Heb zelfde probleem zoals veelal beschreven op deze site.
Ik heb zoal de indruk dat de digitale inbreng meer slecht dan goed gedaan heeft.
Mijn auto slaat namelijk ook af zodra hij warm is.
Veel onderdelen vervangen waardoor in beginsel de auto beter begon te lopen maar achteraf steeds slechter.
Vernieuwde onderdelen.
Ontsteking.
bougies.
luchtfilter.
herhaaldelijk ontsteking nagesteld.
Carburateur diverse malen schoongemaakt.
Diverse malen elektrodenafstand bougies veranderd.
Niets helpt.
E.e.a. reeds beschreven in langste bericht omtrent een Astra.
Hier betreft het een 1.6. Kadet met multitech carburateur.
Motor blijft afslaan zodra warm !
Niet stationair te krijgen.
Slangen omgedraaid van carbu en Onderdrukdoos helpt om (slecht stationair) te blijven draaien totdat erg warm.
Is er een conventionele oplossing zonder digitale oplossingen waardoor het geheel weer normaal stationair blijft lopen.
Eenmaal lopend lijkt het momenteel op drie pitten te lopen maar is toch snel genoeg en op toeren loopt ie gewoon op vier pitten.
Geen zwarte rook maar normale uitlaatgassen.
Stappenmotor linksvoor ?? schoon of is dit LFR ??
Stationair of gasklep regelaar rechts van carburateur schijnt te werken of heet dit anders ??
Bij opening motordop benzinelucht.
Eenmaal gehad afkoppeling accu en aankoppeling accu motor loopt weer als nieuw alsof er nog nooit iets gebeurd is.
Maar na enige tijd is storing weer terug, zodra motor warm is slaat de boel stationair helamaal dood.
Nogmaals ben nu op zoek naar een conventionele carburateur zonder poespas die de boel normaal draaiend houd.
wie heeft hierop een antwoord.
Anders gaat deze bak naar de SLOOP en word de volgende auto weer een hele ouwe bak die wel normaal met de hand te stellen is.
Mvg Martin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Ramon
Bougiekabels zijn nieuw.
Slangen op carburateur zijn nieuw.
Rotor is nieuw.
Stroomverdeler is nieuw.
Koolborstels dynamo zijn nieuw.
Ontsteking is reeds meerdere malen afgesteld, met stroboscoop.
Echter ook dat heeft niets geholpen.
De auto lijd momenteel zijn eigen leven en doet waar hij zin in heeft.
Mvg Martin
Probeer eens op de sloop een andere carburateur maak die goed schoon en probeer die, of probeer eens je ontsteking te stellen of nieuwe bougie kabels, rotor stroomverdeler.
zitten er geen losse slangen op de carburateur of gescheurde?
succes
groeten ramon
20 jaar
Heeft deze auto een motormanagement computer? zoja dan moet je eens proberen of hij het weer goed doet als je de accupolen een half uurtje loslaat dan reset je deze.
anders moet je Opeltje op deze site om hulp vragen
groeten
ramon
20 jaar
na mijn mening heeft deze wagen geen carbarateur...maar injectie...
als deze een injectie heeft moet ie de accupolen dan eens loshalen of een andere computer proberen.
misschien dat de fout in de computer zit
20 jaar
Vast bedankt.
Heb momenteel een printplaat (compu ?) voor controle rechtsvoor bij deur eruit liggen, nakijken op kringen in de soldeerpunten en eventueel kapotte diodes.
Heb de inj.carbu eruit liggen.
Heb verder een motortje (nullastvuller ?) uitelkaar liggen voor schoonmaak verder een klein zwart doosje met drie aansluitingen waar verder een slangetje opuitkomt vanaf inj.carbu maar waarvan ik geen idee heb hoe het werkt en wat het is of doet, de weerstandswaarden zouden welkom zijn,
bij verwijdering van de stekker slaat de motor trouwens direkt af.
Heb tevens een relais van hetzelfde circuit eruitgehaald voor controle.
Rest volgt.
Hou me verder beschikbaar voor verdere argumenten.
Mvg Martin
20 jaar
die printplaat is inderdaad de computer , probeer ook eens de injector te reinigen. je kan injectorreiniger bij de pomp halen.
20 jaar
Ok zijn we weer.
De printplaat (computer ! mda Ramon)is ok.
De eeprom kan ik niet checken maar dat doe ik eventueel in een later stadium met een vervanger indien dat nodig mocht blijken.
Ik verdenk momenteel heel sterk het nullastvullingfasemotortje.
Er zat in het asje haast geen beweging, nu draait hij soepel na hem eruit gehaald te hebben (heel voorzichtig zonder brute kracht)echter tegen de klok in wil hij af en toe blokkeren ik vermoed echter dat hij allebei de kanten op hoort te blokkeren (en bovendien niet ! demontabel is zoals ik eerder op deze site ergens gelezen heb , best wel jammer).
