Opel Calibra: motormanagement

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine

Het motormanagementlampje van de calibra brand af en toe en soms de hele tijd.
Ook begint de auto vaak te schokken.
Ik heb mijn auto laten uitlezen bij de garage maar, ze kunnen niet in mijn computer komen.
Hierdoor weet ik niet waar het aanligt.
Heeft iemand misschien een idee wat het kan zijn?

shalina1988

Geplaatst door shalina1988 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Calibra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

Opeltje (0) PRO, 16 jaar geleden

kan vanalles zijn...dus eerst uit laten lezen door een bedrijf die het wel lukt of zorgen dat de codes uitgelezen kunnen worden lijkt me....

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Uitlezen lukt niet:

Probeer het eens bij een Dealer die dit via de Tach kan doen.

Komt die niet in de computer is vaak de computer zerf stuk

zelf uitlezen kan ook:

Tech1 = 8/10 polige stekker op de linker veerpoot = pin A aan B verbinden

Tech2 = 16polige stekker in zekeringen kast = pin 6 aan massa leggen


Ik plaats hierionder even mijn eigen post vanaf www.vectrateam.nl over hoe zelf uit te lezen.


Uitlezen vectra-A (tech 1)

Uitlees stekker: in motorruimte op ik dacht linker veerpoot

MM lampje: Motor management lampje (motorstorings lampje)


Uitlezen:

* verbind pin A met pin B
* zet contact aan.
* dan gaat MM lampje knipperen

deze knippert in een bepaalde vogorde

uitlezen start meestal met code 12 = start uitlezen

code voor motortoerental sensor wordt gegeven omdat de motor uit staat.

codes met 2 of 3 cijfers

voorbeeld:

2 cijfers: (voorbeeld code: 12)

1x knipperen
korte pauze
2x knipperen
lange pauze

alle codes worden 3x herhaald alvorens de volgende code word gegeven

code 47:

4x knipperen
korte pauze
7x knipperen
lange pauze

code 150

1x knipperen
korte pauze
5x knipperen
korte pauze
10x knipperen
lange pauze

0 word met 10x knipperen aan gegeven


LET OP: bij veel Tech1 opels wordt tijdens uitlezen code 12 en 31 gegeven

12 = start uitlezen
31 = krukassensor dit ivm de motor niet draait krijgt hij ook geen signaal van de krukasgever





Vectra-B

Uitlees stekker: onder kanpje dat onder de handrem handle zit, kapje kun je er zo uit wippen.

verbind pin 6 van de uitlees stekker met massa:

contact aanzetten

mm lampje gaat knipperen

4 cijferige code

voobeeld
code P0150

10x knipperen
korte pauze
1x knipperen
korte pauze
5x knipperen
korte pauze
10x knipperen
lange pauze

codes beginnend met een 0 zijn eobd code's

p1600

1x knipperen
korte pauze
6x knipperen
korte pauze
10x knipperen
korte pauze
10x knipperen
lange pauze


iedere storing wordt 3x herhaald voordat de volgende storing wordt gegeven.

ik hoop het duidelijk uitgelegd te hebben

Willem12089 (0) PRO, 16 jaar geleden

Codes Tech1:

