Opel Kadett: Motor slaat af als deze koud is, duurt even voordat deze we

Bouwjaar: 1991

Betreft Opel Kadett C18 NZ motor uit 1991`.
Bij koude temperatuur of overgang naar warme temperatuur slaat motor regelmatig af en het duurt +/- weer 1 minuut wanneer deze aanslaat. Als motor op temperatuur is zijn er geen problemen.
Reeds al bobine / onstekingsmodule vervangen.
Koelvloeistofsensor gemeten bij motor zowel koud als warm ( NTC weerstand) waardes ook in orde.
Brandstofpomprelais vervangen.

Wat mij opvalt is dat motor niet lekker loopt het lijkt wel of deze niet geheel op tijdstip staat.....??

Suggestie: volgende stap eerst onstekingstijdstip + verdeler + rotor controleren of geeft dit probleem aan dat de brandstofpomp bij eeen koude motor regelmatig niet goed functioneert.

Wie heeft hier ervaring mee, gaarne een reactie en natuurlijk alvast bedankt voor de gedane moeite!

Lex Pametex

Geplaatst door Lex Pametex (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

c18nz: ontstekings tijdstip niet af te stellen.

Ik verdenk de injector.

Willem

Lex Pametex (0), 18 jaar geleden

Willem bedankt voor je reactie.
Ik heb ook gehoord dat je brandstofpomp als de motor koud is wel eens kuren kan vertonen, heeft er iemand hiermee ervaring???
Zo ja is deze dan makkelijk te demonteren??
Alvast bedankt voor de reactie!

biomus (0), 18 jaar geleden

Hmm, heb je alle onstekingskabels (bougie- + Bobinekabels) al doorgemeten? Deze moeten 10k Ohm zijn of kleiner! Dit kan ook hele rare effecten geven. Het kan zijn dat een kabel zo hoog ohmig is, dat de vonk overslaat, of te laat en met veel te weinig energie bij de bougie aankomt. Als het dat niet is, denk ik ook aan de injector. Dit is een hele simpele maar goede motor, waar niet snel wat aan mis is, integenstelling tot de 16-kleppers.
Ik neem hier aan dat je weet hoe je met een multiemeter moet omgaan. Zo niet, dan leg ik of een ander dat wel uit, mocht je dit nodig vinden.

suc6, Biomus

Lex Pametex (0), 18 jaar geleden

Beste biomus,

alvast bedankt voor je reactie, iki ga gelijk de bougie + bobinekabels doormeten, omgang met de multimeter is voor mij geen probleem.
Inderdaad het is een simpele maar goede motor die latijd goed zijn werk heeft geleverd maar nu een mankement heeft.
Om het probleem te verhelpen laat ik nu 's ochtends de motor stationair warm draaien voor dat er mee gereden gaat worden.
Ook dan slaat de motor bij overgang van koud naar warm ook bij stilstand en stationair af, opnieuw starten en je hebt er de hele dag geen probleem meer mee met verschillende ritten!!!
Zeer leuk probleem, trouwens bedoel je met injector de verstuiver die in de caburatteur zit??????????
Gaarne een ractie hierop en nogmaals harstikke bedankt voor de tips en moeite!!!!!

biomus (0), 18 jaar geleden

Lex,

Als er bij jouw een carburateur op zit, dan heeft men aan de motor zitten knoeien. Een NZ heeft een injector (Monopoint). een brandstof inspuitsysteem van Multec. Heb er gisteren overigens bij een Vectra nog de distributie- en multiriem + Spanrollen vervangen. Ook een klus van niets! Goed zelf te doen, en spaart je de motor. Overigens kunnen deze motoren op gas meer dan 500.000 km draaien zonder problemen. Ligt natuurlijk ook aan je rijstijl.
Er schiet me nog wat te binnen. Ik heb ooit een Setje Bosch bougies gehad (Nieuw!!!!), waarin er 1 defect was. Gaf ook dezelfde problemen en bij koude motor soms verbranding in het uitlaat systeem.
Aan de bougies kun je niet veel meten. In dat geval, vervang dit door een gebruikte en kijk wat ie doet.

Suc6,

Bio

Lex Pametex (0), 18 jaar geleden

Beste biomus,

nogmaals bedankt voor de wijze tips.
Ik heb tussentijds na het doormeten van de bougie- en bobinekabel, welke de goede ohmse waarde aangaf op voorhand al de brandstofpomp vervangen.
Ga nu kijken of het probleem nu verholpen is.
De brandstofpomp heb ik vervangen omdat de wagen op foutcodes is uitgelezen en welke aangaf probleem net brandstofpomprelais of brandstofpomp zelf.
Als het probleem blijft ga ik de bougies vevangen door de oude welke ik altijd als reserve bij me heb.
Beste biomus nogmaals harstikke bedankt voor je reactie!!!
Ik hou je op de hoogte van het resultaat.

