auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Motor start goed, maar slaat op den duur uit

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Ik heb een probleem met mijn Astra waarmee ik zo nu en dan in het weiland cross. De motor start (koud) redelijk snel maar na een tijdje begint hij te stotteren en vervolgens slaat hij uit. De eerste paar minuten na de start loopt de motor goed.
Als de motor één keer is afgeslagen duurt het een tijdje voordat ik hem weer kan starten.

Hij loopt een paar minuten stationair, maar als ik ga rijden of ik geef een paar keer gas dan slaat hij eerder uit. Aan het begin hield de motor vaak even in als ik gas gaf bij het optrekken. Ook loopt hij soms stationair met meer dan 1500 toeren.
Ik heb gezien dat er een slang los zat die van de linkerkant van het motorblok naar de carburateur loopt. Deze heb ik weer vast gemaakt maar dat heeft niets geholpen.

De uitlaat hangt los onder de auto en is vrijwel doormidden halverwege de auto. (weet niet of dit er iets mee te maken kan hebben)
Ook duurt het heel lang voordat de wijzer van de thermometer van de koelvloeistof op 90 graden staat. Dit haalt hij bijna nooit. Dit kan misschien ook komen doordat ik de ventilator heb doorgelust zodat die altijd draait.

Heeft iemand een idee hoe ik dit zou kunnen verhelpen? Alvast bedankt!

Geplaatst door

sperman (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarschijnlijk toerental gever kapot.

makkelijkst is complete ontstekings huis vervangen voor een van de sloop.

niet warm worden: dit heeft te maken met een kapotte thermosstaat.

zou het lekker zo laten, je gaat er toch de weg niet meer mee op, begrijp ik uit je verhaal.

Willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb gister van de sloop een nieuwe rotor en bijbehorende kap gehaald (zo'n bruin/oranje) en er op gezet. Dit heeft echter niet geholpen. Of bedoel je met het ontstekingshuis nog meer?

Dat de thermostaat het niet goed doet maakt me inderdaad niet zoveel uit.

sperman 0

15 jaar

Willem zei: complete ontstekings huis vervangen...dus niet alleen de rotor en kap.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

15 jaar

ook het huis waar je de verdeelkap op zet vervangen.

daar zit de toerental sensor in namelijk, en deze gaan vaker kapot.

zet de vervanger wel exact gelijk zoals deze eraf komt, anders klopt je afstelling niet meer.

Willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

Wederom bedankt voor jullie antwoord. Als de toerentalgever/sensor kapot is, betekent dit ook dat de toerenteller het niet zou moeten doen? Deze doet het namelijk nog wel goed.

Herman

sperman 0

15 jaar

Vanochtend ben ik weer even bezig geweest met de Astra.
Ik heb het ontstekingshuis vervangen door één van de sloop. Nog best een duur grapje.
Dit bleek het echter niet te zijn. De motor deed nog precies hetzelfde als daarvoor.

Starten was weer geen probleem, maar na enkele minuten sloeg de motor toch weer af. Ik heb het ontstekingshuis weer teruggebracht naar de sloop en vervolgens het originele er weer op gezet.

Zou het misschien kunnen dat door het crossen door het zand misschien ergens zand tussengekomen is waardoor de motor niet meer loopt? Wat zou ik dan schoon kunnen maken?
Hebben jullie nog andere ideeën wat het zou kunnen zijn?

Ik lees op dit forum een paar keer over vergelijkbare problemen en dit is inderdaad vaak de hallgever die defect blijkt te zijn. Is de kans groot dat een ontstekingshuis van de sloop ook kapot is? Anders ga ik nog eens een andere proberen...

Groeten Herman

sperman 0

15 jaar

het zou goed kunnen dat de hall gever op de sloop ook kapot is.


ik kocht een bijna nieuwe voor toen 70 gulden (32 euro) zo kan het ook natuurlijk.

let op hoeft niet persee van een astra te zijn he.

je kan hem ook van een kadett of corsa met C14NZ motor pakken.

Willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

Zaterdag heb ik er weer even naar gekeken en toen ik de tankdop er af haalde merkte ik dat deze helemaal vacuüm was gezogen. Ik weet niet wat hier de oorzaak van kan zijn, maar ik heb het opgelost door een gaatje in de tankdop te boren. De motor loopt nu weer als vanouds!

Wat zou de oorzaak kunnen zijn van het vacuüm zuigen van de benzinetank?

Groeten Herman

sperman 0

15 jaar

Als er brandstof uit de tank gaat moet daar lucht voor in de plaats komen.
Omdat de tankbeluchting dichtzat kan de pomp geen of weinig brandstof meer zuigen afhankelijk van het toerental van de motor.
Dus hoe diep je het gaspedaal intrapt.
Het betreft hier dus een natuurkundige oorzaak.
Als er teveel vacuum in de tank is klapt deze in elkaar hetgeen vroeger wel eens gebeurde bij de eerste kunstof brandstoftanks.

popey

popey 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.