close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra 1.4i GT: Motor stopt spontaan en is niet meer aan de praat te krijgen

Bouwjaar: 1992

Hallo,

Sinds anderhalve maand heb ik (als eerste auto) een Opel Astra 1.4 GT uit '92. Alles zag er goed uit, even mee bij de garage geweest, volgens hun was het ook allemaal wel in orde. De eerste tijd heb ik er probleemloos mee gereden. Wel ging af en toe het lampje "motor probleem" branden, maar volgens het boekje kan dat geen kwaad als het maar snel weer uitgaat. Wat wel frappant was, was dat het alleen opp hoge snelheden gebeurde.

Op het eerste stuk dat ik vanavond reed maakte de V-snaar ongewoon veel lawaai. Voor een stoplicht begon de motor ineens te roken en te stinken. Even laten afkoelen, terug richting huis proberen te komen. Bij het volgende stoplicht begonnen alle lampjes te branden en sloeg de motor af. Aanduwen werkte niet, de motor geeft geen kik meer. Het enige wat je hoort als je de sleutel omdraait is een (zachte) tik. Accu werkt, want alle lichten branden nog.

Heb nu de auto maar laten staan en ben naar huis gelopen. Misschien eerst maar eens lid worden van de ANWB. Heeft iemand zo enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn, want ik ben echt een auto-leek eerste klas.

Geplaatst door

giorgio79 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Distrubutie riem ?

pe3hmp 0
badge

20 jaar

Het lijkt wel of de motor is vast gelopen zit er nog wel olie en koelvloeistof in?

Hans

Hans4037 0
badge

20 jaar

Olie en koelvloeistof waren allebei nog op voldoende peil. Ik ga het nu allemaal even bij daglicht bekijken, misschien zie ik dan meer.

giorgio79 0

20 jaar

mogelijk dynamo kapot, waardoor er geen voldoende startstroom meer aanwezig is.

Opeltje 0
badge

20 jaar

Hoe kan ik controleren of het de dynamo is? Zoals gezegd, heb weinig verstand van auto's.

giorgio79 0

20 jaar

De V-riem even los demonteren.......waarschijnlijk is het zelfs al zo dat de dynamo nog niet eens met de hand is rond te draaien.

Mvg General Motors

v-snaar en dynamo hangen deze problemen dan ook met elkaar samen? Aangezien de v-snaar al een tijdje bij het wegrijden( slechts in het begin) een snerpend geluid maakte.
Gr Michelle

giorgio79 0

20 jaar

Jawel.......via V-snaar wordt namelijk de dynamo aangedreven

Mvg General Motors

ben op auto gebied nogal een leek, maar we gaan even bekijken of we er wat wijzer van worden. Weet iemand misschien of vervanging van deze onderdelen moeilijk c.q. duur is? BVD gr michelle

giorgio79 0

20 jaar

Met een beetje geluk vind je een dynamo op de sloop...
Reviseren is eveneens ook mogelijk maar stukken duurder.
Maar hoofdzaak is eerst eens controleren of de dynamo nog werkt.

Mvg General Motors

moet je hem dan demonteren of zijn er andere tips en trucs voor...

giorgio79 0

20 jaar

Haal eerst maar eens de v-snaar los en kijk maar eerst eens of je de dynamo met de hand nog kunt ronddraaien.

Mvg General Motors

V-snaar is los te nemen door middel van bovenste bevestiging van dynamo los te draaien..waardoor deze (v-snaar) ontspant.

Mvg General Motors

Alvast bedankt, we gaan het proberen! Ik hoop jullie snel te mogen melden dat het probleem is opgelost!

giorgio79 0

20 jaar

Succes ermee...en als er nog vragen zijn horen we het graag.