Groetjes Lex

Lex Pametex (0), 18 jaar geleden

Beste biomus,

nou daar zijn we weer.
waren we zaterdagavond lekker onderweg en de motor was lauw (overgang koud-warm) wil mijn vrouw de hoek om rijden dus bij het afremmen valt de motor bijna terug naar stationair, slaat deze weer af!!!!
Dus (shit) probleem nog aanwezig!!!
Het duurde ongeveer 1 minut voordat de motor weer wou gaan lopen!!!

Omdat de motor nu lauw was kan het probleem dan eventueel dan niet liggen aan de koelvloeistoftemperatuursensor, het lijkt wel dat deze wel eens hapert?>??????????????
Ga in de loop van de ochtend eerst de bougies vervangen door de oude reserve..............
We hebben hier te maken met een probleem welke klein van omvang is maar zeer vervelend om te vinden!!!!
Gaarne een reactie hierop en natuurlijk alvast bedankt voor de moeite + reactie!!!

Groetjes Lex

biomus (0), 18 jaar geleden

Hmm Lex,

Kijk even naar de bougies. Het is duidelijk een warmte probleem! Aangezien hij aan geeft dat het in het benzine systeem zit, zou ik kijken of het relais defect is. Deze schijnen vaker defect te zijn.
Helaas weet ik nu niet waar dat ding zit, heb mijn boek uitgeleend. Er zal vast wel iemand zijn die weet eaar je moet zoeken. Kijk eens met een fohn of je het probleem vroegtijdig kunt veroorzaken. Dit is een (opspoeren van een probleem) is een rotklus, angezien niet precies duidelijk is wat er mis is. Natuurlijk kun je ook proberen de pomp te vervangen. Het zou ook nog de BDP sensor kunnen zijn, die een rot signaal afgeeft. De sensor zit rechts onder bij de motorsteun (is moeilijk te vinden!). Volg de kabel en ergens boven op het blok zal een stekker zitten. Trek hem daar eruit en ga weer rijden. Nu zal het motormanagement-lampje gaan branden. Niets aan de hand, maar hij gaat dan wel op het noodloop programma draaien. Als het probleem zich nu niet meer voor doet, weet je bijna zeker, dat het daar in zit. Doe wel alles na elkaar en niet te gelijk. Anders weet je niet waar de fout heeft gezeten! Overigens kan het je ook geld schelen.

Suc6,
Bio

Lex Pametex (0), 18 jaar geleden

Beste biomus,

Alvast bedankt voor je reactie.
Het probleem is inderdaad als de motor overgaat van koud naar warm..
Tevens heb ik gisteren de bougies vervangen door de oude en tevens de bougiekabels vervangen.
Ook heb ik de nullasvullingfasemotor of ook wel de "stappenmotor" in de caburateur er uitgehaald en gereinigd.

Bij proefrit vanmorgen was alles ok, geen problemen gehad.

Als jij je boek weer terug hebt of weet iemand in jou omgeving precies waar het brandstofpomprelais zit, want deze hebben ze toen vervangen in de garage maar ik ben bang dat ze het stuurrelais, beveiliging tegen overspanning van het stuurapparaat hebben vervangen....??!!

Een krukassensor of BDP-sensor is niet aanwezig in de C18NZ motor welke ik heb!!!

Ik ben pas tevreden als de wagen een week achterelkaar probleemnloos heeft gereden.
Morgen gaat mijn vrouw met de Opel weer op pad voor haar werk in Den Haag waar wij wonen, ben benieuwd.

nogmaals bedankt voor je reactie en ik hou je op de hoogte!!

Groetjes Lex

biomus (0), 18 jaar geleden

@Lex,

Heb je hem niet kunnen vinden ;-). Hij zit er toch echt, anders zou je MM-lampje steeds branden! Overigens zat ie al in de voorloper van deze motor, de C18NV, (is dezlefde motor, maar dan met een 2EE carburateur) in de Ascona en de eerste Vectra! MAar als ie goed blijft lopen hoef je hem ook niet te zoeken ;-)
Jammer, dat je alles tegelijk hebt vervangen. Kun je niet meer zeggen wat nu de storing gaf.

Laat ff weten of het goed blijt gaan....

Bio

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

brandstof pomp relais bij de motorcomputer of in de motorruimte.

Willem

Lex Pametex (0), 18 jaar geleden

Willem,

bedankt voor je reactie!
Het brandstofpomprelais welke bij mijn type in de motorruimte zit is reeds al vervangen.
Tevens is ook de brandstofpomp zelf al vervangen.
Sinds zaterdag 1 oktober heb ik tevens ook het brandstoffilter vervangen welke na al die jaren nog niet gebeurd was.
Motor blijft nu lopen al verschillende keren meegereden, blijft lopen.....
Even een week aankijken, zit er in ieder geval goed uit.
Je hoort het resultaat nog van me.

Groetjes Lex

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.