In het kunsttof cilindertje zitten namelijk twee kleine (versleten) spiebaantjes waardoor het motortje automatisch het asje naar binnen en buiten kan bewegen (het asje blijft daardoor precies in het midden dat is nu dus niet het geval en bovendien kan het asje zelfs blijven hangen (omdat spiebaantjes versleten zijn waardoor ergens anders lucht voor stationair gezocht word of juist teveel lucht aangezogen word stationair)
Naar mijn mening had opel hier best wel eens een iets steviger oplossing voor mogen verzinnen want ik heb gemerkt op deze site dat dit motortje voor heel wat problemen kan zorgen en zelfs voor gevaarlijke situaties (ineens stilstaan op een bijvoorbeeld zeer druk kruispunt en geen kant meer op kunnen)
Mocht ik het mis hebben dan zou ik dat graag weten (denk echter dat velen met dezelfde klacht het met mij eens zijn).
Dan nog even terugkomend op het zwarte doosje met drie aansluitingen en een slangetje naar het inl.spruitstuk is dat een onderdruksensor van het inlaatspruitstuk, is namelijk nergens te vinden dan alleen vermoedelijk in het schema.
Ben ook op zoek naar de meetwaarden, heeft Opeltje of iemand anders hier misschien een antwoord op ?
Mvg Martin
20 jaar
Ik heb een vraagbaak van de opel kadett daar staan de electrische schema,s in van verschillende typen motoren en ook de injectie systemen in detail beschreven met tekening.
als je daar belang bij hebt kan ik ze scannen en door mailen?
laat even wat weten dan heb je ze vandaag nog.
groeten ramon
20 jaar
kun je op mijn site ook vinden
http://members.home.nl/Opeltje/KADETT.ht...
Ok ga ik naar de site van Opeltje voor de schema's scheelt Ramon een hoop scanwerk.
word vervolgd.
Vast bedankt.
Mvg Martin
20 jaar
Koud wel...warm niet?!!!
Als motormanagment lampje niet brand controleer dan de bedrading (corrosie,aansluiting,onderbreking,ect.)van de temp.sensor en de werking van de sensor eens die naar de computer loopt(2-draads sensor).
mvg General Motors
Dit geeft meestal dit probleem bij deze motoren.
20 jaar
Gaan we weer..
Hallo General Motors, Opeltje en niet te vergeten Ramon , temp sensor was al een tijdje geleden vervangen. en bedrading is voor de zekerheid nagekeken en eventuele kontakten opgeschuurd.
Ok , ik denk momenteel dat het volgende aan de hand is ,
het nullastvullingsmotortje is momenteel verdachte nummer 1, zit links voor op de injectiecarburateur.
Om de volgende redenen nadat alle ander punten gecontroleerd zijn;
1. Het probleem wat ik heb met de Opel schijnt vaak voor te komen (Stationair rot lopen afslaan enzovoort zodra warm symptomen beginnen met zomaar ineens afslaan en niet meer aan de praat te krijgen dan pas na enkele minuten of na losstrekken ontluchtingsslangen of verdraaien ontsteking ongeveer halve centimeter tegen de klok in problemen verergeren en auto gaat steeds rotter lopen ook).
2. het nullastvullingsmotortje heeft een asje dat heen en weer kan bewegen in een kunststof cilindertje met twee kleine spiebaantjes om het stationaire mengsel SNEL te regelen via electronica ("computergestuurd").
3. In principe zou dit asje dus niet te verwijderen moeten zijn zonder electrische aansturing of na demontage (zeer ingrijpend trouwens), dit ging echter behoorlijk soepel.
4. Om te checken of de storing zou verergeren of verminderen is dit asje schoongemaakt evenals het cilindertje (van nullastvullingsmotortje) PLUS is het asje zowel links als rechtsom draaiend ganbaar gemaakt maw er is geen weerstand meer.
5. Dit heeft opgeleverd dat het probleem verergerd is.
6. Omdat ik vrij weinig te verliezen heb ( het gaat om een oude bak ok ziet er nog wel mooi uit hoor) heb ik dat motortje gelijk maar eens helemaal uit elkaar gehaald ( miniatuurwerk) omdat het motortje behoorlijk prijzig is, ik meen ruim 200,-- Euro of Gulden laat ik even in het midden en omdat de werkelijke schade eigenlijk nog geen vijf eurocent aan nylon bedraagt.( de echte kosten liggen dus honderden Euro's lager !!! bij snelle vervanging bij storing of vervanging op tijd van het kunststof gedeelte nullastvullingsmotortje)
Twee kleine vermoedelijk nylon spiebaantjes zijn namelijk zwaar versleten en zorgen voor een enorme ergernis.
7. Nu had ik gehoopt dat dit cilindertje eenvoudig te vervangen was geweest (er valt nog wel iets te doen voor echte doe het zelvers!!!), maar wat schertst mijn verbazing !
