Opel Vectra: motormanagementlampje brand, geen power

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2,2dtr

motor-management-lampje gaat branden, vervolgens heb ik geen power meer. Motor moet uit, dan weer starten dan is het weer goed. Dit gebeurde eerst allen op vakantie met aanhanger tegen de berg op.

Bij uitlezen bij de dealer gaf hij de volgende foutcodes weer:
P 0234 negatief,
P 0105 (omgevingsdruk past niet bij laadlucht),
P1105 (idem),
P0100 (bereik /werking / circuitsensor luchtmassa, luchtvolume.

Garage geeft aan dat er vermoedelijk in de turbo iets mis is, maar ik wil eerst graag meer weten voordat ik voor hoge kosten kom te staan, want de turbo vervangen kan altijd nog toch?

Wie weet raad of heeft dit zelf ook meegemaakt?

Ik heb ook gelezen op dit forum dat je de turbo kan instellen oid, maar ik kan die niet meer vinden.

Bedankt alvast voor het meedenken.



NB. IK VERHEET NOG TE VERMELDEN DAT IK OOK EEN WANNEER IK TOEREN MAAK OOK EEN VRIJ LUIDE FLUITTOON HOOR (NIET HET NORMALE FLUITJE WAT JE WEL HOORT), DIE LIJKT BIJ DE TURBO RADIATOR VANDAAN TE KOMEN. MISSCHIEN IS DAT EEN VERBAND???

Cooperino

Geplaatst door Cooperino (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

kleijn (0), 14 jaar geleden

het kan zijn dat die te heet werd
slaat de motor in een soort nood programma
zodat je niet zijn volle vermogen kan gebruiken
als voor zorg voor problemen leg dat eens voor in je ( opel ) garage
mvg willem2

bassie138 (0), 14 jaar geleden

heb je nergens lekkage bij de vacuum slangentjes of bij de inlaat slangen


gr sebastiaan

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

En een elektronisch probleem met de baro-sensor (atmospherische druk) en/of de turbo-druk sensor.
Een van de twee of beide geven een verkeerd signaal.

Cooperino (0), 14 jaar geleden

[quote=bassie138]heb je nergens lekkage bij de vacuum slangentjes of bij de inlaat slangen


gr sebastiaan[/quote]
ZIE MIJN AANGEPAST VERHAAL, IK HOOR WEL EEN FLUITTOON!!

Cooperino (0), 14 jaar geleden

[quote=oldford]En een elektronisch probleem met de baro-sensor (atmospherische druk) en/of de turbo-druk sensor.
Een van de twee of beide geven een verkeerd signaal.[/quote]
Verandert jouw antwoord wanneer je mijn aangepaste inleiding leest, want ik hoor ook een vrij luide toon die bij de turbo radiator vandaan komt denk ik!

alfons262 (0) PRO, 14 jaar geleden

intercooler of intercoolerslang gescheurd.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Dat herhalen is nergens voor nodig en de moderator vind het ook absoluut niet leuk.

Veranderd mijn antwoord? NEE. Ik heb alleen vastgesteld dat er een afwijkend signaal is, niet dan een sensor defect zou zijn.
De bedoeling van de opmerking is dat de oorzaak achterhaald moet worden. En een lek is zo'n oorzaak.

Cooperino (0), 14 jaar geleden

hallo oldford,


De turbodruk sensor (dat is toch diegene bij de linker veerpoot) vanmorgen vroeg even met perslucht schoongespoten en ook de lmm + stekkers. Probleem komt nu (vandaag) niet meer voor, maar ik weet het na een paar dagen natuurlijk pas echt zeker.

Waar de baro-sensor zit weet ik niet, kun je me misschien nog uitleggen waar die zit....

Geluid dat ik eerder hoorde lijkt nu ook weg??

Blijft een raadsel...


Ik snap overigens niet wat je met herhalen bedoeld, als je hiermee citeren bedoeld dan is dat toch geen grote ramp, of begrijp ik je verkeerd.