Mvg General Motors

Bij het proberen te starten draaiden de v-snaar en de dynamo in eerste instantie een halve slag door, maar bij een tweede poging deden ze niets meer. Met de hand kon je ze nog wel draaien... Het lijkt mij een elektronisch probleem, omdat ik ook al schokjes kreeg van de portieren e.d. We hebben een vriend er een nieuwe autoradio in laten zetten, misschien is dat niet helemaal goed gegaan. Bleef namelijk aanstaan als je de contactsleutel terugdraaide. Misschien maakt die kortsluiting???
Ga nu eerst ANWB maar eens bellen, kijken of we van hen hulp kunnen krijgen

Mvg Jorg en Michelle

giorgio79 0

20 jaar

De ANWB leent zich(terecht) niet voor dergelijke misbruik van hun wegenwacht, je zult toch echt naar een garage moeten

pe3hmp 0
badge

20 jaar

Hoezo misbruik? De autoradio is het meest recent vervangen onderdeel en wij hebben slechts het vermoeden dat dat het probleem is (nogmaals: wij zijn leken!). Het kan net zo goed een puur motorisch probleem zijn dat wel door de wegenwacht kan worden verholpen! En aangezien er niet geheel onprofessioneel aan deze auto geknutseld is, lijkt het mij terecht een beroep op hen te doen. Evenwel bedankt voor je verhelderende reactie, Mark P.

giorgio79 0

20 jaar

De wegenwacht is er voor pech onderweg, niet om te misbruiken als prive (storings)monteur, de wegenwacht zal daar dus ook niet intrappen, zelfs als je jouw auto laat slepen naar de snelweg, de wegenwacht zal je dan simpel naar de dichtsbijzijnde garage slepen omdat hij wel in de gaten heeft dat jij echt niet met pech onderweg bent komen te staan.

De mannen van de wegenwacht zijn echt niet gek.

pe3hmp 0
badge

20 jaar

wellicht moet je de informatie wat beter door lezen, maar indien de consument over een totaalservice beschikt wordt hulp geboden ook in de eigen woonplaats. In hoeverre hulp wordt geboden "door de mannen van de wegenwacht" is afhankelijk van de ernst van het mankement, maar er wordt hulp geboden ondanks het feit of je pech hebt gekregen langs de snelweg of in eigen woonplaats. Je betaalt niet voor niks 80 euro p/jaar!!

giorgio79 0

20 jaar

Je betaalt voor pech onderweg, voor andere zaken is er een garage, jij wilt gewoon je lidmaatschap misbruiken voor het opknappen van jouw 12 jaar oude barrel, daar is de garage voor en niet de wegenwacht, bovendien zal je in de voorwaarden lezen dat wanneer de auto in een slechte staat van onderhoud is de wegenwacht niet eens zijn vingens hoeft vuil te maken.

En dat lijkt me in jouw geval aardig kloppen.

pe3hmp 0
badge

20 jaar

Jorg in je eerste bericht spreek je over om maar eens lid te worden van de ANWB bij het laatste berichtje weet je kennelijk al de voorwaarden en kosten.
Als niet lid zijnde ben je goed op de hoogte van waar je wel en geen recht op hebt.

Hans4037 0
badge

20 jaar

Mensen....We proberen hier een opelrijder weer op de weg te helpen, en niet een discussie op te laden over het wel en wee van de wegenwacht.

Mvg General Motors

Inmiddels ben ik met de auto nog niet veel verder gekomen letterlijk. Ben inmiddels lid geworden vd anwb. Heb de opeldirect lijn gebeld voor de opeldealers....dus ben hard op zoek naar een oplossing!!
Heb opnieuw geprobeerd hem aan de praat te krijgen, v-snaar draait licht door incl de dynamo( is niet vastgelopen) Maar als je dit hethaald geeft hij geen kik meer.
Nog suggesties van jullie kant, indien het misschien toch de dynamo niet is?
MVG Michelle

giorgio79 0

20 jaar

heb je hem al geprobeerd over te starten met bv startkabels?

