close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: motor slaat niet aan

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: x14nz 1.4l

hoi allemaal ,

m'n astra f 1.4 wilt niet starten.
Auto is ineens slechter beginnen trekken en bij een volgende rit stilgevallen en niet meer weg te krijgen.

Er is ontsteking en de single point injector spuit benzine in. toch geeft de motor geen kik.
Nu wel opgemerkt dat er onder de gasklep (na veelvuldig starten) in het inlaatspruitstuk benzine staat en alleen de 4de bougie nat wordt.

Het is precies of de motor zuigt niks aan want er is genoeg benzine en toch worden de bougies niet nat. ( buiten de 4de maar denk dat er gewoon benzine naar toe loopt in het inlaatspruitstuk omdat de auto wat schuin staat).

weet er iemand wat de oorzaak zou kunnen zijn?

Alvast bedankt en vele groeten , peter.

Geplaatst door

peter 525i (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Misschien uitlaat/katalysator verstopt?

De injector: begint die met inspuiten als je het contact aan zet of pas als je start?

oldford 0
badge

12 jaar

bedankt alvast

de injector spuit pas in als ik start.
Zal de uitlaat eens losmaken en eens kijken wat ie dan doet , kan bijna ook niets anders denken.

vele groeten , peter

peter 525i 0

12 jaar

Peter ; kijk eens achter de distributiekap of de riem er nog op ligt en de nokkenas nog mee draait. Een! bougie nat dan vrees ik dat de motor wel heel makkelijk rond gaat met starten. Bij de 1400 geeft dit enkele kromme kleppen.
Succes.

Punt 50
badge

12 jaar

alvast bedankt voor de reactie

De distrubutieriem is er niet af en als de nokkenas niet meedraait
heb ik toch ook geen ontsteking of heb ik dat fout? ( dacht dat de rotor op het einde van de nokkenas zat)

De motor draait overigens wel soepel rond maar geeft nog geen plof.

vele groeten , peter

peter 525i 0

12 jaar

Een X motor heeft een blokbobine ............ eind van de nokkenas wordt niet gebruikt en is afgedopt. B.D.P sensor zit bij deze motor langs een tandenschijf voor op de krukas . Bij een C14 nz blok is er wel een verdeler .
Zie wat bij jou van toepassing is . Meet ook of er nog compressie is op alle cilinders. Trouwens de riem kan ook wat tanden verloren hebben ,dus draai de motor met de hand of in zijn versnelling rond en zie of de timing nog wel juist is. Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

hey allemaal ,

Vandaag verder gezocht en er op uitgekomen dat er twee tuimelaars nl van de eerste en de vierde cilinder afgebroken zijn. ook zit er blijkbaar een klep wat scheef.
Weet niet waarom want de distrubutieriem ligt nog steeds goed (alle merktekens komen overeen)

K'ga morgen langs de sloop eens kijken voor een andere cilinderkop en dan een nieuw pakkingset en alles terug monteren. hoop dat ie dan terug in orde is.( als de prijs meevalt)

ps :weet iemand hoe zo'n tuimelaars kunnen afbreken?

Vele groeten , peter

peter 525i 0

12 jaar

@punt

bedankt alvast , maar op m'n moterblok staat x14nz en heb ook een stroomverdeler

vele groeten ,peter

peter 525i 0

12 jaar

Hoe die tuimelaars kunnen breken .??? Motor over z'n toeren gejaagd of de timing is door een andere oorzaak toch verlopen en hebben de kleppen de zuigers geraakt . Klopt het kleptuimelen van b.v. cilinder 1 ook met het dode punt van die zuiger . ? Kop wisselen ???Kijk eerst hoeveel kleppen er krom zijn . Groet.

Punt 50
badge

12 jaar

hoi iedereen,

update: heb gevonden wat de oorzaak was : van het tandwiel beneden van de distributieriem is de spie afgebroken waardoor deze wat is meegedraaid op de krukas en waardoor de timing niet meer klopte.

Nu heb ik een andere cilinderkop en tandwiel op de kop kunnen tikken en een nieuwe pakking gehaald , echter een nieuw probleem , de schroefdraad in de blok zelf is beschadigd.
heb dan maar helicoils besteld en ga deze eerst plaatsen voor ik alles kapot trek.

Volgende dagen laat ik nog wel weten of het gelukt is.

Vele groeten en alvast iedereen bedankt. peter
ps :(tips zijn nog welkom , ook over de helicoils)

peter 525i 0

12 jaar

Waar is de schroefdraad gemold ? Helicoil is een prachtige vinding maar enige handigheid is wel op zijn plaats . Als je zoveel narigheid tegen komt is wellicht een ander blok ook een optie.
Succes.

