol gas te geven.
Ik heb me nog net veilig aan de kant kunnen zetten en het contact afgezet doch de motor bleef door razen in heel hoge toeren en veel witte rook, ik heb vervolgens de motor kap open getrokken en de sierkap op het motor blok eraf getrokken hierbij is ook de olie vuldop eraf gevlogen, ik heb de stekker van de injectors losgetrokken en de batterijkabels eraf getrokken er is olie uit de vul opening gevlogen en door de uitlaat gegaan na een 10a15 sec is hij stilgevallen.
ondanks dat er redelijk veel olie uit de motor was stond het olie peil nog een 4 a 5cm te hoog, mijn koelwater is nog zuiver en op het normale niveau ook is de motor volgens temperatuur meter niet heet gelopen.
Bij het demonteren van het kleppen deksel is er aan de nokkenassen enz geen schade te zien, van 4 de verstuivers (injectors) zijn er 2 zichtbaar stuk hierdoor is er dus diesel bij de olie gekomen waardoor de motor even op hol is geslagen.
Kan dit zonder schade of is het boeltje om zeep?
Ik ga vandaag de zuigercompressie meten deze zou volgens mij 18.1 moeten zijn is dat correct?
Ik heb ondertussen vernomen dat of er een gat in 1 of meerdere zuigers kan zijn en/of dat de clillinderbussen/olieschraapveren uitgesleten kunnen zijn.
Welke schade is zo direkt nog mogelijk?
Mvg Eric

Geplaatst door

ericv76 (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de compressie nog in orde is dan zal het blok geen schade hebben. Maar het op hol slaan heeft wel een oorzaak, brandstofpomp, turbo en elektronica dienen wel grondig getest te worden. De oorzaak dient u wel weg te nemen want anders gaat de motor zo weer op hol.

ronny530 0

10 jaar

De oorzaak is: kapotte injectors waardoor er diesel bij de olie gekomen is

Mvg Eric

ericv76 0

10 jaar

Je zou met een endoscoop even in de cilinders kunnen kijken hoe de kop van de zuigers er uit zien , verstuivers zijn er toch uit .
Als daar flinke gaten/kraters in zitten houd het op.
Een mooie gladde bodem en geen strepen in de cilinderwand , 4 nieuwe verstuivers er in en rijden weer.
Garantie is het natuurlijk niet , schade aan de lagers is altijd mogelijk.

kaleido 1 6595
badge vip badge

10 jaar

Motorblok is om zeep.
1 cilinder geeft nog compressie, bij 1 cilinder blaast de lucht langs de kleppen eruit..................
Aangezien de kas enz nog goed is ga ik kijken voor 2de hands motor als die niet te duur zijn.
ik post het hier zeker nog wel wat het zal worden

Alvast bedankt voor de info

ericv76 0

10 jaar

succes met de operatie , wel electronika mee vervangen.

kaleido 1 6595
badge vip badge

10 jaar

wat zou er aan de electronica stuk kunnen zijn?
Ik ga er eigenlijk vanuit dat deze nog goed is aangezien de schade mechanisch is.
Ook zoek in nog een werkplaats handboek er zijn er genoeg te vinden op het net maar geen die ook de z17dtl van de astra G behandeld wel van de astra H
Het mag ook op pdf zijn

ericv76 0

10 jaar

Mocht je al een stuk electronika in de brandstofpomp hebben zitten wat met de motorcomputer communiceerd , dan zal de nieuwe motor met dus andere elektronika waarschijnlijk niet communiceren met jou motorcomputer.
Even informeren , ik kan het zo niet zien.

kaleido 1 6595
badge vip badge

10 jaar

Alvast bedankt. met elektronica ben ik zo niet mee, technisch en mechanisch is het geen probleem.
Ik ben vandaag begonnen met alles voor te bereiden kabelboom labelen aircopomp verweideren alternator ext....... om het motorblok uit te bouwen, ik heb enkele occasie motorblokjes gevonden varierend van 500 tot 1850€ telkens compleet met turbo, injectie systeem, injectors distributieriem ext.
Voordeel is: ik had een lekje aan de versnellingsbak en kan dat nu gelijk meenemen :-).
Zijn er verder nog dingen waar men speciaal moet op letten?
Dit is de 1ste keer dat ik automotor vervang heb het al enkele malen met motorfiets gedaan wat wel simpeler is.

ericv76 0

10 jaar

Eric, citeren is niet nodig;
Schrijf je bericht in het vak hieronder (Antwoord direct) en klik 1x op verzenden..dat volstaat.

mvg.
Moderator Problemcar

Hans4040 1240
badge vip badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.