Opeltje 0
badge

20 jaar

nee nog niet, zijn in nijmegen niet zo behulpzaam. zelfs niet voor een blonde dame ;) Maar dan zou de accu toch ook geen kik meer moeten geven. Lampen claxon etc. werken allemaal nog wel. Hebben wel geprobeerd aan te duwen, maar dan blijft hij akelig stil. gr

giorgio79 0

20 jaar

misschien is de accu overleden.
kijk eens met een multimeter of deze nog rond de 12 tot +/- 14 volt is
je hebt kans dat als deze spanning lager ligt de startmotor inderdaad niet meer wil ronddraaien. kan al gebeuren bij 10 of 11 volt.

mocht de auto aanslaan, meet dan gelijk ff de laadspanning. deze moet tussen de 12.5 en 14.4 volt liggen (kan er iets naast zitten maar niet veel)

groetjes,
martin.

mvdkant 0

20 jaar

Ga het zo snel mogelijk testen. Is het mogelijk dat een accu er plotseling mee ophoudt? Wat had voor die tijd b.v kunnen wijzen op een defect in de accu (startproblem o.i.d.) ?

GR

giorgio79 0

20 jaar

onder andere en evt een brandend lampje op je dashboard.
in de winter krijgt een accu het sowieso behoorlijk voor de kiezen en vooral als het vriest. dit kan later voor problemen zorgen.

mvdkant 0

20 jaar

heb je al gekeken of je distrubutieriem nog heel is. zoniet open de motorkap, draai de olievuldop eraf en start de auto. laat iemand anders in dat gat kijken of hij iets ziet draaien. draait deze dan is de riem nog heel. draait ie niet dan heb je kans op een prijzige reparatie.

groetjes,
martin.

mvdkant 0

20 jaar


probeer alsnog de accu over te starten met startkabels....zelfs de ANWB ers willen je wel hiermee helpen,

Mvg General Motors

de rooken stank kan van een verbrande dynamo komen.

Opeltje 0
badge

20 jaar

wat ik wel vreemd vind is dat jorg het had over rook en stank.

het belangrijkste is dat de motor weer loopt want dan kan je verder zoeken.
gr.
martin.

mvdkant 0

20 jaar

ok, weet ik dat ook weer.
kan het zijn dat de dynamo een te hoge spanning genereert en dan kan verbranden en roken?

groetjes,
martin.

mvdkant 0

20 jaar

jawel.

Opeltje 0
badge

20 jaar

jorg, ben je er al uit wat er mankeert aan je auto?

gr.
martin.

mvdkant 0

20 jaar

We zijn eruit!!! And the winner is... mvdkant. De accu was inderdaad zo dood als een pier. Dit zorgde ervoor dat de v-snaar en de dynamo overuren draaiden ter compensatie. Dit zorgde voor de rook en de stank, dus ook Opeltje had wat dat betreft gelijk. De accu en de v-snaar zijn vervangen en dit "oude barrel" loopt weer als een zonnetje! Inmiddels zijn we ook lid geworden van de ANWB en hebben we in de garage nogmaals gevraagd de auto aan een inspectie te onderwerpen. Er was, op deze punten na, weinig aan te merken op het geheel. Blijkt het gelukkig toch nog een goede koop te zijn geweest! Iedereen heel hartelijk bedankt voor alle hulp, wij zijn inmiddels ook weer wat wijzer geworden op autogebied.

Vriendelijke groeten,
Jörg en Michelle!

giorgio79 0

20 jaar

mooi dat ie weer rijdt. zo zie je maar dat het niet altijd moeilijke reparaties zijn die je kan krijgen (tís alleen ff zoeken.) wel raad ik je aan om een vraagbaak te kopen voor je auto. als je sleutelen leuk vind dan heb je (in mijn geval) een leuke sleutelauto gekocht (aan mijn kadett blijf ik sleutelen maar knapt er elke keer weer wat van op)

groeten
martin.

mvdkant 0

20 jaar

Controlleer wel even hoe hoog de spanning oploopt met die nieuwe accu, het kan zijn dat de oude accu overleden is door een te hoge spanning (en dan zit je binnenkort weer met hetzelfde probleem).
En inderdaad een werkplaats handboek is altijd makkelijk

pe3hmp 0
badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.