close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel COMBO-C-VAN Z13DTJ-DPF AC: Motor slaat aan en direct weer af, geen foutcodes.

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z13DTJ 16V Z 55kW, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 55

Motor slaat vlot aan, loopt op 4 cilinders, maar slaat direct weer af. Ook lang door blijven starten tijdens/na het aan-/afslaan helpt niet. Soms slaat hij helemaal niet aan.

Geen waarschuwingslampjes aan.

Geprobeerd raildruk te meten maar verbinding met testapparaat (Bosch KTS) wordt verbroken zodra de motor afslaat.

Geen foutcodes aanwezig.

Raildruk regelklep is in orde.

Voeding en massa op ECU en referentiespanning op sensoren zijn in orde.

Wat opvalt is dat er constant een van de injectoren aangestuurd wordt als de auto op contact staat. Steeds een andere, je hoort een heel hoog fluittoontje en regelmatig tikgeluid. Bij contact af en aan zetten kan het geluid naar een andere injector verhuizen.

Geplaatst door

Pouwels (0)
badge

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Blijft de EGR klep niet maximaal open staan?

Kan mechanisch defect zijn zonder storingen..

venedijk 0
badge

8 jaar

Door het wegvallen van de datacommunicatie zijn we op het verkeerde been gezet. Dit blijkt bij deze ECU normaal te zijn in de gegeven omstandigheden. De oorzaak bleek uiteindelijk helemaal niets met de motorregeling te maken te hebben.
Oorzaak achterstallig onderhoud:
De Combo bleek al minstens vier jaar (mogelijk veel langer) geen verse olie gehad te hebben. De hydraulische klepstoters liepen schijnbaar snel genoeg leeg bij starttoerental maar niet snel genoeg om de kleppen op tijd te laten sluiten bij stationair draaien.
We kwamen erachter toen we hem een tijdje met remmenreiniger aan de gang hielden tot ie op eigen kracht ging lopen. Eenmaal warm sloeg de motor goed aan, na afkoelen was alles weer bij het oude. Temperatuursignaal van koelvloeistof en inlaatlucht bleken OK, het probleem moest dus met de motortemperatuur (in dit geval dunner wordende olie) te maken hebben.
Motor geflushd, verse C3 olie en een nieuw filtertje erin: Perfecte koude start en loopt direct mooi op vier pootjes. Geen vuiltje aan de lucht. We hebben de klant het advies gegeven ne een paar duizend kilometer opnieuw te verversen en voortaan de auto een beetje meer onderhoud te geven.

Pouwels 0
badge

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.