Opel Kadett E C18NZ: Motor slaat spontaan af

Bouwjaar: 1991

Sinds ongeveer een maand heeft onze Kadett het probleem dat deze zowel tijdens het rijden als bij stationair toerental spontaan afslaat.
De motor wil dan weer na +/- een paar minuten weer aanslaan en ruikt dan behoorlijk naar benzine.
Het lijkt er duidelijk op dat de injectiemotor dan "verzopen"is..
Het oranje motormanagement lampje brandt nooit als het probleem optreedt.
Op voorhand heb ik vervangen:
-Bobine
-Bobonekabel
-Bougies
-Verdeelkap + rotor
_Controle koelvloeistoftemperatuursensor doorgemeten bij motor koud; 2740 Ohm; warm 266 Ohm.

Vraag;
Is de volgende actie nu om de stappenmotor (nullastvullingfasemotor) van de caburateur te vervangen of hebben jullie betere opties????
Het betreft hier het Multec- (monopoint)inspuiting.

Alvast bedankt voor alles.
Ps, jullie hebben een toffe site, netjes!!!!!

Lex Pametex

Geplaatst door Lex Pametex (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Kadett? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Werkt de verwarming van de lambda sonde wel?het lijkt erop of hij stiekum uit de mengselregeling loopt zonder dat er een elektrische storing is, en de verwarming van de lambda zit buiten het diagnose systeem.

Lex Pametex (0), 20 jaar geleden

Vraag aan Oldtimer Jansen;

Hoe kan ik goed controleren of de verwarming van de lambda-sonde werkt?
Alvast nog bedankt voor je reactie!!!

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Kijk in elk geval even of er spanning op komt, Opeltje,HELP.!!! Voor welke kleur van de draden.

Hans4037 (0) PRO, 20 jaar geleden

Is dit geen lambdasonde zonder verwarming?
Laat het onstekings module het niet afweten.

hakeemolajuwon (0) PRO, 20 jaar geleden

Helaas vrienden, een C1.XNZ motor heeft geen sondeverwarming. Je kan het zien omdat de lambdasonde slechts een draad heeft. Het lijkt er eerder op dat tijdens de start wel benzine ingespoten wordt maar dat er geen ontsteking plaatsvindt. Nu ken ik het systeem niet goed genoeg maar ik zou eerder denken aan het ontstekingsmoduul wat volgens mij op de grondplaat van de verdeler zit.

Opeltje (0) PRO, 20 jaar geleden

sorry, ik heb de posting gemist....ik denk dat de inderdaad het onstekingmodule de oorzaak is...en inderdaad sondeverwarming heeft deze motor niet. dus als hij afslaat en niet meer wil lopen kijken of de onsteking vonkt.

remco9422 (0) PRO, 20 jaar geleden

En wat bij die motoren het meeste voorkomt, in tegenspraak tot het geen iedereen zegt over het ontstekingsmoduul, is dat het ontstekingshuis kortsluiting maakt. Heb het nu al een paar keer meegemaakt. Er vindt dan idd geen ontsteking plaats. Complete ontstekingshuis vervangen en het probleem was bij mij over...

Gr
Remco

oldtimer (0) PRO, 20 jaar geleden

Zie je wel, je moet je als Peugeotspecialist niet met andere merken flirten ,dat werkt dus niet.Sorry dat ik je de verkeerde kant op stuurde Lex.GRRRRR. Schoenmaker blijf bij je leest.Gelukkig wel op tijd de hulp van Opeltje ingeroepen.Fijne zondag nog.Oldtimer.

RDijkstra (0), 20 jaar geleden

heb het zelf ook meegemaakt met een kadett van m'n zwager lag inderdaad aan de ontsteking.

Lex Pametex (0), 20 jaar geleden

Alvast bedankt voor jullie reacties, harstikke tof!
Het gaat hier dus duidelijk op een onstekingsprobleem lijken.