Het cilindertje zit vast aan het huis van het stappenmotortje dat verder prima in orde is.
En tevens blijkt mij dat er kooldeeltjes zich bevinden in dit gedeelte dus een keerringetje had ook niet verkeerd geweest.
Daarnaast een interval in de boeken voor vervanging had ook op zijn plaats geweest gezien de ellende die dit apparaatje reeds bij velen en bij mij veroorzaakt heeft.
8. Een beetje slimme ontwerper had toch wel even nagedacht en een autofabrikant als Opel helemaal en had dit apparaatje uit meerdere delen ontworpen dit had het geheel tevens goedkoper en veiliger gemaakt.
Mij is namelijk gebleken dat indien een storing zich voordoet het aanvreten van de spiebaantjes heel !!!! snel !!! kan gaan en het bijna onmogelijk is om dit probleem te vinden.
Het asje kan namelijk niet meer op en neer bewegen en gaat op het laatst bij overmatige slijtage als een gek draaien en doet zijn werk niet meer zoals het hoort behalve bij een koude start.
9. Straks naar de sloop en proberen een vervanging te vinden en in de tussentijd hopend dat Opel met een beter ontwerp komt.
Reacties welkom
Mvg Martin
20 jaar
dan moet je toch echt op de sloop kijken voor een injectie.
ik heb bij mijn opel kadett nog nooit last van dat motortje gehad, hij loopt als een zonnetje motorcode is c18nz, af en toe blijft hij tot 2000 toeren stationair lopen maar dan laat ik de accuklemmen een half uurtje los en is alles weer ok.
kijk maar eens op de sloop voor een complete injectie (moet wel de zelfde motor zijn) en neem meteen de computer mee.
dan kan het probleem opgelost zijn.
succes
groeten ramon
20 jaar
Beste Ramon.
Ben wezen kijken voor een c16nz (is de motor in deze auto).
Heb in ieder geval het nullastvullingsmotortje gevonden en geloof me mijn auto heeft ook als een zonnetje gelopen maar op een dag kan iets de geest geven.
En inderdaad het oude motortje is in ieder geval naar de jeweetwel na vergelijking, ben benieuwd wat er nog meer te voorschijn gaat komen na alle vervangingen.
Maar goed de comp. moet nog even wachten evenals het inj.module er is een schaarste momenteel op de sloop waar ik ben geweest aan het model dat ik zoek, 1.4 modellen genoeg 1.8 ook schaars ( heb in het verleden een ascona 1.8 automaat (amerikaanse versnellingsbak) gehad was een waanzinnig snelle wagen )bereid je dus vast voor, maar het asje is weer net even anders dan de 1.6 dus ik vrees de rest ook.
Ga vandaag dinsdag testen resultaat laat ik later weten.
heb in ieder geval vast je advies opgevolgd om de accu eraf te gooien voor een reset van de comp.
Mvg Martin
20 jaar
Goed nieuws en slecht nieuws.
Resultaat zoals beloofd.
NlVmotortje is vervangen.
Met een keer omdraaien van de sleutel start de auto weer normaal (positief).
Echter zodra de motor warm is en je gaat afremmen stoppen enz. slaat de motor toch weer af en duurt het een aantal minuten voordat hij weer loopt( heb voor de zekerheid het stationair iets verhoogd met behulp van de kabelstelklem zodat de motor in ieder geval blijft lopen zij het tractorachtig).
Bij geen verstelling en gas op het pedaal houden herstelt het staionair zich zeer langzaam, bij geen belasting en warm worden slaat de motor niet af na gas geven , na een eind rijden probleem !!???
Heb nu de volgende vragen aan Opeltje.
Omdat ik misschien iets verkeerd doe naar aanleiding van een beschrijving over het afstellen van de ontsteking.
Welke cilinder word aangemerkt als cilinder no.1 voor aansluiting op stroboscoop is dat de cilinder aan de kant van de distributiezijde of die aan de ontstekingszijde ?
Deze vraag stel ik omdat de omschrijving nogal verwarrend omschreven staat in een vraagbaak die ik bemachtigd heb stel momenteel af aan de ontstekingszijde.
Verder denk ik dat ik toch ook moet gaan zoeken in het mechanische gedeelte omdat er grijze naar benzine ruikende rook uit de motorolievulopening vrijkomt zodra die geopend is.
Kan de klacht die ik heb ook duiden op een losgesprongen klepkeerring of een eventueel versleten zuigerveer ?
Of moet ik het toch nog steeds zoeken in het elektronische gedeelte ?
En dan nogmaals een vraag over de kleine zwarte doos met slang naar de carburateur en drie draden , waar dient die voor, en kan de lambdasonde eventueel oorzaak zijn ?
Min of meer radeloos met veel geduld.
Mvg Martin
20 jaar
Hallo
Zie dat er nog geen reacties zijn.
