Hoi,
Ik heb weer een probleem met mijn Opel Astra stat. 1.6i uit 1996.
Volgens de tempmeter wordt mijn motor niet warm. Als ik met een koude motor weg rijd wordt na verloop van tijd de kachel warm en loopt de tempmeter iets op tot boven het blauwe gedeelte. Daarna zakt ie weer naar het blauwe gedeelte en blijft daar staan. De kachel is gewoon warm, niets mis mee. Dan zou je zeggen dat de termostaat van de motor goed is. Maar kom ik eenmaal stil te staan bijv. in de file loopt de temperatuur op tot ongeveer 100 graden C pas dan slaat de fan aan. Ook deze draait langere tijd waarna de tempmeter wel iets zakt naar ongeveer 95 graden C. De thermostaat en fan en kachel lijken goed te functioneren. Zou het aan het zendertje kunnen liggen die de waarden door moet geven aan de tempmeter van de motor? Als daarvan de weerstand niet overeen komt van die twee zou je zeggen dat de meter het verkeerd aangeeft. Tenminste...ik hoop dat het daar aan ligt en niet aan de thermostaat want die zit acher de dbriem en das een lastige put. Maar nogmaals...alles lijkt goed te fuctioneren dat alleen de tempmeter het verkeerd aangeeft.
Als er mensen zijn die benkend zijn met dit probleem, hoor ik het graag.
Alvast bedankt,
Martin
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
dan is toch de thermosstaat kapot.
bij file heb je geen rijwind, komt de motor dus gewoon op temperatuur.
De kachel van dce astra wordt zeer snel warm, daar hoeft je motor niet echt warm voor te worden.
dit had ik met een vectra 1.6 ook. (x16sz 8v)
tip: vervangen thermosstaat
* zet distri op de merk tekens.
* schroef de bovenste 3 boutjes van het distri kapje los, laat het kapje zitten. (kun je opzij trekken)
* doe met een draadje de D-riem aan de nokkenas poelie vast knopen, zodat de riem op de juiste manier op de poelie blijft zitten.
* maak de nokkenas poelie los.
* Haal de 2 boutjes van de binnenkap distri los, haal niet weg. (kun je opzij trekken.
* nu kun je dmv de kapjes opzij te trekken de boutjes van je thermosstaathuis los schroeven.
Dit is een tip om tijd te sparen, thermosstaat hebben we vervangen in 1 uurtje tijd.
Willem
willem dit lijkt me geen goede manier dan weet je niet of de dis riem niet verspringt op de krukas ik heb het ook is zo geprobeert maar toe is hij dus mooi versprongen.
ik heb zelf dit zelfde probleem gehad maar lag bij mij aan de kachel radiatoor waardoor er niet voldoende heet water langs de meter kwam en daardoor verkeert aan gaf.
laat de auto is stationeer warm worden en hou de bovenste radiator slang vast wort deze gelijk warm is je thermostaat kapot en blijft deze lang koud en wort hij in eens heel warm(90 graden ) dan is je thermostaat goed.je kan ook even langs een garage rijden en vragen of zij een infrarood thermometer hebben en dan kijken wat de them is bij het thermostaat huis is.
gr en suc tijne
19 jaar
Hallo martijn voordat je alles vastzet kontroleer je de timing effe.
Zo doe ik het al jaren, en is bij mij nog NOOIT een tand versprongen.
Maar scheelt wel een uur werk.
als je goed oplet zie je dat ik het bovenste tandwiel vast knoop aan de disriem, ZODAT HIJ NIET kan verspringen.
En zeker niet als je de poelie met riem eraan weer vastknoopt zodat de riem enigzins gespannen hangt.
Willem
ja oke dan wel als je hem vast knoopt dat de riem strak blijft staan.
maar als jij je timing wil controleren moet je je krukas poelly er toch af hallen en dan ben je net zo ver lijkt mij.
maar goed kijk maar wat jou het beste en makkerlijkste lijkt.
gr tijne
19 jaar
Krukas poelie heeht een pennetje, en poelie kan dus maar op een manier op de nokkenas.
Nou ja...in ieder geval bedankt voor jullie reacties. Er moet toch over een tijdje een nieuwe riem om dus dan maar meteen de thermostaat vervangen. Bedankt.
Martin
19 jaar
ja maar op de poeli staat geen merk teken zo ver ik weet willem.
gr tijne
19 jaar
Kijk maar eens goed tijne er zit een inkeping in de binnenste rand van de poelie.
Hans
o oke dat ga ik zekker doen want dat wist ik niet.
en die inkeping meot gewoon gelijk staan met het merkteken op de kunstof kap?
gr tijne
19 jaar
Er zit een soort pennetje dat moet gelijk staan met het merkteken op de poelie.
Hans
ja oke de standaart merkteken wat je ook gebruikt als je hem goed zet met de krukas tantwiel.
19 jaar
Tijne je hoeft een dis riem niet te vervangen met een lasbril op hoor :)
En als je het tandwiel losneemt kan je mer niet meer verkeerd op de nokkenas zetten, kan maar op 1 manier
ja ik begrijp je wel willem maat als hij dan versprinkt op de krukas tantwiel ben je er nog niet en zo ver als mijn kennis reek moest dan de krukas poellie er af om te kontroleren of hij nog goed stond maar nu blijkt dus dat dat niet nodig is en dan gaat jou verhaal wel op inderdaat.
gr tijne
19 jaar
Yijne, er staat een merkteken op de poelie, die je gelijk moet zetten op het inkepinkje op de binnen distri kap.
Dus als de poelie er op zit kun je gewoon kontroleren of hij goed staat.
Willem
da ik wist neit dat er op de poely ook een merk teken stont willem vandaar dat ik zo verbaast reageerde.
gr tijne
19 jaar
Geeft niet. als je bij jouw effe je kappie los prutst en een stukkike opzij wipt dan kan je m zien
Willem
dat ga ik zekker is even doen een deze dagen willem
dank je wel voor de tip.
gr tijne
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar