Hallo,
Enkele dagen geleden brandde het motorstoringslampje van mijn Astra G ineens, ik heb hem toen uit laten lezen en hier kwam de storing "Hoge spanning lamdasensor" uit, daarna de auto op de brug gezet om de sensor te controleren, toen bleek de kabel van de sensor (katalysatorkant) tegen de uitlaatbocht aan te hangen, hierdoor was de isolatie van de kabel weggeschroeid. Dit verklaarde de storing wel leek mij.
De kabel opnieuw geisoleerd met isolatietape (Misschien zit hier het probleem, ik ben geen monteur dus ik weet niet of dit problemen kan veroorzaken), en de accu voor een minuut of 10 afgekoppeld.
Het probleem was hierna weg, ik heb 3 dagen zonder problemen gereden, maar net gaat dus weer het lampje branden. Even onder de auto gekropen maar de kabel ligt nog steeds netjes in het gootje, en de isolatietape was intact.
Zou het probleem alsnog hier in liggen? Of raden jullie mij toch aan om de auto opnieuw uit te laten lezen omdat er wellicht een ander probleem in zit?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ja het kan natuurlijk een andere storing zijn, als je hem uitleest weet je meer
Was er maar 1 draad beschadigd ? met al dit water op de weg , houd een plakbandje geen water buiten , als er twee draden beschadigd zijn en ze zijn niet appart geisoleerd , in combinatie met vocht , gegarandeerd feest.
Daar zit zeker wat in! Ik zal je eerlijk zeggen dat ik daar niet eens op gelet heb... Helaas heb ik donderdag pas beschikking tot een brug, dus zal ik helaas tot dan moeten wachten :(
11 jaar
Na de kabels weer goed geisoleerd te hebben toch weer het motorstoringslampje, vandaag uit laten lezen.
Foutcode P0130 Hoge spanning circuit sensor
Gelijk een schema meegekregen van de dealer, met daarin de waardes die gemeten moeten worden op de lambdasensoren. Nu geeft het schema echter aan dat de Astra 2 Lambdasensoren heeft, en ik vind er echt maar een..
Het gaat om een Astra uit 1999 met X18XE1 motor, klopt het dat deze 2 sensoren heeft, en dat ik de ander niet kan vinden, of heb ik gewoon een verkeerd schema meegekregen?
11 jaar
Heeft maar 1 lambdasensor.
Deze fout wordt ook wel eens gezet als gevolg van een niet goed werkende luchtmassameter.
Overigens: bij vervanging originele sensoren gebruiken. Imitatiegevallen blijken over het algemeen niet best te werken bij Opel. Zit wel een ander prijsplaatje aan........
Bedankt voor je antwoord! Dan heb ik nog een vraag, weet je misschien welke spanning de signaaldraad van de lambdasensor hoort af te geven bij een bepaald lambdagetal? En hoort deze waarde te wisselen of hoort deze vast te zijn. En wat voor waardes de Luchtmassameter hoort te geven?
11 jaar
Lambdasensor wisselt van spanning tussen de 0,1 en 0,9 volt.
Lmm weet ik zo niet.
Opel gebruikt op een paar motoren (waaronder deze) een afwijkend type lambdasonde.
Die pendelt tussen maximaal 0 en 5 volt. Meestal pendelt deze tussen 0,5 en 4,5 volt.
Bedankt voor jullie reacties, weet een van jullie wellicht hoe de sensor werkt, dus bij welk lambdagetal er een bepaald voltage op de sensor hoort te staan?
11 jaar
[quote=moderator]Lambdasensor wisselt van spanning tussen de 0,1 en 0,9 volt.[/quote]
dus als de motor goed op temperatuur is moet je tussen de 0.1 (arm mengsel) en 0.9 (rijk mengsel) meten VOOR de kat.
Net weer even de garage in geweest. Alles wijst op de luchtmassameter. Met luchtmassameter een co2 waarde van tussen de 3 en de 8, zonder lmm gewoon tussen de 0.9 en 1. Gaan dus toch maar eerst de lmm vervangen.
11 jaar
probeer eens een extra massadraad op de gele draad(massa) van de lmm. Wil ook nog wel eens helpen blijkt in de praktijk.
Bedankt voor je reactie, ik ga dit zeker proberen! Heb je toevallig ook een schema met waardes van de lmm?
11 jaar
nee...
Een defecte lmm geeft lang altijd niet een defectcode en een extra massadraad is meegenomen maar niet noodzakelijk.
Als die wel noodzakelijk is, zit de fout niet in de lmm maar in de ecu. ( massaschakeling ) maar daarom kan de lmm nog wel defect zijn.........
Ik begrijp je niet helemaal haha :s
11 jaar
Als een extra massadraad aan de lmm ( gele draad) verbetering geeft, dan zit het probleem bijna altijd niet in de lmm maar in de ecu. De ecu moet een massaschakeling maken maar bij een defect in de ecu wordt dat niet of niet goed gedaan. De extra massadraad is dan een soort nep-oplossing.
Nou wederom een probleem... Luchtmassameter is nog niet vervangen maar toch.
Onderweg naar huis ging het motorstoringslampje tijdens het rijden branden (Dit gebeurt normaal nooit, alleen bij stationair lopen gaat hij branden, dit komt door de luchtmassameter die niet goed functioneerd) de auto begon meteen in te houden en te stotteren. Bij constant gas geven houdt de auto soms ineens in, en pakt ie ineens heel erg stotterend weer op. Als je gas los laat en je trapt dan weer gas in, duurt het soms 2 seconden voordat de auto uberhaupt reageert. Is dit probleem bij iemand bekend? Ik zit te denken aan het gasklephuis...
11 jaar
Waarom zou dit ook niet veroorzaakt kunnen worden door de lmm ?
Omdat de LMM storing al een tijd aanwezig is, en dit probleem zich eigenlijk niet zo duidelijk uitte, alleen een brandend lampje, qua rijgedrag veranderde er eigenlijk niets. Zou het dan zo zijn dat de LMM nu ECHT de geest heeft gegeven en deze problemen zich voordoen. Als ik de LMM overigens lostrek en dan ga rijden blijven de problemen wel aanwezig.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar