Opel astra (C1.6NZ): motor slaat op hol

Bouwjaar: 1993

Hallo iedereen.
Na het schoonmaken van de stappenmotor omdat de motor af en toe last had van een verhoogd toerental.dus ik dacht laten we eens de stappen motor schoonmaken met carbareteur reiniger. dus alles na het schoonmaken netjes op zijn plaats gezet. de boel aangesloten.Toen heb ik ook even naar de gaspotentio meter gekeken zag dat daar niks versleteen was terug er op zet. Ook nog even naar de injector gekeken maar de gaasjes die er om heen zitten waren schoon dus die ook terug gezet.Alles na gekeken of ik niks vergeten was. Dus ik start de motor. en toen ging het mis ergens. nu loopt mijn motor gelijk ongeveer 2000 a 3000 toeren(ik heb geen toerenteller)en loopt langzaam op.Dus ik weer alles losgehaald en nageken pakkingen zien er nog goed uit. dus wat kan het wezen? ik denk zelf dat de stappenmotor of de gaspotntiometer nu helemaal de geest heeft gegeven.hij bleef voor die tijd ook vaak genoeg hangen maar dat ging na ongeveer 10 sec of als ik de koppeling een beetje opliet komen zakte het toerental weer.maar nu blijft hij zo. wie helpt mij uit de branding?

Groetjes
Astra rijder

astra rijder

Geplaatst door astra rijder (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

mogelijk help het om de accu klem even een kwartiertje los te nemen.

astra rijder (0), 19 jaar geleden

Ik ga het zo meteen gelijk proberen. Maar ik heb in een andere topic gelezen dat de gaspotentiometer ook voor zulke problemen kan zorgen.Zou de gaspotentiometer kapot kunnen zijn Opeltje?
En is de gaspotentiometer los te koop en wat zou hij ongeveer kosten?

groetjes
Astra rijder

astra rijder (0), 19 jaar geleden

Wat moet de waarde zijn van de gaspotentiometer bij mij is 5k OHM tot 10Kohm. dus hij lijkt mij goed te functioneren.Weet iemand ook hoe je de stappenmotor kan controleren of hij het nog doet.
al vast bedankt
Astra rijder

astra rijder (0), 19 jaar geleden

hoi Opeltje
Na een uur de accuklem los te hebben gehad er er weer op gedaan te hebben. Loopt de motor nog zo`n 2000 a 3000 toeren stationaire. Wat kan het dan zijn?

groetjes
Astra rijder

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

lfr zelf defect of een lekke pakking ed....de stappen motor is door de dealer te controleren met de motortester...ook kan men dan zien of er ergens valse lucht trekt...brandt het oranje motorlampje ook?

astra rijder (0), 19 jaar geleden

Hoi Opeltje
Mijn motorstoringslampje brandt niet. maar ik heb wel de oude pakkingen laten zitten. misschien waren ze toch niet goed?. Ik heb wel flink wat carberateur reiniger gebruikt om de stappenmotor te reinigen. misschien is er wat reiniger in het binnenste van de stappenmotor gekomen en is hij nu defect. Het zal moeilijk worden om op eigen kracht naar de dealer te gaan. omdat je geen controle over je gas hebt. Waar zit die lfr dan? in iedergeval niet bij mijn injector huis of het huis waar je gas hendel en stappenmotor zit. Maar ga ik van de week in iedergeval even 3 nieuwe pakkingen halen.

groetjes
Astra rijder

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

lfr is stappenmotor..sorry....

astra rijder (0), 19 jaar geleden

Oh is dat de beruchte lfr, dan zal hij wel misschien gesneuvelt zijn door het schoonmaken van de stappenmotor/lfr. maar wat kost een lfr/stappenmotor ongeveer Opeltje?
En kan je een lfr/stappenmotor zomaar vervangen of moet er iets aangepast worden op een e.v.t. nieuwe lfr/stappenmotor?
Kan je eigelijk met de hand de pin van de lfr draaien of indrukken want er was geen beweging in de krijgen toen ik hem had schoon gemaakt.