Heb overigens langzamerhand het idee dat Opel goed fout zit na het lezen van alle !!!! berichten die betrekking hebben op de C16NZ en gelijkwaardige modellen.
Maar ook alle ander modellen die gebruik maken van het destijds nieuwe ontsekingsconcept (14 jaar of ouder en nog geen fatsoenlijke oplossing)er is namelijk geen duidelijk eenzijdig antwoord op het afslaan bij warme motor (verschillende antwoorden zijn mogelijk waar vroeger slechts twee handelingen voldoende waren).
Tevens geen antwoord op het vermogensverlies ook al is de motor goed afgesteld.
Er zijn namelijk teveel mogelijkheden die vroeger gewoon met de hand af te stellen waren die overgenomen zijn door digitale oplossingen die in feite niets bijgedragen hebben tot een beter resultaat vaak worden onderdelen vervangen die niets mankeerden begrijp ik uit de reacties.
je bent dus min of meer afhankelijk van een digitaal afleesapparaat die aangeeft waar eventueel een storing kan zitten ( indien een storing zich voordoet is de hele santekraam volledig ontregeld).
Waarvan de meest voorkomende de stappenmotor( die niet eens te demonteren valt terwijl dat bij zou kunnen dragen tot een oplossing van het millieuprobleem waar het voor ontworpen is doch echter zorgt voor een nieuw millieuprobleem.
Ik heb inmiddels de ontsteking veranderd en aangehouden Ci.1 (vraagbaak) als afsteluitgangspunt voor stroboscoop.
Gevolg helemaal geen trekkrachtvermogen meer.
Er is alleen trekkracht indien afstelwaarden op Ci.4 afgesteld worden.
Doch de motor blijft afslaan op beide waarden en start het beste op afstelling Ci.1.
De auto is momenteel niet ver meer van de sloop verwijderd alhoewel ik dit probleem niet uit kan staan.
Er moet toch een of andere oplossing voor zijn.
Dan verder ,al vervangen stappenmotor, ontsteking volledig, luchtfilter , bougies, dus normale zaken waarvan je mag verwachten dat het geheel weer normaal gaat lopen.
Ik ben momenteel in de veronderstelling dat Ci.4 niet meer doet wat hij moet doen.
Bougie zwart dus maakt kortsluiting via koolstoflekkage.
Kan indiceren dat kleppen of zuigerveren naar de jeweetwel zijn (geen vermogen) of dat verdelerkap niet in orde is, of dat comp. gewoon waardeloos ingesteld staat, of dat kleppen blijven hangen.
Bij conventionele systemen was het probleem makkelijk op te sporen zelfs het Co percentage was best wel makkelijk af te stellen echter na invoering van het digitale gerotzooi is er volgens mij meer misggegan dan behalve voor de knip van de dealer die soms ook niet eens een antwoord heeft (lees alle berichten omtrent dit probleem op problemcar.nl, ook fiat en lada).
Daarnaast zijn onderdelen die als vervanging verkocht worden buitensporig duur !!!!!
Het materiaal dat kapot gaat kost vaak enkele centen, over de software nog maar niet te spreken en de vervangingen nadien dat het vermeldenswaardig is om te stellen dat je als consument gewoon zwaar opgelicht word.
Begrijp best dat men iets moet verdienen echter na het bezoeken van enkele sites waar schema's te vinden zijn mbt. het elektronisch danwel compugestuurde gedeelte word duidelijk waarom.
Ga nog een week of twee door met knoeien daarna gaat deze bak zijn einde tegemoet indien er geen normale oplossing voorhanden is.
Wil wel eens zien wat Opeltje of General Motors hierop te antwoorden heeft.
Mvg Martin
20 jaar
ik heb een c18nz motor en mijn ontsteking is niet af te stellen dat regelt de computer allemaal, ik weet niet of een c16nz dat ook heb? als bij mij de motor raar gaat doen en dat gebeurt nog wel een dan doe ik de accu een half uurtje los of ik doe de andere computer erin ik heb er 2 en dan loopt ie weer goed.
maar doe een een compressie test misschien versleten veren of kleprubbers, heb je al eens een andere complete injectie geprobeerd? misschien is dat het toch.
laat maar wat weten. veel succes.
groeten ramon
20 jaar
Hallo Ramon
Je kan wel degelijk de ontsteking op tijd zetten bij de C16NZ.
Meestal bij iedere wagen die ik heb gehad trouwens controleer ik altijd even of dat het tijdstip niet iets verlopen is als ik bezig ben geweest met de ontsteking of wanneer ik iets vernieuwd heb soms hoef je niets te doen maar soms wel.
Bij deze bak moet ik het trouwens wel regelmatig controleren momenteel omdat ik nog steeds bezig ben met in en uitbouwen van onderdelen om de boel fatsoenlijk op gang te krijgen.