12 Initiation of diagnosis. n/a
13 Oxygen sensor No change in voltage/open circuit.
14 Coolant Temperature Sensor (CTS) Low voltage
15 Coolant Temperature Sensor (CTS) High voltage
16 Knock sensor 1 No change in voltage
17 Knock sensor 2 No change in voltage
18 Knock control unit No signal, Engine Control Unit (ECU) fault
19 RPM signal (crankshaft sensor) Incorrect signal
21 Throttle position sensor High voltage
22 Throttle position sensor Low voltage
23 Knock sensor module n/a
24 Vehicle speed sensor (VSS) No signal
25 Injector valve 1 High voltage
26 Injector valve 2 High voltage
27 Injector valve 3 High voltage
28 Injector valve 4 High voltage
28 Fuel pump relay Low voltage
29 Injector valve 5 High voltage
31 Engine RPM signal (crankshaft sensor) No signal
32 Injector valve 6 High voltage
32 Fuel pump relay High voltage
33 Inlet manifold pressure sensor Voltage too high
34 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve Voltage too high
34 Manifold Absolute Pressure (MAP) sensor Low voltage
35 Idle Speed Control Valve (ISCV) Poor or no idle speed control
36 Incorrect RON/Octane setting Damaged RON plug or bad connection.
37 Engine self-diagnosis (fault code light) Low voltage
38 Oxygen sensor Voltage low (1990 model year on)
39 Oxygen sensor Voltage high (1990 model year on)
41 Vehicle speed sensor (VSS) Low voltage
41 1 gear ident switch (C20LET systems) Low voltage
41 EST Line coil cylinder 2&3 (M2.8/XEV systems) High voltage
42 Vehicle speed sensor (VSS) High voltage
42 1 gear ident switch (C20LET systems) High voltage
42 EST Line coil cylinder 2&3 (M2.8 / XEV systems) High voltage
43 Linear EGR system (XEV systems) Faulty
44 Oxygen sensor Air/fuel mixture too lean (weak)
45 Oxygen sensor Air/fuel mixture too rich
46 Air pump relay High voltage
47 Air pump relay Low voltage
47 Linear EGR Position (XEV systems) Faulty
48 Battery voltage Low voltage
49 Battery voltage High voltage
51 ECU Programmable memory PROM error, hardware failure
52 Engine check light; final stage (fault code light) High voltage
53 Fuel pump relay Low voltage
54 Fuel pump relay High voltage
55 Engine Control Unit (ECU) fault Renew Engine Control Unit (ECU)
56 Idle Speed Control Valve (ISCV) Short to earth
57 Idle Speed Control Valve (ISCV) Interruption
59 Inlet manifold valve 1 Low voltage
61 Fuel Tank Vent Valve (FTVV) Low voltage
62 Fuel Tank Vent Valve (FTVV) High voltage
63 Inlet manifold valve 1 High voltage
63 EST Line coil cylinder 2&3 (M2.8 / XEV systems) Low voltage
64 EST Line coil cylinder 1&4 (M2.8 / XEV systems) Low voltage
65 Carbon Monoxide (CO) potentiometer Low voltage
66 Carbon Monoxide (CO) potentiometer High voltage
67 Throttle valve switch - idle position switch Low voltage - switch not opening
68 Throttle Switch (TS) - idle contact Idle switch not opening
69 Air Temperature Sensor (ATS) Low voltage
71 Air Temperature Sensor (ATS) High voltage
72 Throttle Switch (TS) - full load contact High voltage - Full load switch not running
73 Air Flow Sensor (AFS) Low voltage
74 Air Flow Sensor (AFS) High voltage
75 Transmission switch - torque control Low voltage
76 Automatic Transmission (AT) torque control Engaged long, ignition retard long
79 Traction control unit Incorrect ignition/injector cut-off
81 Injector valve 1 Low voltage
82 Injector valve 2 Low voltage
83 Injector valve 3 Low voltage
84 Injector valve 4 Low voltage
85 Injector valve 5 Low voltage
86 Injector valve 6 Low voltage
87 Air Conditioning (AC) cut off relay Low voltage
88 Air Conditioning (AC) cut off relay High voltage
89 Oxygen sensor heater Low voltage
91 Oxygen sensor heater High voltage
92 Camshaft sensor failure (XEV systems) Faulty
93 Hall Effect Switch (HES) Low voltage
94 Hall Effect Switch (HES) High voltage
95 Hot start valve Low voltage
96 Hot start valve High voltage
97 Traction control unit - ignition/injection cut off Incorrect signal - high voltage
98 Oxygen sensor Open circuit, wiring break
99 Code unknown n/a
113 Turbo boost control Boost presure high, out of range
114 Idle boost valve Above upper limit
115 Full boost pressure Below lower limit
116 Boost pressure Above upper limit
117 Wastegate valve Low voltage
118 Wastegate valve High voltage
121 Oxygen sensor 2 Lean exhaust, weak mixture
122 Oxygen sensor 2 Rich mixture/exhaust
123 Inlet manifold valve 1 Blocked
124 Inlet manifold valve 2 Blocked
132 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve Incorrect signal
133 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve 2 High voltage
134 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve 2 Low voltage
135 'Check engine' lamp (fault code lamp) Low voltage
136 Engine Control Unit (ECU) n/a
137 Engine Control Unit (ECU) box High temperature
141 Secondary air pump Not enough air
142 Secondary air pump Air without pump
143 Immobiliser function in ECU No or incorrect signal
144 No immobiliser signal recived Faulty unit or break in wiring
145 Incorrect immobiliser signal received Faulty unit or break in wiring