In ieder geval bedankt oldford voor het meedenken.

Mvg erwin

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Dat je iedere keer het knopje citeren gebruikt, nu ook weer.

LMM met perslucht schoongespoten? Dan leeft ie niet lang mee.

Cooperino (0), 14 jaar geleden

aha, nou ik leer snel dat zie je! :-)

Vermoedelijk is hij toch al niet al te best en had jij het bij het juiste eind!

Heel hard was die perslucht nu ook weer niet, maar goed je moet toch wat proberen, vervangen kan altijd nog.


Maar nog 1 vraag: hoort hier niet een slangetje aan te zitten, want die zit er niet aan......

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Aan luchtmassameters zit normaal niet een slangetje. Heb je dan een pijpje waar niks op zit?
Anders maar even een foto nemen, weet ik ook wat je bedoelt.

Cooperino (0), 14 jaar geleden

nou ik weet het ook niet precies, maar aan de onderzijde van de turbodruk sensor zit een pijpje! Ik weet dus niet of hier een slangetje aan hoort te zitten. Ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben hoor, want ik ben maar iemand die het voor de hobby interessant vindt om te weten hoe het allemaal zit!

Verder zit er naast de turboslang nog een slangetje die naar het luchtfilter gaat en daar zit ook een soort van aansluitmogelijkheid op, dus ik dacht dat hier misschien een slang tussen hoorde of zo!

Het is bijna donker ander had ik er een foto van genomen, maar dat kan evt. morgen ook wel weer als blijkt dat mijn verhaal wartaal is! :-)

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Aan de turbodruk sensor hoort een slangetje te zitten dat van het inlaatspruitstuk komt. Anders kun je geen turbodruk meten.
Zou wel verklaren waarom die foutcode over de druk-sensor er in komt. Elektrische stekker zit er wel op?

Zou het laten controleren door de dealer, kennelijk zitten er een aantal slangen niet goed.

Je moet wel je vragen goed stellen met de juiste informatie.
In het bovenstaande voorbeeld lees ik een heel stuk dat over de luchtmassameter gaat.
En daarna de vraag "moet hier geen slangetje op zitten". Daar had wel bij moeten staan dat je de map-sensor bedoelde.
Op deze manier is het niet denkbeeldig dat je verkeerde antwoorden krijgt.

Cooperino (0), 14 jaar geleden

verhip dat dacht ik al. Ik zie ook al geen slang loshangen oid.

En moet dat slangetje dan onder bij de turbo bij het inlaatspruitstuk vandaan komen??? Want als daar dus uberhaubt niets zit, dan rijd ik al tijden zo rond met alle foutmeldingen tot gevolg.

Overigens zit er uiteraard wel een stekker aan en die heb ik ook schoongemaakt alleen dus aan de onderzijde van de druksensor zit dus helemaal geen slang!!


Vreemd vreemd, maar ik ben blij dat jij zo mee wil denken Oldford. Top!

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Eh, de turbo zit op het uitlaatspruitstuk, niet het inlaatspruitstuk.
Ga gewoon naar de dealer en laat het daar controleren.

Cooperino (0), 14 jaar geleden

haha, ja je hebt natuurlijk gelijk (bloos)! Ik was in de war omdat war omdat we het steeds over de Turbodruk hebben.

Ik zal iig wel een bezoek aan de dealer brengen. Ik ben alleen altijd bang dat ze je een poot uittrekken omdat ze alles 1 voor 1 gaan vervangen, nu ben ik in ieder geval al een stuk verder.


Mag ik je voor ik je hartelijk ga bedanken nog een laatste ''stomme'' vraag stellen: waar zou dan die slang evt. aangesloten moeten worden op het INlaatspruitstuk, want zover ik het heb kunnen zien zie ik geen aansluitmogelijkheden of een los slangetje.



OLDFORD, bedankt voor je tijd en geduld, je hebt me goed geholpen en ook veel geleerd en dat vind ik leuk.


Erwin

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.