Bij jouw is het dus waarschijnlijk op een andere manier geregeld via een noksensor of zoiets dat was meen ik zelfs al bij de 1.8 E en 1.8 E NV de ontsteking krijgt dan een signaaltje en geeft een vonk werkt meen ik getransistoriseerd.
Staat volgens mij ook in jouw vraagbaak.
De vraagbaak die ik trouwens heb momenteel is van de modellen van voor 90 maar daar staan ook gegevens in over de 1.6NZ
er is echter volgens mij voorzover ik kan zien iets veranderd met de injcarb. daar komen bij mijn model drie slangetjes uit aan de voorkant en bij de modellen daarvoor twee, maar dat weet ik niet zeker.
De extra derde gaat naar een of andere pot bij het linkervoorwiel waarvan ik ook niet weet waar het voor is hoe het werkt etc.
Misschien kan jij me iets meer vertellen.
Mvg Martin
20 jaar
mijn vraagbaak is van 1984 tot 1991.
dan is mijn motor toch anders,is ook bouwjaar 91.
die pot bij het voorwiel is het benzine damp filter bij die van mij is een slang gescheurt en dat ruik je af en toe ook wel, deze pot staat trouwens niet in mijn vraagbaak daar zul je denk ik dan ook niks aan kunnen doen.
misschien heb je wat aan gegevens uit mijn vraagbaak want daar staan ook een hoop wijzigingen in vanaf modeljaar 88 tot 91.
groeten ramon
20 jaar
Hallo Ramon
Ik denk inderdaad dat het een en ander bij de 1.8 anders is, echter motorisch is het in principe bijna hetzelfde.
Ok ik zou graag willen weten waar een klein rechthoekig doosje voor dient met een slangetje naar de achterkant van de carburateur met drie draadjes, zodra de stroom eraf gehaald word slaat hij af, maar zodra je het slangetje verwijderd dichtgeknepen uiteraard slaat hij ook af, dit doosje kan ook niet opengemaakt worden voor controle weer zo'n fijn onderdeeltje.
Misschien weet iemand anders trouwens wel iets over dat benzinedampfilter ??
Moet dat wel eens verwisseld worden kan het storingen veroorzaken indien het verstopt is (dit is zomaar een vraag tussendoor)?
Dan nog het volgende, het gaskleppotentiometertje aan de rechterkant.. heb ik ook afgekoppeld gehad (stroomloos om te kijken wat voor het gevolg het zou hebben, de motor bleef stationair draaien op dezelfde snelheid alleen na gas geven duurt het ietsje langer voordat hij weer op stationair komt.
Ik ga er dus vanuit ook na doormeting dat het gaskleppotentiometertje goed is.
Even tot hier anders word het bericht weer zo lang.
Mvg Martin
20 jaar
je kan ook langs de opel garage gaan en de auto laten uitlezen via de computer dan, kan je precies zien wat voor storingen/defecten er zijn,en misschien aan de hand daarvan kun je je probleem oplossen,via een code kun je zien wat er aan de hand is.
ik heb ook een multec injectie en dat doosje wat jij bedoelt is zeker die tegen het schutbord bovenaan?
wat ik gehoord heb is dat deze het CO percentage bij stationar roerental meet, dit wordt geregeld door de computer. of dat klopt weet ik niet ik kan het niet vinden in mijn vraagbaak of ik kijk er overheen misschien weet Opeltje dit?
dat benzinedamp filter wordt volgens mij nooit vernieuwd zit er bij mij al 13 jaar op.
maar laat de auto in iedergeval eens uitlezen daar wordt je een hoop wijzer van.
m.v.g. ramon
20 jaar
Hallo Ramon
Dat doosje zit inderdaad tegen het schutbord.
En is waarschijnlijk een mapsensor en is gezien de plaats volgens mij een soort onderdrukmeter die ook weer een signaal doorstuurt dat misschien sterker of groter word al naar gelang de onderdruk ben ik nog niet helemaal uit.
Het CO percentage word als ik het goed begrijp mbv de Lambdasonde bij het uitlaatspruitstuk gecheckt en dat signaal word vervolgens weer via de computer naar de diverse benzine inlaten o.a.injectie gestuurd om er voor te zorgen dat de kat. heel blijft.
Heb ik gelijk misschien iets interessants voor je waar ik zelf in ieder geval wel iets mee kan maar anderen denk ik ook.
Onderstaande komt uit een klein gedeelte van een pdf file op het web.
Hieronder vast een voorproefje van een multipoint onderaan vind je de link en in het file vind je o.a. ook de singlepoint met een beknopt schema en andere nuttige aanwijzingen.