codes tech2:

0100 Mass Air Flow (MAF) sensor n/a
0105 Intake manifold pressure sensor n/a
0110 Intake Air Temperature Sesnor (ATS) n/a
0115 Intake Coolant Temperature Sesnor (CTS) n/a
0120 Throttle Potentiometer Sensor (TPS) n/a
0130 Heated Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor n/a
0135 Heated Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor heater n/a
0150 Heated Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor n/a
0173 Heated Exhaust Gas Oxygen (HEGO) sensor n/a
0201 Injector valve 1 n/a
0202 Injector valve 2 n/a
0203 Injector valve 3 n/a
0204 Injector valve 4 n/a
0205 Injector valve 5 n/a
0206 Injector valve 6 n/a
0230 Fuel pump n/a
0325 Knock sensor n/a
0330 Knock sensor 2 n/a
0335 Crank sensor n/a
0340 Camshaft sensor n/a
0351 Ignition coil 1 and 4 n/a
0352 Ignition coil 2 and 3 n/a
0400 Exhaust gas circulation valve n/a
0403 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve n/a
0410 Secondary air pump relay n/a
0412 Secondary solenoid valve n/a
0433 Tank vent valve n/a
0500 Idle speed stepper motor/idle air regulator n/a
0560 Battery n/a
1110 Switch over valve solenoid n/a
1112 Switch over valve 1 n/a
1113 Switch over valve 2 n/a
1120 Throttle body malfunction n/a
1229 Power supply relay n/a
1231 Fuel pump relay n/a
1320 Knock control cylinder 1 n/a
1327 Knock control cylinder 2 n/a
1328 Knock control cylinder 3 n/a
1329 Knock control cylinder 4 n/a
1405 Exhaust Gas Re-circulation (EGR) valve n/a
1410 Secondary air pump relay n/a
1411 Secondary air pump n/a
1501 Immobiliser control unit n/a
1502 Immobiliser control unit n/a
1503 Immobiliser control unit n/a
1530 Air flow relay n/a
1600 Internal control module n/a
1601 Engine Control Unit (ECU) too hot n/a
1602 Knock control module n/a
1604 Knock control unit n/a
1605 Knock control unit n/a
1606 Knock control unit n/a
1640 Knock control unit or quad drive module n/a
1690 MIL/Engine fail (malfunction indicator lamp) n/a
1740 Torque control unit n/a


Willem

Eupol (0), 15 jaar geleden

Hallo,

Ik heb zelf een calibra V6 dtm uit 1997.
Ook ik had er een foutcode in zitten.
Ik ben naar de dealer gegaan en die konden ook niet in mijn computer komen met het Tech 1 apparaat,
Toen ben ik naar een andere dealer gegaan in duidsland en die konden er wel in komen.
Ik heb ook een 10 polige stekker bij de linker veerpoot, maar zij zijn er met de tech 2 in gekomen met een verloopstekker die dus op mijn 10 polige aansluiting paste.
In nederland zeiden ze ook tegen mij dat de computer misschien kapot was.
Gelukkig was dit niet het geval.

Misschien heb je hier wat aan.

Gr Eupol

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Calibra of stel zelf een nieuwe vraag.