Opel Movano: motor valt stil met op dashboard "STOP", bij optrekken/doortrekk

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 DTI

Bij bergop rijden, waardoor de wagen dus wat meer vermogen dient te produceren, of bij optrekken valt motor volledig af, op dashboard branden lampjes: "STOP" en "Motorblok-symbool-lampje" met daarin de tekst "Stop". Na enkele malen dit euvel voorgehad te hebben heb ik al ontdekt dat ik na ZEER KORT gewoon af en terug aanzetten van het contact de motor weer draait, soms weer voor een ganse tijd, soms voor even... Links onder de motorkap, hangt tegen de zijkant de brandstoffilter, met de PVC leiding die van de tank komt (transparant), en de (zwarte) PVC leiding die naar de pomp gaat. Na een nacht te hebben stilgestaan, is de transparante leiding niet meer volledig gevuld met diesel, maar is die zo'n 15 cm ver terug gelopen. Is dit normaal ??? Want waar gaat die "lucht" dan heen die nu in de leiding zit ? Zit er ergens een ontluchter op de filter ? Of ontlucht de dieselpomp via de retourleiding? Of moet gans het systeem in feite lucht-vrij blijven ? In de garage hadden ze een "sensor" besteld die op de "rail" of zoiets staat ? 230€ kost dat ding... ze gaan eerst eens deze vervangen om te zien of het daarmee opgelost zal zijn, maar ik heb STERK m'n twijfels... Ik vermoed dat het om een brandstofdruksensor gaat... na bezoek aan garage weet ik ondertussen de foutcode: Foutcode is P0119 = Druksensor brandstofverdeelleiding, circuit niet in nominaal bereik.
Hebben reeds de ganse brandstofverdeler-rail compleet met sensor vervangen, deze ligt bovenaan op het motorblok, achter de injectoren en de gloeikaarsen. Test resulteerde in zelfde probleem ! Dan werd de leiding die van de tank komt rechtstreeks aan de dieselpomp verbonden met een rubber slang, zodat de filter en bijhorende leidingen geelimineerd werden. Bij test nog steeds zelfde probleem ! Volgens de diagnosecomputer zou ook de bekabeling uitgemeten moeten worden die naar het stuurapparaat gaat, het is echter duidelijk dat dit probleem puur technisch zou moeten zijn (toch?), na uitvoerig optrekken, en "mechanisch" testen... Nu word de (druk)sensor die op de dieselpomp zit besteld, om ook hiermee een test uit te voeren... ik hou jullie op de hoogte. FEEDBACK echter MEER DAN WELKOM !!
Bijkomend: In eerste en tweede versnelling mag ik doortrekken, of dus full-power geven, geen probleem; echter vanaf derde versnelling komt het voor... bij eender welk toerental kan ik het doen gebeuren... Op de autosnelweg gebeurt het dus vooral bij berg-op (zelf lichtjes berg-op) rijden. GROOT RAADSEL !? Ik heb NOOIT (en nu dus ook niet) problemen gehad om te starten ! Een pompje in/bij de tank, pompt diesel naar boven van zodra contact word opgezet, aldus m'n garagist.

esbart

Geplaatst door esbart (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Movano? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

alfons262 (0) PRO, 15 jaar geleden

laat je garage eens een goede lektest op de verstuivers doen,ik vermoedt dat er 1 of meerdere verstuivers een te grote retourdruk hebben dus inwendig lek zijn!Dit heeft tot gevolg dathet retourgedeelte als het ware leeg loopt terug de tank in wat het uitzakken van de diesel verklaart.meestal heb je dan ook startproblemen maar het hoeft niet!lektest op de verstuivers uitvoeren!!

esbart (0), 15 jaar geleden

Advies van een collega-garagist (Henk) ...Neem een stuk doorzichtige kunstofslang van 1 a 2 meter en monteer deze tijdelijk tussen de retour van af de drukrail naar retour leiding naar de tank zorg dat de slang voor de vooruit zichtbaar ophangt bv kabelbinder aan ruitenwisser, ga nu rijden tot de storing zich voordoet zie je dan lucht bellen dan is dit gegarandeerd de oorzaak. Nu uitsluiten waar de lucht binnentreed in het systeem
inons geval was dit via de aanzuig aansluiting aan de brandstof pomp
wij hebben een normale rubber slang gemonteerd tussen pomp en filter met slangklemmen
daarna geen lucht bel meer te zien en probleem opgelost.