Groeten
Astra rijder

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

je moet hem zo in kunnen drukken.....overigens weet ik zo niet wat een nieuwe kost....even invormeren op de sloop lijkt me. je kunt hem zo monteren...

dolmarit (0), 19 jaar geleden

Beste Astra rijder en Opeltje.

Zie topic onder http://www.problemcar.nl/index.php?topic...
Volgens mij is de pin van het stappenmotortje helemaal niet in te drukken (heb er zelfs een gedemonteerd)zal kijken of ik hier foto's door kan sturen naar Opeltje , Opeltje kan mij persoonlijk mailen indien hij er prijs op stelt.
Heb weliswaar diverse modellen gevonden op de sloop echter zij zijn allemaal onbeweegbaar indien er geen spanningsveld aanwezig is, tenzij er iets veranderd is en er momenteel gebruik gemaakt word van een futuristisch model dat werkt op een magnetisch veld.
Alle stappenmotortjes zien er aan de buitenkant hetzelfde uit echter de kop en inwendige spoeltjes kunnen verschillen vermoed ik.
Een stappenmotortje op de sloop doet om en nabij de 20 Euro is nog steeds te duur maar je kan er in ieder geval mee geholpen zijn alhoewel ik eerder denk dat er een ondebreking zit in de weerstandsbaan van de gaskleppotentiometer (regelbare weerstand of potmeter)waardoor die blijft hangen op een bepaald punt of de laagste weerstand van de gaskleppotentiometer is net iets te hoog waardoor het stationair blijft hangen op het aantal toeren wat je aangeeft.
In het gekste geval is je comp. naar de jeweetwel maar meestal is een reset voldoende en kom je er snel genoeg achter of alles naar wens voldoet.
Vreemd genoeg is men niet bepaald gretig met het geven van digitale informatie en of weerstandswaarden van dergelijke apparaatjes waardoor nog steeds gevaarlijke situaties blijven voortbestaan waardoor zelfs ernstige ongelukken kunnen gebeuren.
Het word eindelijk eens tijd dat hier verandering in komt waardoor storingen sneller opgelost kunnen worden hetzij bij de dealer, garagehouder of particulier die zelf graag wil sleutelen.
Hier is niets mis mee, namelijk niet iedereen, de meerderheid!!!! sleutelt graag zelf.
Er valt dus nog steeds genoeg te verdienen voor de dealer.

Mvg Martin

astra rijder (0), 19 jaar geleden

hoi allemaal

Ik heb vandaag even bij de dealer geinformeerd wat bij hun een nieuwe stappenmotor kost. De prijs van een nieuwe stappenmotor/lfr is ¤ 92,- excl. btw dus ¤110,- incl. btw.
Dus martin een stappenmotor/lfr voor ongeveer ¤20,- bij de sloop is helemaal niet duur. Ik had mijn probleem bij de dealer ook voorgelegd en ze zeiden ook dat de stappenmotor/lfr kapot was net zoals Opeltje. Als de gaspotentiometer kapot was dan slaat de motor af volgens hun. Dus ik ga woensdag een andere stappenmotor/lfr halen. Als het probleem is verholpen laat ik jullie het weten.

Groetjes
Astra Rijder

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

martin,

je hebt mail....ik heb altijd belang bij foto´s ed voor mijn site...het kan niet gek genoeg zijn......

overigens moet de stapenmotor wel degelijk met iets weerstand in te drukken zijn.....

astra rijder (0), 19 jaar geleden

Opeltje,
Wil je ook foto`s hebben hoe je een stappenmotor/lfr vervangt@schoonmaakt voor mensen die eenn C1.xNZ blok hebben in hun Kadett, Astra, Vectra, Corsa?
Ik ga hem morgen of overmorgen vervangen.

Groetjes
Astra Rijder

Opeltje (0) PRO, 19 jaar geleden

natuurlijk wil ik die ook wel....zet ik ze ook op de site zodat iedereen er iets aan heeft......Opeltje@home.nl en autoproblemen worden hier niet op beandwoordt...is alleen voor mijn site!

astra rijder (0), 19 jaar geleden

BEDANKT Opeltje VOOR JE GOUDEN TIP!!!!
hij doet het weer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Oh Opeltje wil je er ook een uitleg bij hebben bij de foto`s of niet.
Ik hoor het wel.

Groetjes

Astra Rijder

dolmarit (0), 19 jaar geleden

Hallo Astra rijder

Vind je reactie nogal naief.
Alhoewel het leuk is om te horen dat je probleem is opgelost.
Zou als ik jouw was de aangeboden link toch nog maar eens goed doornemen alleen dit keer in zijn geheel.
Gezien je reactie denk ik dat je de link niet eens gelezen hebt of je wilt gewoon in een soort tegenoffensief gaan omdat er een kern van waarheid in het aangeboden verhaal zit maar door je teleurstelling je toch doet alsof het goedkoop is.
Leer eens rekenen opnieuw van euro's naar guldens. en verdiep je in het gebruikte materiaal en de techniek die er achter zit.
En dat je verder kennelijk nogal zeker van je zaak bent als het er op aankomt?
Door die zogenaamde zekerheid kan je ook weleens op een dag jezelf goed vergissen en ernstige motorschade oplopen.
Mbt Opeltje binnenkort zal ik je de foto's doen toekomen , zal er een speciaaltje van maken, zal er ook extra's bijdoen, het motorblok ligt momenteel toch helemaal uitelkaar, heb echter zeker deze week niet zoveel tijd om alles snel te fabriceren dus heb aub een ietwat geduld.
Zal dan wellicht voor astra rijder ook duidelijk worden waarom het woord te duur is gevallen.
Mbt. de weerstand en het indrukken ---> Opeltje;
Inderdaad is het zo dat er sprake is van een zeer geringe weerstand, zo gering zelfs dat ik er van maakte dat er geen weerstand is.
Het belangrijkste van het stappenmotortje is nl.dat deze goed op en neer kan bewegen zonder gehinderd te worden door ontbrekende of zwaar versleten spiebaantjes of slechtwerkende gaskleppotentiometers (meedraaien).
Sluit deze maar eens af(stroom afkopppelen), de motor zal dan gewoon stationair blijven draaien het duurt alleen iets langer voordat het normale stationaire toerental aanwezig is.
IGv normale aansluiting en alles is groen zal het geheel werken als een zonnetje.

Mvg martin

astra rijder (0), 19 jaar geleden

Hoi Martin,
Ik had je link allang gelezen voordat mijn stappenmotor/lfr helemaal kapot ging. Dus weet ik het wel waar je het over had.Maar ik mag toch zelf weten als ik een nieuwe stappenmotor/lfr haal bij de dealer? Mijn astra heeft wel 3500 Euro gekost dus dat bedrag had ik er voorover. Ik was totaal 190 Euro kwijt voor een stappenmotor/lfr (130,90 euro), 2 pakkingeningen (7,74 euro) en een gaspotentiometer gehaald (55 euro). en dit soort dingen haal ik liever nieuw dan bij de sloop omdat ik geen zin heb om nog een paar keer alles te verwijderen en in elkaar te zetten omdat de stappenmotor en de gaspotentiometer het begeeft of helemaal niet doet. Ik vind het sneu voor je dat je motor van de Kadett helemaal versleten was.
Maar motorschade van een stappenmotor krijg je alleen als je stappenmotor ingedrukt blijf en je motor zo 3000 a 4000 toeren blijft lopen stationaire en zeker als hij nog koud is! Maar nu loopt mijn motor weer als een zonnetje en daar gaat het mij om. Want mijn motor verbruikt geen olie en loopt nog zo`n beetje 1 op 16 en met lange stukken zo`n 1 op 18. en de motor heeft al 155.720 Kmtjes gelopen. dus ik had zoals ik zei het geld er voor over.

groetjes
Astra rijder

gerlosser (0), 19 jaar geleden

goededag hopelijk kan iemand mij hier helpen ben ten einde raad ,heb corsa gsi met c 16 xe motor het stationair toerental gaat af en toe vanzelf naar 2500 toeren .de andere keer doet hij het weer goed?heb reeds vervangen:lambda sonde,stationairtoerenregelmotor,koelwatertempsensor,bougies,luchtfilter,oliefilter en gasklephuis pakkingen en gereinigd.wie heeft nog een tip bij uitlezen dealer komt er geen storing uit bvd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.