Goeiedag,
Het volgenede probleem doet zeer voor:
De motortemp loopt zeersnel op (binnen 3-4 km meer dan 100 graden), de slang van de thermostaat naar de radiator is dan ook zeer heet. Maar de radiator zelf blijft koud! Alleen een heel klein stukje ervan wordt warm. Ook de retourslang en de slangen van de kachel blijven koud.
M.i een verstopte radiator. Zou dit kunnen?
Is dit makelijk zelf te vervangen? Ik ben handig met motorfietsen, maar sleutelen aan auto's doe ik zeer weinig.
Ik ben zo blij met auto's.....
Alvast hartelijk dank.
Jonne Leijen.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dan zou de radiateur geheel verstopt moeten zijn. Ik denk dat de thermostaat dicht blijft.
Hans
Maar dan zou de slang vanaf de thermostaat naar de ratiator toch juist koud moeten zijn ipv warm/heet?
18 jaar
Eerst thermostaat proberen is het goedkoopste.
[quote=dreetje]Eerst thermostaat proberen is het goedkoopste.[/quote]
Maar de slang NA de thermostaat is heet. Wanneer de thermostaat kapot is (dicht blijft), dan moet die slang toch koud blijven? En wanneer de thermostaat kapot is en open blijft, dan zou het gewoon moeten doorstromen (wanneer de radiator heel is).
Verbeter me wanneer ik het verkeerd heb.
18 jaar
Je raditeur is gewoon verstopt annders wordt je slang vanaf je thermostaat namelijk niet heet.
groetjes
Astra Rijder
18 jaar
[quote=Jonne][quote=dreetje]Eerst thermostaat proberen is het goedkoopste.[/quote]
Maar de slang NA de thermostaat is heet. Wanneer de thermostaat kapot is (dicht blijft), dan moet die slang toch koud blijven? En wanneer de thermostaat kapot is en open blijft, dan zou het gewoon moeten doorstromen (wanneer de radiator heel is).
Verbeter me wanneer ik het verkeerd heb.[/quote]
Er stroomt een klein beetje koelvloeistof langs de thermostaat,daardoor word de slang heet.
Hans
Dan begin ik met de thermostaat en, indien nodig, de radiator.
Bedankt u allen voor het meedenken!
(nu maar hopen dat de koppakking nog heel is....)
18 jaar
wat te denken van de waterpomp, schoepwiel kan los zitten.
18 jaar
Bedankt voor je (late) reactie. Er is mij idd gezegd dat de waterpomp lek is. Ik moest ook 4 liter (!!) koelvloeistof bijvullen. Deze blijft nu op peil voor zover ik dat kan zien. Geen drap in de olie of koelvloeistof.
Bij de volgende grote beurt moet toch de distributieriem vervangen worden. Wordt meteen de pomp meegenomen.
Wanneer de motor op bedrijfstemp komt, zie ik aan de meter op het dashboard dat de thermostaat open gaat (meter zakt weer terug). Dit gebeurt echter volgens de meter op (ongeveer) 97 graden, terwijl de tharmostaat bij 92 graden open moet gaan..
Kan de temp. sensor niet kapot zijn en de verkeerde waarde aangeven? Dat eigenlijk de rest goed is (op een lekkende pomp na), maar gewoon een verkeerde waarde laat zien?
18 jaar
Nou geef je dus zelf de oplossing voor je probleem: door (te) weinig vloeistof is de rest heel vlot heet ( 100 gr), wordt de radiator niet warm omdat er geen vloeistof in zit en ook de kachel niet door gebrek aan water. Met 'n inhoud van ongeveer 6 tot 7 liter van het hele koelsysteem is dit dus niet zo verwonderlijk, lijkt me.
De sensor is wel oke, gezien je verhaal. Het is maar 'n indicatie. Voor exacte temperaturen zou je een thermometer moeten gebruiken.......
Gr.
thermostaat zit vast .even uit halen en in kokent water leggen om te testen
18 jaar
Zit al een nieuwe in. Ook dit bood geen uitkomst.
Ws is het de waterpomp.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar