close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: motor schade bij gebroken distributieriem

Bouwjaar: 1993

Hi,

Mijn opel Astra is toe aan het vervangen van de distributie riem (60.000 km). Dit gaat dus binnenkort gebreuren. De motor is van het type C16NZ bouwjaar 1993.
Wat ik mij nu afvraag is, wat gebeurd er als de distributie riem breekt? Kan bij dit type motoren schade ontstaan aan de kleppen en zuigers of kunnen deze elkaar niet raken. De motor heeft 1 nokkenas en 8 kleppen.
Kan niemand mij hier een antwoord op geven. Alvast bedank.

groet
Kees


Geplaatst door

kool008 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

bij een 1600 is er eigenlijk nooit motorschade bij een kapotte distributieriem!! (maar neem het risico toch maar niet)

peerbmw 0
badge

18 jaar

riem breekt meestal by lage toeren. daarom is er byna nooit geen motorschade. breekt hy echter by een hoog motor toerental dan kan er wel degelyk schade tot gevolg hebben. kleppen krom of erger. klep door de zuiger . vervangen niet uit stellen succes

mart-vervoort 0
badge

18 jaar

bij bepaalde motors van opel zoals de mijne (opel calibra 2.0 8klepper ) kan er geen motorschade ontstaan bij het breken van de ditributieriem omdat pistons niet kunnen tikken.
al bij al zou ik toch ook het risico niet nemen en tijdig mijn riem vervangen.

groetjes bart

calibra8180 0

18 jaar

c16nz = nieuwe riem erop en klaar

Willem

Willem12089 0
badge

18 jaar

Bedank voor jullie antwoorden, ik ben weer wat wijzer geworden.
Inmiddels is de distrubutieriem vervangen.

groet,
Kees

kool008 0

18 jaar

Waarom zouden er bij lage toerentallen geen schade ontstaan?.
Ik vind dit een beetje vreemd antwoord.
Als de zuigers de kleppen raken is er toch altijd schade?.
Of dat nou bij een hoog toerental of een laag toerental gebeurt.
Er tegen aan komen is er tegen aankomen of niet?.
Ze komen er niet half tegen aan met een laag toerental.

primera p11 0

18 jaar

Bij een hoog toerental is de kinetische energie in de bewegende delen vele malen groter, waardoor er bij een eventuele botsing veel meer krachten vrijkomen en de schade dus veel groter zal zijn. De snelheid is immers groter.
Als, bij een breuk van de distributieriem, de snelheid van de zuiger bij een laag toerental zo klein is, dat de openstaande klep de zuiger kan stoppen zonder te beschadigen, stopt de krukas gewoon direct met draaien, valt de motor stil, en heb je geen schade.
Je kunt dit gewoon vergelijken met tegen een boom rijden met 5 km/u en met 50 km/u.

Peter8838 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.