Vraag:
Moet ik nu als eerste maar proberen om de onstekingsmodule te gaan vervangen welke zit bevestigd direct onder de bobine???
Zo ja, waar is deze dan het beste te halen nl. bij sloop of opel zelf i.v.m de prijsverhouding??

Gaarne een reactie.

remco9422 (0) PRO, 20 jaar geleden

Je kunt beter niks op de sloop halen. Je weet met electronica niet wat ermee gebeurd is en in welke conditie het verkeert. Dit is gewoon moeilijk te testen. Ik zou dus voor nieuw gaa, of vragen of ze er bij de dealer eentje "te leen" hebben om uit te proberen. Of vraag aan een kennis.. Maar dat zal waarschijnlijk niet lukken. Geloof dat zo'n moduul tegen de 100 euro kost. Maar denk dus dat daarmee het probleem niet verholpen is. Ik zou voor het ontstekingshuis gaan. Was voor mij ook een aanrader, daeler zei dat in 90% van de tijd ontstekingshuis kapot gaat, niet het moduul. Dit huis kost 333 euro !!!! Wel veel geld, maar bij mij, en veel anderen, heeft het het probleem opgelost !!

Succes
Remco

RDijkstra (0), 20 jaar geleden

je hebt kans dat het bij een sloop niet goed is maar meestal kun je het dan wel ruilen voor een goeie, de prijs is ook een stuk lager dan een nieuwe.

Lex Pametex (0), 20 jaar geleden

Alvast bedankt voor jullie informatie!!

Het leuke hiervan is dat het probleem de afgelopen twee dagen niet meer opgetreden is!!!!
Het is gewoon een probleem wat niet constant aanwezig is maar wel eens optreedt en wat mij ook opvalt is dat het probleem optreedt als er gebruikers aan staan zoals:
- ventilator
-achteruitverwarming

Ik hou jullie op de hoogte en als er suggesties zijn hoor ik het graag.

alvast bedankt!!

Hans4037 (0) PRO, 20 jaar geleden

Lex,
Vernieuw eens het contactblokje van het contactslot gaat regelmatig kapot bij opel.

rfbroek (0), 20 jaar geleden

En toch denk ik aan de ontstekingsmodule, want het hele ontstekingshuis kan amper kapot (behalve de Hallgever, en die is simpel te vervangen), en inderdaad kan dan een te lage spanning door grote gebruikers net t kritieke punt zijn dat ie niet meer functioneert. Voor zover ik weet kost module rond de 30 euro.

Lex Pametex (0), 20 jaar geleden

Hans W en Ronald van den Broek alvast bedankt voor jullie reacties.

Hans W; als het contactblok in je slotcilinder van het contactslot niet goed functioneert en de auto slaat af dan duurt het steeds toch geen minuut voordat de motor weer aanslaat met continu die symptonen dat de motor verzopen is??

Voor een goede beeldvorming is steeds als de motor af slaat duurt het +/- weer een minuut voordat deze aan wil slaan die tijd moet eral voor uit trekken.

Zodoende ga ik toch zoals anderen en Ronald van den Broek ook suggereert nu eerst de onstekingsmodule vervangen, kijken wat voor resultaat dit oplevert.

Ter info; mijn vrouw rijdt het meeste met de Opel en jawel vandaag is hij weer afgeslagen zowel bij stationair toerental en bij het gas geven.
Verbruikers zoals lichten en ruitewissers stonden aan.

Harstikke bedankt voor jullie reacties!!!

Lex Pametex (0), 20 jaar geleden

Probleem opgelost!!!

Vorige week heb ik op de sloop een onstekingsmodule gehaald.
Kosten hiervan was 10 Euro.
Sindsdien is het probleem verholpen.
via deze weg wil ik iedereen bedanken die positief heeft meegedacht en miscchien tot horens /mailse.

Met vriendelijke groet Lex Braam.

Probleem opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.