close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel LPG (G2) ASTRA 2.0I CD station: Motorstoring

Bouwjaar: 1992

Hoi, ik rij een ASTRA 2.0I (C20NE) CD station uit ’92 op LPG (G2) onderbouw (verkleinde benzinetank) en 265000 km op de teller. Auto is aantal malen in reparatie geweest bij dealer i.v.m. problemen op LPG. Dealer heeft verdamper (orginele Opel), L.C.U. (hierbij is het lambdasonde parallel aangesloten op de E.C.U. en motormanagement) en stappenmotor vervangen en een hoop uren aan fout zoeken besteed. Koste klauwen geld en probleem is nooit verholpen. Tot mijn ongenoegen ik rij al 1 jaar met dit probleem. Het probleem is dat wanneer ik op LPG rij op snelweg met constant ± 130 km/h (±3000 toeren) na een poosje motorstoringslampje gaat branden. De auto accelereert dan voor geen meter meer en houdt in. Wanneer ik wat harder (dit valt niet mee!) of langzamer ga rijden wil het lampje nog wel eens uitgaan, maar op gegeven moment komt storing toch weer terug. Ook bij langere afstanden (b.v. vakantie) met vouwwagen en zwaardere belasting gebeurd dit, alleen heftiger. Ik MOET dan op benzine overschakelen want op LPG kom ik niet meer vooruit. Ook bij wegrijden (koude start) problemen als auto van benzine automatisch op LPG overschakelt. Auto begint dan vaak te “hikken” en als ik dan gaspedaal ver indruk hoor ik vaak rechtsachter??? een harde plof (knal). Schakel dan snel over op benzine en dan rijdt auto weer normaal. Denk dan aan backfire maar zou dit dan rechtsvoor moeten horen bij luchtfilter. Heb luchtmassameter al eens vervangen maar heb nu niet het idee dat probleem hieraan ligt, rijdt immers op benzine normaal en geeft geen foutcode op luchtmassameter. Ook heb ik om backfire problemen te voorkomen de verdelerkap, rotor, bougiekabels en bougies vervangen. Ook bij optrekken op LPG moet ik veel gas geven en rustig optrekken. Als ik dit niet doe is de kans groot dat de auto weer gaat “hikken”, met alle gevolgen als hiervoor beschreven. Overigens rijdt de auto op benzine zonder problemen. Wie o wie heeft een idee wat er mis is???

Geplaatst door

youp1968 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Bedankt alvast voor jullie reacties en tips. Dit heeft me zeker inspiratie gegeven om weer te sleutelen aan de auto!!. Heb geprobeerd foutcode m.b.v. knippercodes uit te lezen. Daarbij is deze link ook best wel handig handig: http://www.autodiagnos.com/Html/manuals/... Vond tot mijn verbazing geen storing. Toen bedacht ik me opeens dat ik deze week een lege accu had (binnen verlichting achterin was aan, waarschijnlijk hebben de kinderen met het schakelaarje gespeeld)lekker handig hé! :{ :{ De meldingen waren dus gewist en nog geen nieuwe storing gehad, maar deze komt ongetwijfeld. Ben nu begonnen met verwijderen en nakijken van alle vacuum en luchtslangen. En ja hoor, wat vind ik bij de rubberen luchtslang van de luchtfilterhuis naar spruitstuk (met daarin lucht temperatuur sensor en gasverdeelring), een grote scheur in een naad van zo'n "harmonika ribbel" (weet niet hoe ik het anders moet noemen). Ben nu bij de dealer geweest voor nieuwe maar moest besteld worden (€21,00). Heb nu de oude even voor nood gerepareerd tot ik de nieuwe heb door hem te kitten. Ben benieuwd of dit de oorzaak is van alle problemen. Jullie horen nog van mij.

youp1968 0

21 jaar

als het motorlampje gaat branden moet er een foutcode opgeslagen zijn in de benzine ecu. die zou ik wel eens willen weten...


Opeltje 0
badge

21 jaar

bedankt voor je snelle reactie. Zal zo snel mogelijk de storingscode uit laten lezen. Ik geloof dat een van de laatste keren dat ik dit heb laten doen (a.g.v. dezelfde problemen op LPG) dat de monteur iets zei van brandstofmengsel te arm (maar weet ik niet meer zeker)???. Ik vroeg toen nog of dit de oorzaak was van defecte lambda sonde. Hij zei mij toen dat deze niet defect was. Maar ik twijfel er wel aan of hij dat volledig beoordelen kan met de TECH1?

