Opel CORSA: Motormanagement ??

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z14XEP, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 66

Geachte forumleden!

Mijn naam is peter en ik ben bezit van een Corsa D uit 2007. Aangezien ik de auto alleen voor Woonwerkverkeer gebruik, (22 km per dag) en hem nooit echt ‘door’ trap, nooit echt problemen gehad.

Echter tijdje geleden beetje haast en dus iets hoger in toeren getrapt. bij 3000 toeren houd de auto in en gaat eerst lampje van motormanagement knipperen en na die tijd brand het lampje van onderhoud en blijft dan ook branden. wanneer ik onder het rijden de sleutel terugdraai en weer ‘aanzet’ gaat het gewoon weer goed en gaan de lampjes uit.

ik heb dit ook geprobeerd met koude motor, niets aan de hand, blijft gewoon rijden zoals het hoort, echter wanneer de motor op tempratuur komt, komt bovenstaande weer 'kijken'

De garage (universeel) heeft de auto uitgelezen en hij gaf aan dat er ‘de cilinder(s) oversloegen’. dit een keer gereset en weer geprobeerd. hij gaf weer de zelfde code aan. op hun advies is de bobine vervangen (oude zat iets inbrand plekjes in) en ik heb aangegeven dat de bogies dan ook maar meteen moesten. meteen na de reparatie ging het goed, gewoon toeren kunnen maken en geen foutcode. echter daarna begon het weer. de garage weet niet wat het is ??

Ook vind ik hem traag (altijd al gevonden, ook al is het een 1.4) de garage zegt dat ze daar niets in zien en hij goed rijd. vandaag reed ik gewoon 80 op de cruise en heb ik het idee dat die niet gewoon egaal loopt maar ietwat stottert.

Zijn er nog dingen wat ik zelf kan contoleren? wat ik wel heb bekeken:

Oliepeil is goed.
geen koelvloeistof in olie (getest met een vuurtje, knettert niets)
Koelvloeistof is goed aan pijl

Zover ik kan zien, geen beschadigingen aan slangen ed.

gebruikt geen olie of koelvloeistof.

Alvast bedankt voor het meedenken

bonuspunt

Geplaatst door bonuspunt (0) , lid sinds 5 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Het knipperen van het lampje van de motormanagement (officieel heet die MIL) geeft misfires aan.
Een misfire (wat de garage overslaan noemt) is het ontbreken van verbranding in een cylinder.
Dat kan aan de ontsteking liggen, maar dat hoeft niet. Er zijn veel meer oorzaken die misfires veroorzaken.
Het kan ook veroorzaakt worden door een verkeerd mengsel of mechanische problemen.

Wat je zelf kunt doen is controleren of er niet ergens een vacuüm slangetje los, lek of poreus is.

Ik zou er niet te veel mee doorrijden, die misfires kunnen je dure katalysator ook om zeep helpen.
Daarom knippert dat lampje ook, om je daar voor te waarschuwen.

bonuspunt (0), 5 jaar geleden

Bedankt voor je reactie,

is er nog een truckje voor om te kijken als een slang lek is ? of is het gewoon de motor laten draaien en kijken en voelen ?

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Sprayen met remmen reiniger. Gaat de motor anders klinken of lopen dan heb je het lek gevonden.
Voorzichtig in de buurt van de uitlaat!

dannyteboekhorst (0), 5 jaar geleden

Ik heb het zelfde probleem met me Corsa uit 2001 heb al 2 keer de bobine vervangen het probleem blijft jij het probleem al gevonden of op gelost ?

bonuspunt (0), 5 jaar geleden

ben even bezig geweest met remreiniger, kan alleen niet zeggen dat ik iets gevonden heb, heb alle vacuumslangen gevolgd en goed ingespoten,

Wat ik het rare vind, is dat het met koude motor niet voorkomt, met warme wel.

Ga hem dinsdagmorgen even goed warm rijden en dan weer proberen, misschien dat dan een slang door warmte uitrekt en er wel een scheur zit?