Punt 50
badge

12 jaar

de schroefdraad is stuk bij een paar bouten voor de cilinderkop vast te trekken.

heb morgen alle stukken en dan terug monteren.
Schroefdraad is M10 x 1.25 en de bout zit er maar ongeveer 16 tot 17mm in en de helicoils zijn 20mm lang.
k'denk wel dat dat gaat lukken (helicoil is toch sterk?)

vele groeten , peter

peter 525i 0

12 jaar

Supersterk is dat zeker ! Veel succes.

Punt 50
badge

12 jaar

Je bedoeld de uitwendige torxbouten van de kop?
Deze zitten in het gietijzeren! onderblok... is het draad daar kapot? das erg vreemd en horen er veel dieper in te zitten als die 16/17 mm die jij beschrijft.
Trouwens zijn rekbouten dus die moet je nooit hergebruiken.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Een kopbout vastzetten in een helicoil gaat naar mijn idee niet lukken. Er komen zoveel krachten op te staan dat je die helicoil er zo weer uittrekt.
Die kopbout zit vast met 25 nm en dan 3 maal 60 gr. aanhalen. Bekijk de nieuwe kopbouten en zie hoeveel schroefdraad er opzit. Een helicoil heeft de helft nog niet. Een helicoiol gaat goed voor bougies e.d. waar weinig tot geen krachten op komen te staan.
Zou toch eerst proberen om de schroefdraad in het blok te herstellen zodat de volle draadlengte weer gebruikt kan worden.

moderator 0
badge

12 jaar

Het
Heb alles uitgemeten en er is maar 17mm nodig ,ook de originele.dus helicoils van 20 zullen da volgens mij wel houden. ( heb gehoord dat da sterker is)
Iets anders , is het goed dat ik loctite aan het tandwiel beneden van de distributiediem doe?
Vele groeten peter

peter 525i 0

12 jaar

Zou ik niet doen. Als de krukasbout goed wordt vastgezet, blijft het tandwiel wel op z'n plaats zitten. Er zijn meerdere auto- waaronder bv. sommige Renaultmodellen - die hebben helemaal geen spie in het tandwiel en blijven ook zitten.

moderator 0
badge

12 jaar

Helicoils zijn er vaak in verschillende lengtes . Wat de mod. schrijft moet ik bestrijden . De staaldraad is super sterk en in theorie heb je maar de diameter aan schroefdraadlengte nodig om sterk genoeg te zijn. Dit haal je met die coil ruimschoots. In het gietijzer is de diameter nog groter ........dus.
Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

uit ervaring weet ik dat je heel moeilijk in een gietijzeren onderblok een reparatie kan uitvoeren zonder sterk proffesioneel gereedschap, maar goed je mag het proberen.
Ik heb al zoveel van deze motoren gede- en gemonteerd dat ik nog steeds heel raar opkijk van maar 17 diepte.
Iets langere kopbout bestellen? even een draadtap halen en die er doorheen?
Helicol is altijd een laatste redmiddel, zeker voor een kop... in dat geval ben ik ook GEEN voorstander.

C.Jonker 0
badge

12 jaar

hoi iedereen ,

allemaal al heel erg bedankt voor de hulp en nu,

heb dus helicoils geplaatst en alles terug gemonteerd , astraatje draait terug.

nu heb ik op het forum gevonden dat je voor de ontsteking af te stellen zonder kast je best pootje a en b verbind van de diagnosestekker om zo naar 1000trm te gaan en dan de ontsteking af te stellen met de stroboskooplamp.

klopt dit van dat doorverbinden van a en b , en heeft dit geen nadelige gevolgen voor de elektronica?

allemaal al hartelijk dank en vele groeten , peter

peter 525i 0

12 jaar

Heb je ook gezien dat deze motoren een afwijkende waarde hebben van voorontsteking ? In de werkplaats hebben we daar een speciale stekker voor voor die basisstand.
Als je die verbinding maakt wil de motor door die vaste ontstekingsstand bijna niet meer in toeren toenemen .
Als dat zo is zit je goed.! Van te voren de stand van de verdeler even aftekenen spaart een hoop werk. Groeten.

Punt 50
badge

12 jaar

hoi ,

Heb gevonden dat die op 10° voor het bovenste dode punt ligt.
K' ga da straks eens proberen om die door te verbinden en dan met m' stroboskoop eens de punten vergelijken op de afscherming en de poelie van de multiriem.

bedankt al ,groeten ,peter

peter 525i 0

12 jaar

hallo allemaal ,

Heb m'n ontsteking dan juist gezet en tot hiertoe rijdt hij weer als voorheen.

Hoera en applaus voor ons allen!!!

Hartelijk dank aan iedereen

Vele groeten , peter

peter 525i 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.