youp1968 0

21 jaar

waarschijnlijk heeft je probleem meerdere oorzaken. Allereerst denk ik dat de storing bij 130 km/u veroorzaakt wordt door een haperende LCU. Tijdens het rijden wordt blijbaar de stappenmotor van de gasinstallatie dichtgestuurd, waardoor er geen trekkracht meer is. De lambdasonde geeft dan lang een arm mengsel aan waardoor de ECM het motormanagment lampje aanstuurt. Een oplossing kan zijn door van de stappenmotor de plunjer te verwijderen en een hoofdafstelregister in de propaanslang te monteren. De afstelling gaat als volgt: houdt de motor op 3000 toeren en draai de afstelschroef in totdat het toerental zakt. Draai dan de schroef 1 hele slag open. Je kan ook een voltmeter op de lambdasonde draad zetten en de schroef instellen zodat het signaal op of rond 0.5 volt staat. Vervolgens vermoed ik dat je probleem bij wegrijden veroorzaakt wordt door een slechte verdamper. Je kan dit testen door vanaf stationnair langzaam gas te geven. Als je nu merkt dat tussen 1100 en 1500 toeren de motor begint in te houden ligt dat 8 van de 10 keer aan de verdamper. Andere oorzaken zijn valse lucht of een verkeerde stand van de stappenmotor, maar die had je al verwijderd. Volgens mij moet het ook mogelijk zijn op eenvoudige wijze het foutcode geheugen uit te lezen. Als je van de diagnosestekker positie A en B met elkaar verbind, kun je met contact aan de foutcodes uitlezen. Het foutcodelampje knippert eerst drie keer code 12. Dat kan je zien doordat het lampje eerst 1x lang oplicht en dan 2x snel. Iedere code wordt driemaal herhaald en aan het einde wordt ook weer afgesloten met code 12. Zo betekent code 44 arm mengsel en code 45 rijk mengsel. Zo voorlopig kan je aan de slag...................

arm mengsel, kan komen door: lamdasensor,lpe ecu, bedrading, lpg stappenmotor, lpg filters in afsluiter. slechte verbindingen op lpg afsluiters.






Opeltje 0
badge

21 jaar

En wat te denken over lucht-inslag bij 130 km/u? Meestal wordt het trechtervormig deel van de luchtfilterinlaat verplaatst naar direct achter het voorfront om zo een hogere luchtweerstand te krijgen, zodat je niet zo gauw een arm mengesel krijgt bij hogere snelheden.

Averdonk 0
badge

21 jaar

100% zeker de oorzaak. de luchtmassameter geeft hierdor verkeerde waardes en daardoor gaat het mis.


Opeltje 0
badge

21 jaar





Heb eindelijk lichtfilterslang vervangen en tot nu toe geen motorstoring meer gehad. Heb echter nog steeds problemen met het "bokken" en dan geen vermogen meer bij optrekken op gas (van stationair naar gas geven) en bij koude motor als auto overschakeld van benzine naar gas (gebeurd bij decceleratie en dan weer gas geven). Als dit probleem zich voordoet dan hersteld zich dit niet meer. Ik moet dan eerst naar benzine overschakelen, stukje rijden en dan weer naar gas. Meestal gaat het dan weer goed. Als auto stationar op gas loopt is dit ook wat onregelmatig en hoor ik ook een onregelmatig "ploppen" uit de uitlaat( dit is wat moeilijk uit te leggen, maar het is een heel laagfrequent ploffende toon). Moet eigenlijk nog even controleren of dit op benzine ook het geval is? Wil/moet eigenlijk de bougies (zitten er ca. 60000km in) ook vervangen. Ik gebruik nu Bosch Super 4 bougies, maar weet eigenlijk niet of dit de beste keuze is op gas .....



nu nog even dit:

Ik kom net thuis met de auto, stap uit, kijk naar achteren en zie iets uit de uitlaat hangen????? Hangt er een sliert van een 1/2 meter vezels uit de uitlaat wat nog het meest op een paardestaart lijkt. Bij nadere inspecties lijkt het op een langgerekte polyestermat (of hittebestendige vezels). Kan dit uit de einddemper komen en te maken hebben met mijn motorproblemen??? lijkt me in ieder geval niet OK, heb er nog iets aan getrokken en voel dan wel wat weerstand. De einddemper en tussendemper zijn vervangen bij Kwik-Fit op juli 2001.

youp1968 0

21 jaar

jazeker kan dit het probleem zijn. als de uitlaat zijn dempingsmateriaal verliest, kan de demper domweg verstopt zitten. hierdoor kan de motor zijn uitlaatgassen niet kwijt.




Opeltje 0
badge

21 jaar

Nog ff update: Het is al weer een poosje geleden sinds mijn laatste reaktie, maar heb inmiddels na de einddemper v/d uitlaat ook de Lambdasonde vervangen, de Bosch super 4's door NGK's en de CO waarde laten afstellen. CO afstellen is gedaan tijdens APK, monteur zei dat auto beroerd liep en na meten klopte CO waarde niet. Als gevolg hiervan schokte en bokte de auto bij overschakelen van benzine op gas en regelmatig motorlampje aan. Nu rijdt de auto perfect en geen probleem bij zowel benzine als LPG. Ook geen motorstoring meer gehad. Ben dik tevreden nu.....op naar een volgend probleem en dat is slechts een kwestie van tijd, haha. Overigens nog bedankt allemaal voor jullie advies.

youp1968 0

21 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.