auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: motorkoelventilator draait altijd

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z 2.2 SE

Bertone Coupé. Motorkoelventilator blijft draaien zolang contact aan staat, dus ook als koeling niet nodig is. Er is vlak na aanschaf in 2000 een terugroepactie voor een modificatie aan de koelventilator geweest door dezelfde Opel dealer die de auto had geleverd. Ben inmiddels verhuisd en tijdens de eerste servicebeurt bij mijn nieuwe Opel dealer ontdekten zij dat de koelventilator niet afsloeg als dat moest. Konden probleem niet vinden en verwachtten dat ze wel een dag bezig konden zijn met zoeken a raison van 65 euro per uur. Heb dat afgekapt omdat ik vermoed dat die ventilator door die modificatie al die jaren al doordraait en dat de vorige dealer dat gewoon niet gemeld heeft en het zo gelaten heeft om garantie-aanspraken te ontlopen. Dat kan best want je hoort hem in de auto niet en het heeft ook geen merkbare invloed want de koeling wordt geregeld door een thermostaat in het koelcircuit en de meter staat zomer en winter altijd netjes tussen 85 en 90 graden. Overigens heeft de centrale Opel organisatie mij schriftelijk gemeld dat de modificatie hier niets mee te maken heeft, maar zowel zij als de de oorspronkelijke dealer weigerden herhaaldelijk de aard van die modificatie te vertellen. Het zit me al die tijd toch niet lekker en nu ik dit forum heb ontdekt wil ik vragen of er meer Opel bezitters zijn die dit probleem kennen. Een paar sekonden nadat je het contact aanzet gaat de ventilator dus draaien en buiten de auto hoor je dat ook. En weet er iemand dan een oplossing?

Geplaatst door

polderbaan (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is niet gewoon de sensor in de radiateur defect?

Beunhaas 1185
badge vip badge

18 jaar

Modificatie van de ventilator zegt mij niets, waar haal jij die info vandaan dan?
Wel een modificatie van de kachelkraan.
Deze modificatie heeft niets te maken met het blijven draaien van de ventilator.
Waarom zou de dealer de garantie proberen te ontlopen.
Hij krijgt z'n uren en onderdelen toch gewoon terug van de importeur.

daninja 0
badge

18 jaar

Dat weet ik omdat ik destijds in 2000 een officiële papieren Opel brief heb gehad waar in stond dat "de tweede trap van de motorkoelventilator niet goed zou werken". Hij is teruggeweest en er is in ieder geval een extra stroomkabel getrokken die niet op het schema staat. De nieuwe dealer heeft tijdens het onderzoek die draad doorgeknipt en dat veranderde niks, en toen met stekker en contrastekker weer aan elkaar gezet. In het Opel computersysteem was niks terug te vinden over die modificatie en de nieuwe dealer had er ook geen weet van. Ze hebben twee uur gezocht voordat ik de operatie afkapte. Ze zullen toen ongetwijfeld ook de sensor hebben uitgeprobeerd. Volgens mij veroorzaakt het blijven draaien van de ventilator alleen een marginaal hoger brandstofgebruik vanwege het onnodig stroomverbruik, maar voor het bedrag van een dag zoeken kan ik heel wat litertjes extra verstoken. Maar dat ding hoort gewoon te stoppen als koeling niet nodig is!
Na de vaststelling van het probleem door de nieuwe dealer, heb ik de oorspronkelijke dealer meermalen benaderd maar men weigert pertinent mee te delen waar die modificatie destijds uit heeft bestaan en ook Opel/GM weigert deze vraag te beantwoorden. Dan ga je toch vraagtekens zetten, of ben ik te wantrouwend?
Mijn persoonlijke vermoeden is dat de ventilator destijds bewust is doorgelust omdat de koeling anders niet goed zou werken. De auto is uit de eerste serie van dit coupémodel en misschien was het koelprobleem een produktiefout. Toen ik bij een volgende beurt bij de nieuwe dealer zei dat ze niks aan de ventilator hoefden te doen, zei de monteur: "o ja, die is doorgelust". Dan is het ook wel duidelijk waarom de vorige dealer destijds niks heeft gezegd en waarom ik over de modificatie geen info kan krijgen.