Henk vertelde me ook dit:

Teveel lek verlies over een verstuiver geeft meestel alleen een probleem bij het starten en bij laag toeren onvoldoende druk, maar dit veroorzaakt geen P0119.

DAN IK WEER:

Heb eens de retourleiding die van de inspuitstukken EN verdeel-rail komt, ge-by-passed, en met een doorzichtig slangetje langs m'n voorruit gekleeft... Dan heb ik zicht op wat daar gebeurt... En, Toch komen er af en toe luchtbelletjes langs in dat slangetje... echter slechts sporadisch samen met het effectief voordoen van de storing... Mag er uberhaubt lucht in dat slangetje terechtkomen, of mag er NOOIT te nimmer, NIETS van lucht daarlangs passeren, want ik kan me inbeelden dat lucht lucht die daar passeert eerst in de verdeel-rail zat... NU ken ik niet ZOveel van techniek, maar dat lijkt me voor problemen te zorgen...

Ik vind het trouwens vreemd dat er aan de brandstoffilter steeds een luchtbelletje gevormd word waar de doorzichtige brandstofslang (die van de tank komt) op de filter aankomt, en het belletje vormt zich duidelijk vanuit de brandstoffilter... je kan er zo nieuwe belletjes zien bijkomen ? Ofwel komen die via de leiding tussen filter en hogedrukpomp, vanuit de retourleidingen t.h.v. de hogedrukpomp, want daar zit ook een retour op (blijkbaar) ?

Ofwel is het filterhuis niet POT-dicht ? Ontluchter = beluchter ???

Maar ja, de filter werd al eens overbrugd (ge-by-passed) en dan was de storing nog steeds daar.

Komaan jongens, waar zitten de techneuten onder jullie ??

esbart (0), 15 jaar geleden

Na het monteren van de common-rail was het probleem dus nog niet opgelost, dan was het de bedoeling om nog eens de druksensor op de hogedrukpomp te vervangen als test. Maar tijdens het wachten op het bestelde onderdeel reed ik verder met m'n wagen... Deze bleek nu ook nog eens diesel te lekken, en nog geen klein beetje ook. Na grondige inspectie bleek er aan één van de verstuivers een lek te zijn... waar precies was nog niet volledig duidelijk... Ik draaide de moer van het persleidingske nog wat aan, maar dat hielp niet, ook de nippel die in de verstuiver zit extra aandraaien hielp niet (misschien was deze losgekomen bij het losmaken van de persleiding). In de verstuiver zelf ontdekten we dan een barstje (echter onzichtbaar met het blote oog), dit barstje zorgde ervoor dat er aardig wat mazout vernevelde (duidelijk zichtbaar straaltje) DUS: Verstuiver bestellen.

Na plaatsen van de verstuiver was lek vanzelfsprekend opgelost, maar ook HET STILVALLEN DEED ZICH NIET MEER VOOR !

P0119 kan zich dus voordoen door een defecte verstuiver.

Blijkbaar was de verstuiver eerst "onzichtbaar" inwendig defect, en na het toevallig voordoen van een uitwendig lek hebben we dus het probleem zo gevonden en opgelost gekregen !

Zoals al eerder vermeld: Als een verstuiver teveel lekt over z'n retour dan kan dit een te grote drukval veroorzaken in de common-rail, en de foutcode veroorzaken. Een test doen met maatbekertjes op de retours van de verstuivers kan dus nuttig zijn bij deze fout. Als één of meerder vertuiver duidelijk meer lekken dan de andere, dan is er mogelijks een vertuiver defect.

Ik had als vorm van visuele controle ook nog eens de leiding van filter-huis naar hogedrukpomp doorgesneden en een stukje doorzichtige slang tussen-gemonteerd, en daar passeerden af en toe duidelijk zichtbare luchtbelletjes. Na het plaatsen van de verstuiver is het "lucht-in-leidingen-syndroom" dus nog niet verholpen, maar blijkbaar is dit dus hier NIET de reden van het probleem. Volgens de garage-technieker keert die lucht terug naar de tank via de retour van de hogedruk-pomp ?! Ik stel me nu nog steeds de vraag of er na de filter uberhaubt lucht mag te zien zijn in het slangen-circuit van de brandstof ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Movano of stel zelf een nieuwe vraag.