STORINGZOEKEN
MULTEC 56
68 A01090831-1 97-09-23
INTERFACEPINBEZETTING
Interface Pinbezetting
Systeem Multec 56 - Multipoint
A1 Niet aangesloten
A2 Signaal van Krukaspositiesensor
A3 Niet aangesloten
A4 Niet aangesloten
A5 Niet aangesloten
A6 Niet aangesloten
A7 Signaal van Map-sensor*
A8 Signaal van Gaskleppotentiometer
A9 Niet aangesloten
A10 Niet aangesloten
A11 Massa naar Sensoren
A12 Massa van Chassis
B1 Constante voeding van Accu
B2 Signaal van Snelheidsmeter
B3 Signaal van Krukaspositiesensor
B4 Brandstofverbruikssignaal
voor board computer*
B5 Gaskleppotentiometersignaal
voor automatische
transmissie*
B6 Controle signaal naar
Brandstofpomprelais
B7 Diagnose terminal
B8 Voeding naar Sensoren
B9 Niet aangesloten
B10 Massa naar Sensoren
B11 Signaal van Lambdasensor
B12 Signaal van Motortemperatuur
sensor
C1 Controle signaal naar
Motordiagnoselamp
C2 Motorsnelheidsignaal voor
Automatische transmissie*
C3 Motorsnelheidssignaal*
C4 Voeding van Contactslot
C5 Controle signaal naar
Stationairregeling (ISC 2)
C6 Controle signaal naar
Stationairregeling (ISC 2)
C7 Niet aangesloten
C8 Controle signaal naar
Stationairregeling (ISC 1)
C9 Controle signaal naar
Stationairregeling (ISC 1)
C10 Controle signaal naar
Inspuitventielen
C11 Controle signaal naar
Inspuitventielen*
C12 Massa van Chassis*
C13 Massa van Chassis*
C14 Niet aangesloten
C15 Niet aangesloten
C16 Constante voeding van
Accu
D1 Massa van Chassis
D2 Massa naar Sensoren
D3 Signaal van Luchttemperatuur
sensor*
D4 Niet aangesloten
D5 Status signaal van Airco*
D6 Niet aangesloten
D7 Belastingssignaal voor
Automatische transmissie*
D8 Diagnose terminal
D9 Status signaal van
Automaat*
D10 Motorsnelheidssignaal (Tn)
naar Ontstekingsmodul
D11 Oktaan instelling
D12 Niet aangesloten
D13 Niet aangesloten
D14 Niet aangesloten
D15 Niet aangesloten
D16 Niet aangesloten
* Sommige modellen
Als je wilt kan je het volledige file downloaden op deze link http://www.autodiagnos.com/multitester/m...
Er zijn denk ik nog wel meer files op andere websites te vinden maar je moet wel goed zoeken kan je tevens misschien ooit nog eens van pas komen.
Mvg Martin
20 jaar
Die code,s ken ik allemaal wel die staan ook op de site van Opeltje,en in mijn vraagbaak.
ik was benieuwd naar jou uitlezing, als je dat tenminste laat doen, ze koppelen hem aan de computer en je kan hem uitlezen.
heb ik ook een keer gedaan want hij liep voor geen meter en toen gaf hij code 22 aan, te lage spanning op, gaskleppotentiometer, was een kapotte draad.
succes
ramon
20 jaar
Het gaat er niet om dat je de codes kent.
Het gaat erom wat ze aangeven namelijk de stekker aansluitingen op de comp. en meer dan dat.
Als je het file download of bekijkt dan zie je vanzelf wel wat voor mogelijkheden je krijgt.
Namelijk zelf alles nachecken ipv naar de weg van de minste weerstand de garage dus.
Er staat namelijk wel iets meer aangegeven dan alleen maar codes.
Zelf doen is meer een sport, ook al lukt het niet altijd direkt.
Verder is er nog een andere mogelijkheid om de comp. zelf uit te lezen kan je ook allemaal vinden op het net is wel even zoeken trouwens.
Mvg Martin
20 jaar
Ik zal eens op zoek, is interesant
bedankt zover voor de informatie
ramon
20 jaar
computer is uit te lezen door pen a en b door te verbinden..van de diagnose stekker...staat ook op mijn site....
OPEL FOUTCODES VOOR MULTEC (C14NZ/C16NZ/C14SZ/C16SZ)
The warning lamp will illuminate when the ignition is turned on, but will go out as soon as the engine is started. It will stay on if the ecu detects a fault with the engine. To activate fault code, connect wire A and B of the 10 pin diagnostic plug. Fault codes will display as flashes - with code 12 being 1 flash, 13 being 2 and so on. To erase the fault code, turn the ignition on/off 25 times. Otherwise disconnect the battery earth lead for at least a minute. This will, however, erase the memory from other electronic units.