polderbaan 0

18 jaar

Is het wel een modificatie geweest?.
Dit probleem ken ik eigenlijk niet, wel de kachelkraan.
En dit coupemodel is aan de voorkant toch gewoon een astra om te zien.
En de astra van dat type word al sinds 98 gemaakt.
En dan zouden er plotseling koelings problemen optreden bij jouw type?.
Vreemd verhaal, maar hij hoort niet continu te draaien.
Ik kan me ook niet voorstellen dat een fabrikant zon knullige modificatie zou doorvoeren.
Ik denk dat er een tempsensor ergens stuk is, en als tie wel doorgelust is dan is het broddelwerk.
Dan zou ook hier de site vol moeten staan van koelings problemen met dit type, of zou het hier op de site een bekend probleem moeten zijn.

primera p11 0

18 jaar

Opel heeft mij vorig jaar schrijftelijk geantwoord dat de modificatie niets heeft te maken met de storing (dus wel degelijk een modificatie), maar ook na meer keren vragen hebben ze niet de aard van die modificatie willen vertellen. Dat stoort me omdat ik zelf wil kunnen oordelen. Er is ook niet een echt koelingsprobleem, alles werkt gewoon. Verder moet je wel wéten dat die ventilator doordraait om het op deze website als klacht neer te zetten. Het geluid van het draaien van de ventilator is mij ook pas opgevallen toen de huidige dealer me er op wees. Dit is een kleinere dealer en best kans dat-ie nooit eerder zo'n coupé binnen heeft gehad. Ik weet dus ook niet hoe lang het al zo is maar volgens mij is het geluid van de auto nooit anders geweest en heb ik het ventilatorgeluid (wat je dus alleen buiten hoort) als onderdeel van het totaalgeluid beschouwd. Ik heb meer Opels gehad en vond de lopende motor van een Opel buiten de auto altijd al wat lawaaiig. Ook zijn er niet zo verschrikkelijk veel van deze coupé's verkocht, dus de kans dat iemand dat op de site meldt, is erg klein.
Deze Astra is aan de voorkant inderdaad gelijk aan de gewone Astra, alleen de koelopening in de voorbumper is volgens mij kleiner. Dit specifieke type werd begin 2000 op de markt gebracht. Kijk maar bij de tweedehands advertenties, je ziet hem niet van vóór 2000.
Het blijft toch erg toevallig dat je een probleem ontdekt aan een onderdeel waar een modificatie aan is uitgevoerd en dat je er vervolgens niet achter kunt komen wat die modificatie inhield.

polderbaan 0

18 jaar

Maar het is een bekende motor, alleen het koetsje is iets anders.
Een motor die in meerdere type is gemonteerd, waaronder de omega bijv.
Als er problemen met de koeling zijn, dan hadden die modellen daar toch ook last van gehad en/of gemodificeerd moeten zijn.
Ik zou toch gewoon de sensor in de radiateur eens laten controleren zoals hier als hier al gesuggereerd is.

primera p11 0

18 jaar

Eigenlijk suggereer je dat er een terugroepactie is geweest voor een modificatie aan één auto, toevallig de mijne. Er loopt toch echt een extra stroomdraad naar de ventilator, die niet op het schema staat en er heeft nooit iemand anders aan de auto geknutseld dan de officiële dealer. Werden die coupe's eigenlijk in dezelfde fabriek in elkaar geschroefd als de andere Astra's? Anders zou daar misschien het probleem kunnen liggen, een (bedradings)foutje op een andere lopende band.
Ik zal het bij gelegenheid met de dealer er over hebben, maar logisch gezien is de sensor het eerste waar je aan denkt zodat het bijna niet anders kan dan dat ze er bij die twee uur zoeken naar hebben gekeken.

polderbaan 0

18 jaar

Het zou kunnen zijn dat de aansluitingen van de kabel niet goed waren of de draad te dun uitgevoerd met het risico op brand/smelten en dat ze daarom een extra draad hebben getrokken, dit zou bij een hele kleine serie opels kunnen zijn waardoor het vrij onbekend is gebleven.

Zoals je al gemerkt hebt heeft de draad dus niks te maken met het constant lopen van de ventilator dus die oorzaak moet ergens anders gezocht worden, zou enkel kwaad kunnen als je in zeer koude gebieden rijd met slechte koelvloeistof omdat bij welke rij-snelheid dan ook de ventilator continue extra staat te koelen met de kans op bevriezingsgevaar.

pe3hmp 0
badge

18 jaar

[quote=primera p11]Een motor die in meerdere type is gemonteerd, waaronder de omega bijv.
.[/quote]
De Z22se is nooit in de Omega geleverd, dat was de Z22xe en is een geheel andere motor.
De Z22se zit in de Astra-G, Zafira-A en de Vectra-C/Signum.

daninja 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.