Word vervolgd

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Bij een koude motor (zeker vlak na de start) is het mengsel rijk en wordt het niet geregeld op lambda.
Hoe warmer de motor wordt, hoe armer dat mengsel wordt en dan gaat ook de lambdaregeling werken.
Dat kan een verklaring zijn waarom de koude motor wel goed loopt.

bonuspunt (0), 5 jaar geleden

Sorry voor mijn late reactie, geen tijd gehad om hier te typen,

Ik heb de auto goed warm gereden, toen ben ik rond gegaan met mijn spuitbusje met remreiniger, Niets, Nada, Nopes...

heb de injectors gehad, alle vacuumslangen langs gelopen, maar kan zo niets vinden waardoor het toerental veranderd. daarna ben ik weer gaan rijden, hoog in toeren, en er begon geen lampje te branden, bij de 3000 toeren trok die gewoon door, hield dus niet in, geen lampje op het dashbord??

gister toen ik weer kwam van het werk, ook weer geprobeerd... en wederom het bekende lampje...

Kan het ook zijn dat de lambdasensor kapot is? of speculeer ik nu dingen ??

alvast bedankt!

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Alles kan bij elektronika.
Laat de auto grondig uitlezen het liefst met dealer (of gelijkwaardige) apparatuur die meer kan dan algemene uitlees toestellen.
Als de uitgelezen foutcodes niet voldoende houvast bieden, dan alle sensor waardes goed laten bekijken met diagnose apparatuur.
Eventueel tijdens een proefrit.

Op de gok (dure) onderdelen vervangen (die misschien niet eens defect zijn) is een dure hobby.

bonuspunt (0), 5 jaar geleden

Tijdje later, maar iets verder gekomen.

Ben vanmorgen bij een vakgarage geweest (gespecialiseerd in Opel, was eerder dealer van Opel)

er kwamen 3 storingen na boven.


Overslaan meerdere cilinders.
Overslaan cilinder 2

inlaat tempratuur te hoog? (al weet ik deze niet helemaal zeker)


heb voor 15 oktober een afspraak staan, dat hun hem verder na kunnen kijken. Bobine was bij 1.2 motoren meer probleem dan bij 1.4. maar kan evt ook omdat er een imitatie inzit volgens hun??


We wachten af!

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Volgende keer ook graag het nummer van de foutcodes erbij geven.

"inlaat tempratuur te hoog" bestaat volgens mij niet.
Dat zal wel inlaat lucht temperatuur sensor signaal hoog zijn.
Dat kan een sensor probleem zijn, maar ook b.v. een onderbreking in de draden van de inlaat lucht temperatuur sensor.
Aangezien deze motor een map-sensor (onderdruk) gebruikt en niet een luchtmassa meter, is die inlaat lucht temperatuur van behoorlijk belang bij het uitrekenen van de benodigde hoeveelheid brandstof.
Een mengsel probleem is dus ook niet uit te sluiten.

bonuspunt (0), 5 jaar geleden

Tijdje geleden dat ik hier gereageerd heb,

Auto heeft inmiddels een week bij de garage gestaan. ze hebben alles nagekeken en het gekeken als het met andere onderdelen op te lossen was. Alles zonder succes.

Ze hebben de motor eens losgehaald en de nokkenas was op sommige stukjes ingesleten. in overleg hebben ze deze vervangen, echter zonder resultaat. de auto wou niet meer stationair lopen. kreeg wel ineens alle vermogen weer. maar stationair sloeg die meteen dood zonder foutcodes.

Hebben ze de klepstoters vervangen met idee dat het dat misschien kan zijn, maar ook dat is het hem niet. Compressietest zegt dat de 2de cilinder iets terug in lijn zit met de andere 3. echter was dit nog niet alarmerend.

uiteindelijk zijn de oude nokkenassen er weer ingezet en de auto loopt weer stationair goed en heeft totaal geen kracht in het optrekken, kortom erg traag.

de garage weet totaal niet wat het is (ex opel dealer, dus wel mensen met kennis) en hebben aangegeven dat er een andere motor in moest. alleen heb ik dit niet afgewacht.

De auto heb ik ingeruild en alle problemen met de auto op tafel gelegd (meldersplicht van de verkoper)

Bedankt voor het meedenken!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.