Hallo beste mensen,
heb net een opel astra diesel gekocht uit 1998. Nu begint er het motormanagementlampje te branden zodra de auto enigzins warm begint te worden. De toerenteller valt ook meteen uit en de motor schakelt over op het noodprogramma. Tevens doet de temperatuurmeter raar, deze geeft niets meer aan. Heeft iemand een idee waar ik moet beginnen te zoeken? Misschien heeft het er iets mee te maken, onlangs is de tank zowat leeg gereden (ontluchting?) en de accu is met een booster bij de garage weer gestart nadat de accu was leeggelopen (wellicht heeft het een met ander te maken?)
Alvast bedankt voor de evt. tips.
Update: ben vandaag naar de opel dealer gereden. Heb de computer laten uitlezen, in eerste instantie gaf ie 9 foutmeldingen. De dealer heeft toen de computer gereset, en mij weer weggestuurd om even een stukje te rijden. Al gauw ging het lampje weer branden.Daarna opnieuw uitgelezen, nu 2 foutmeldingen: 1) defekte krukas-sensor 2) problemen met de inspuiting. Volgens hem was nr2 een logisch gevolg van nr1. Hij beveelt aan de krukassensor te vervangen en dan zou waarschijnlijk alle ellende ophouden. Op de vraag over het noodprogramma: de auto is niet meer voor uit te schuppen, gaat niet meer harder dan 120km/u. Op het beslaan van de binnenruiten, weet ik nu dat een of ander motortje van een of andere klep kaduuk is, morgen ga ik naar hem terug, dan heeft hij de nieuwe sensor in huis, die word er dan ingezet, en hij zet de klep voor de binnenlucht weer open en dan is dat probleem ook weer weg. wat mij verder rest is een gezond gevoel van wantrouwen naar de dealer over die sensor,maar ik geef het maar het voordeel van de twijfel....(wat rest mij anders?)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nog even dit, het rare is dat ook de hele koets van binnen beslaat, zo erg dat ik permanent op de airco moet rijden om de ruiten enigszins open te houden :S
Hoe merk je dat hij overgaat op een noodprogamma? wat wordt er dan anders (verneembaar en niet verneembaar)??
18 jaar
hallo bert
controleer je vacuum systeem eens op barsten(lekkage) ze sturen het inlaattraject / EGR / turbo aan,op je auto er zitten 3 hoofdvacuumpompjes op ,2 naast de accu en 1tje bij het schutbord
mocht je niks constateren laat hem dan even uitlezen bij de opel dealer die kan je dan meer vertellen
en het probleem over de beslagen ruiten ,controleer je interieur filter eens of die op de een of andere manier niet vochtig is ,deze kan je vinden als je het dashbord kastje uitbouwd met 6 torex schroeven en dan aan de zijkant van de kachel zit een klepje moet je 3 boutjes losmaken en dan kan je erbij.
veel succes !
18 jaar
heren, bedankt voor alle info, ik zal het morgen aan de dealer voorleggen als alternatief voor die sensor.(mocht het vervangen van die sensor geen soelaas bieden). Ik zal morgenavond weer opschrijven wat mijn verdere avonturen met de Astra opgeleverd hebben. ( bid voor mij dat het in godsnaam die sensor is ipv de inspuitpomp:((( .)
18 jaar
...beloofd is beloofd...ben vanmiddag naar de Dealer gehobbeld en deze heeft de krusassensor vervangen. Vanavond een flink stuk met de Astra gekneurd en hij loopt weer als een naaimachine:), goddank is de dieselpomp in orde en hopelijk kan ik nog vele kilometertjes er in draaien. Tevens heeft de dealer de klep opengezet van de buitenlucht ventilatie en beslaat de koets niet meer meteen:)))
Nog bedankt voor de adviezen.
18 jaar
Ik kan het hele verhaal bevestigen. Mijn dochter heeft ook een Astra 2.0 DI van 1998: identiek zelfde symptomen als bij Bert. Laten uitmeten bij Opel dealer: krukkenas sensor defect. Ongeveer 100 euro betaald, montage inbegrepen. Allen bedankt voor jullie advies en hulp. Mvg, Marc
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar