Opel 0: motortemperatuur te hoog

Bouwjaar: 2006

wie weet bij welke temperatuur de koelvin van een corsa b 1.5 td moet aanslaan
ik heb het gevoel dat de mijne veelste laat aanslaat
pas als me motor temperatuur op 100 graden is slaat die aan

wie weet of het ook mogelijk is om ervoor te zorgen dat die eerder aanslaat ?


[url=http://img146.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img146.imageshack.us/img146/9361/...[/img][/url]

milton7910

Geplaatst door milton7910 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

stefan84 (0), 17 jaar geleden

is goed zo!je kan een thermostaat demonteren die eerder opent dan die wat je er nu hebt inzitten!

maar normaal gepsroken is dit goed en hoef je dit dan ook niet per se te doen..

Stefan

milton7910 (0), 17 jaar geleden

ik heb pas een andere motor in me auto, bij me oude motor kwam de temperatuur niet boven de 92 graden uit.
als me snelheid nu boven de 120 km komt , dan schiet me temperatuur omhoog naar de 100 graden (kan misschien aan het weer liggen).
en die gaat pas omlaag als ik langzamer ga rijden

is zo een hoge temp niet schadelijk voor de motor ?

tointeger (0), 17 jaar geleden

Als ik 120km/h rij komt de temperatuur haast niet boven 91 graden uit, dus ik denk niet dat het ok is dat je motor zo warm loopt (100).
Bij mijn Corsa 1.5Td slaat de koelvin exact op 95 graden aan.
100 graden is niet het beste wat je je motor aan kan doen, ik zou kijken of je koelvloeistofpeil nog ok is en naar je radiateur kijken of die niet lekt of beschadigd is. Je koelvin hoort ook eerder aan te slaan, ik weet niet hoe je dit kan maken, misschien weet iemand anders dit.
Misschien gaat je thermostaat ook te laat open, probeer deze eerst eens te vervangen. succes!

tijne (0), 17 jaar geleden

als je pas een nieuwe motor heb controleer dan is of er voldoende koelvloestof in zit en ontlucht het sysyeem is goed.

kan ook zijn dat je radiateur erstopt zit want waarom is je oude motor er uit gegaan?

gr tijne

kasperht (0), 17 jaar geleden

Ik heb ook een corsa met x15td motor gehad. Deze was bij mij altijd tussen de 92,5 en 95 graden. Ventilator sloeg pas bij 100 aan (in de zomer in de file bereiktte ik dat in eerste instantie alleen).

Op een gegeven moment heb ik een verstopte radiateur gehad...en toen ging de temp snel richting de 100, ook tijdens het rijden (en niet meer alleen in de zomerse file)...

popey (0), 17 jaar geleden

Volgens de foto is het een Corsa B en niet van het bouwjaar 2006.
Bij deze corsa slaat de ventilator "volgens de meter" bijna bij 100grd C aan.
Met een Ohmmeter kan men de sensor doormeten.
De sensor staat in verbinding met de temp.meter
De andere sensor in de radiator met de fan.
Ik moet de exacte waarden opzoeken.

milton7910 (0), 17 jaar geleden

me andere motor moest eruit omdat me cilinderkop gescheurd was, ik kon geen andere cilinderkop vinden
toen dus een andere motor erin.
volgend me monteur is de radiator goed, omdat die warm word, dus er gaat water erdoor heen
ik kreeg te horen dat het ook de waterpomp kan zijn, dat die het koelwater niet meer goed rondpomp.

maar dat is die nog allemaal aan het uitzoeken

stefan84 (0), 17 jaar geleden

waterpomp lijkt me sterk..

kasperht (0), 17 jaar geleden

Waterpomp heeft metalen binnenwerk dat echt niet spontaan kapot gaat. Ik zou het koelsysteem eens met een tuinslang doorspoelen. Weinig werk en als er troep uitkomt weet je dat daar (een deel van) de oorzaak ligt...

tijne (0), 17 jaar geleden

als je radiateur warm word wil dat neit zeggen dat hij neit verstopt zit.

want als de onderste 5 kanallen dicht zitten heb je het probleem al en dan is hij ook daar toch warm door de gelijdings warmte

de enigste manier om een rad goed te kontroleren is als de auto op bedrijft them is hem hellemaal na te meten met een them senzor en 5 graad verschil duit al op een verstopping.

gr tijne

milton7910 (0), 17 jaar geleden

nou probleem is nog niet opgelost
volgens mijn monteur is de radiator goed en stroomt er voldoende koelvloeistof doorheen
maar wat mij opgevallen is, dat het vaatje van de koelvloeistof veel!! warmer is dan me radiator.
weet iemand of dit normaal is ?

hij heeft me thermostaat eruit gehaald om te kijken hoe de auto reageerd, nou zonder thermostaat doet die precies het zelfde
zodra ik bij de 120 km ben, begint de motortemp heel snel hoog te worden.

weet iemand of er nog sensoren zijn die ik eventueel zou moeten vervangen ?

milton7910 (0), 17 jaar geleden

iemand ?

kasperht (0), 17 jaar geleden

Hoe heeft de monteur gecontroleerd of de radiateur goed is?
Dit moet je met een thermometer doen die de oppervlakte temperatuur meet. Hiermee moet je bij alle kanalen voelen of de temperatuur gelijk is. Ik denk namelijk toch dat het probleem in de radiateur zit, helemaal doordat bij verwijderen thermostaat het probleem hetzelfde blijft...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel 0 of stel zelf een nieuwe vraag.