Code
Fault
12
Diagnosis initiated
13
Lambda sensor (open circuit)
14&15
Coolant temperature sensor (voltage low & high respectively)
16
Knock signal circuit
18
Knock control system
19
Incorrect RPM signal
21&22
Throttle position sensor (voltage high & low respectively)
24
Vehicle speed sensor (no sensor)
25
Injector valve (voltage low)
28
Fuel pump relay (contact problem)
29&32
Fuel pump relay (voltage low & high respectively)
33&34
Map sensor (voltage high & low respectively)
35
Stepper motor (no idle speed control)
41
EST line coil cylinder 2 & 3 (voltage high)
42
EST line coil cylinder 1 & 4 (voltage high)
43
Linear EGR system
44
Lambda sensor (mixture too weak)
45
Lambda sensor (mixture too rich)
46
EST lines (voltage high)
47
Linear EGR position
49
Battery voltage high
51
Electronic control unit (memory failure)
54
Idle CO pentiometer
55
Electronic control unit
63
EST line coil cylinder 2 & 3 (voltage low)
64
EST line coil cylinder 1 & 4 (voltage low)
69&71
Air temperature sensor (voltage low & high respectively)
75
Torque control (voltage low)
76
Torque control (continuous)
81
Injector valve (voltage high)
93
Quad driver module
Hallo Opeltje, Ramon en anderen.
Kijk met deze informatie, mda Opeltje en niet te vergeten Ramon, en o.a. het file wat gedownload kan worden op het net met de pinbezettingen plus de tekeningen van de stekkers van o.a. de comp. kunnen we heel wat werk vergemakkelijken en word het ook meteen allemaal een stuk duidelijker.
Voor de zekerheid ook nog even een multimeter in de buurt houden, en helaas maar het is niet anders zal ik toch ook nog even mijn oude compressiemeter uit de kast moeten gaan halen om er zeker van te zijn dat de druk op de cilinders in orde is.
Het laatste omdat steeds meer het vermoeden aanwezig is dat er naast de elektronische storing en gebrekkig onderhoud er waarschijnlijk een mechanische uit voortgekomen is.
Er waren namelijk nogal wat onderdelen flink versleten of gecorodeerd of vervuild.
Noem ze hier nog maar eens op.
Slangen naar de carburateur waren allemaal defect op de benzineslangen na.
Spoel van de ontsteking was volledig kapot.
Verdeelkap plus rotor plus bougies vervangen plus bougiekabels vervangen.
Nullastvullingsmotortje vervangen.
Tempsensor vervangen.
Daarnaast zijn pakkingen van de inj.carb. vernieuwd voor de zekerheid.
En de inj.carb is gereinigd.
Dit alles heeft nog steeds niet het gewenste resultaat opgeleverd maar met het totaal aan aardig wat informatie wat ik nu heb verkregen mda o.a. Ramon en Opeltje en een oude vraagbaak moet het vast mogelijk zijn om de oude bak weer op een normale manier draaiend te krijgen.
Resultaten worden vervolgd.
Mvg Martin
20 jaar
dat ding moet weer makkelijk kunnen draaien heel vreemd.
misschien is het wel iets heel simpels een losse slang of stekker ofzo.
succes verder laat maar weer eens wat weten ben wel benieuwd.
m.v.g.Ramon
20 jaar
Hallo Ramon en Opeltje
Vanmiddag is er weer het een en ander ontdekt alhoewel hij nu redelijk stationair draait.
We hebben de compressie gemeten en daar is het volgende uitgekomen.
Ci.1: 4.00
Ci.2: 5.00
Ci.3: 11.50
Ci.4: 1.0 tot geen compressie
Probleem word nu wat zichtbaarder.
Heb naar aanleiding hiervan de volgende vragen.
Is er in de handel verkrijgbaar een verloop die je in het bougiegat kan draaien waardoor je luchtdruk op de cilinder kan zetten zodat de klepstelen blijven zitten om zonder direkt de kop te lichten de klepkeerringetjes na te kijken en eventueel vervangen.
Is het mogelijk om onderlangs de zuigers te verwijderen waarbij de betreffende zuiger op zijn laagste punt gezet word om daarna de zuigerveerringen te vervangen ?
Van het laatste heb ik via diverse kanalen vernomen dat dit mogelijk moet zijn.
Vraag het hier echter voor de zekerheid nog even na.
In geval daarna de motor nog niet loopt tja dan zal alsnog de kop eraf moeten maar dat weten we dan daarna snel genoeg.
Nog even erbij vermelden dat indien je de motorolievuldop verwijderd momenteel het wel een uitlaat lijkt qua uitstoot maar ook qua geluid.
Mvg Martin
20 jaar
Het lijkt mij veel makkelijker om de kop te trekken je kunt dan makkelijk bij de klepsteelrubbers.
en als je onderlangs de zuigerveren wilt vervangen moet je volgens mij de krukas en alles wat er aan vastzit loshalen da,s een hoop werk.
je kan het beste de kop trekken en meteen op vlakheid controleren de zuigerveren kan je het beste bovenlangs doen , carterpan weg drijfstanglagers los wel alles afmerken zodat alles weer correct teruggeplaatst wordt maar je kan dit alles nalezen in de vraagbaak.
succes ramon
20 jaar
Hallo Ramon
Eigenwijs zijn helpt soms om wijzer te worden, maar toch.
We hebben een luchtadapter (is niet duur) aan kunnen schaffen en toch eens even naast een compressiemeting lucht op alle cilinders gezet mbv van een compressor.
Na het verdraaien van de motor handmatig bleek Ci.no.4 behoorlijk te sissen na extra controle met de luchtadapter werd het zelfs helemaal duidelijk Ci.no.4. verliest heel wat lucht.
Waar exact is moelijk te localiseren (bovenin bij klepseals of onderin via de zuigers).
De andere cilinders gaven een zeer licht luchtverlies wat normaal is doch de enige cilinder die kennelijk zijn werk goed doet is CI.3.
Daarna geprobeerd om de nokkenas te verwijderen om klepseals te controleren echter dit kost teveel brute kracht en kunstgrepen dus hebben we nu toch de kop verwijderd (is niet moelijk wel alles merken!) die er verder goed uitziet inclusief de klepseals.
Met wat kunst en vliegwerk zijn de klepseals als je echt zou
willen best te vervangen zonder heel veel demontage echter wij hebben gekozen voor de makkelijke weg zodat je overal makkelijk bij kan en hebben alles gedemonteerd.
We zouden bijna off topic gaan maar gezien de klacht en de ouderdom van de motor is dit niet het geval.
De zuiger van CI.4 heeft behoorlijk wat zijdelingse speling ten opzichte van de andere zuigers.
Dat geeft mij het gevoel dat Ci.4 sterk versleten zuigerveren heeft temeer omdat de cilinderwand een aanblik geeft alsof zuiger no.4 ietwat heeft staan te klapperen bovenin.(Lichte zijdelingse ringen zijn zichtbaar alleen in deze cilinderwand).
Volgende stap is het verwijderen van de carterpan en het een voor een controleren van de zuigers en veerringen.
Morgen weten we meer en houden je op de hoogte.
Mvg. Martin
20 jaar
Even een kleine basis autotechniek; een klepseal is niks anders dan een keerring die moet voorkomen dat er motorolie via de klepgeleider in de cilinder komt. Een defecte klepseal zorgt voor een hoog olieverbruik wat op den duur wel tot compressie verlies kan leiden (vervuiling).
Waarom heb je de compressiemeting niet herhaald nadat je een klein beetje spuitvet in de cilinder had gespoten? Was de compressie dan goed geweest dan zit het probleem in zuiger en -veren.
Tip; laat voordat je het hele motorblok uit elkaar sloopt eerst de kop kontroleren door iemand met verstand van zaken omdat ik denk dat het probeem toch in de kop zit; ff de kleppen reinigen en opnieuw inslijpen.
Beste Henkie
Dank voor je reactie.
Die tip met dat spuitvet had ik nog nooit gehoord.
Met betrekking tot de cilinderkop het volgende.
Leg hem op een vlakke glasplaat dan zie je meestal snel genoeg of hij gevlakt moet worden.
Met betrekking tot het verwijderen van de klepveren om de klepseals evt. te vernieuwen.
Men neme twee stevige flinke lijmtangen en een ringleutel drukt de veren voorzichtig! in (er staat veel kracht op de veren dus oppassen)verwijder vervolgens de klepspietjes met een schroevendraaier en een oude speaker ,los de kracht op de lijmtangen voorzichtig op en verwijder de veren om de sealtjes evt te vernieuwen.
Kleppen en zetels zijn over het algemeen goed te reinigen is wel een geduldwerkje.
Ok ondanks dat hebben we toch alle zuigers om diverse redenen eruitgehaald.
Temeer omdat:
1. drie cilinders een zeer slechte compressie gaven.
2. omdat na controle bleek dat alle klepseals nog op hun plaats zaten.
3. Er komen uitlaatgassen uit de olievulopening nadat de dop verwijderd is.
4. De inj.carb slurpt olie door de onderdruk die ontstaan is.
5. Na controle met lucht ,(met verwijderd klepdeksel aanrader) naast compressiemeting op de cilinders bleek Ci.4. dusdanig veel lucht te verliezen dat het niet anders kon zijn dan dat er iets goed mis is in ieder geval met deze cilinder.
Resultaat: Ci.4. Twee gebroken zuigerveren en een zuiger die flinke stukjes metaal mist op die plaatsen waar de zuigerveren gebroken zijn.
De olieschraapveer ziet er wonder boven wonder goed uit.
Het probleem is hiermee dus gevonden.
Word nieuwe onderdelen of waarschijnlijk een tweedehands motorblok of een andere opel ben er nog niet helemaal uit.
Word vervolgd.
Mvg Martin
20 jaar
kijk eens op de sloop voor een ander blok of een andere kadett.
je mag die van mij wel kopen , staat toch te koop haha.
is een c18nz uit 1991.
je heb in ieder geval een hoop werk aan dat blok lees ik wel.
kijk maar eens op de sloop. (of mijn kadett)
succes verder
ramon
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar