Het volgende,
enige tijd geleden viel tijdens het rijden spontaan mijn motor uit.(na ongeveer 15 min te hebben gereden) Na hem een kwartiertje te hebben laten afkoelen kon ik weer een stukje rijden om vervolgens weer tot stilstand te komen.
Naar garage gebracht voor diagnose (op sleep natuurlijk). Hier blijkt de diagnose te worden gesteld "ECU defect". Voor de zekerheid ECU eerst laten opsturen naar xxx om te kijken of deze nog was te maken en indien de kosten het toelaten te repareren. Gestelde diagnose van xxx was dat deze inderdaad defect zou zijn, echter hun konden hem niet repareren en moesten deze ook weer opsturen. In totaal zouden de kosten uitkomen (inclusief montage ect. Dus ook met in-uitbouwen opsturen) op ruim 700,-
Te veel geld voor mijn al oudere Opeltje.
Nu ben ik zelf behoorlijk handig ;-) echter totaal NIET op het vak motorvoertuigen. Maar ik ben soms wat eigenwijs en leergierig dus ben op zoek gegaan naar een mogelijk alternatief.
Ik ben vervolgens op deze site terecht gekomen en zag dat er meer forumleden zijn die hetzelfde lot hebben ondergaan als mij. Na wat research ben ik tot de conclusie gekomen dat het mogelijk is om een ECU van een ander voertuig (inclusief slotdecodeerring met bijbehorende chips) over te zetten in mijn Opel.
Zo gezegd zo gedaan. Na een week zoeken kwam ik een "vers" schadevoertuig tegen die precies voldeed aan de gestelde eisen. Ik vervolgens de ECU met slotdecodeerring en chips overgenomen voor250,- en ingebouwd in mijn Opel. Dit was in ongeveer 20min. gefikst. (Op youtube staan verschillende filmpjes over hoe je het eea demonteert).
Auto starten, en hij loopt weer :-)
Helemaal blij!!!!!!!!
Om de proef op de som te nemen ben ik 150km gaan rijden om te kijken hoe hij zich zou houden. Perfect!! Geen vuiltje aan de lucht.
Nadien heb ik drie weken zonder problemen enkele km's zonder problemen kunnen afleggen. (Op een storing na. zie onderstaande omschrijving)
Tot vandaag........
Na ongeveer een kwartiertje te hebben gereden valt ie weer compleet stil....... net als voor de vervanging van de ECU. Het kan toch niet zijn dat dit ding nu weer kapot is??????
Wat mijn opviel was het volgende:
Een paar minuten voordat hij uitviel, viel het mij op dat de temperatuurmeter niet opliet. Dit terwijl ik toch al bijna een kwartier aan het rijden was.
Toen het voertuig stil viel kon ik hem pas na vijf minuten weer starten, en functioneerde de temperatuurmeter deze keer wel. Ook kon ik nu ook gewoon naar mijn bestemming rijden zonder dat hij verder afsloeg.
Toen ik weer vertrok (30min. later) kon ik ook weer gewoon rijden. Temperatuurmeter gaf na ongeveer 10min een temp. van 90 graden aan.
Heb vervolgens mijn volledige weg terug kunnen rijden zonder dat de motor uitviel.
Bovenstaande storing heeft zich nu dus al twee keer voorgedaan.
Wat zou er mis kunnen zijn? Moet er na vervanging van de ECU nog ergens een reset plaatsvinden? Kan het aan een of andere temperatuursensor liggen?
Wie heeft voor mij de oplossing.
Alvast bedankt voor je reactie
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dacht dat die wel ingelezen moet worden
Wat moet er dan precies worden "ingelezen"
Hij heeft namelijk gewoon drie weken zonder problemen gereden. Tevens zou door het overzetten van de decodeerring en het overzetten van de nieuwe chips in de sleutel dit juist niet hoeven te worden gedaan
10 jaar
Dit is een HH is oftewel een herhaling.
Er is een denkfout gemaakt, het defecte onderdeel is vervangen, maar de dader is niet opgespoort cq gevonden.
Maak ik nu een denkfout?
10 jaar
Er hoeft niks ingelezen te worden.
Persoonlijk denk ik dat er met de originele ecu ook niks mis is.
V.w.b. dat afslaan zit ik eerder te denken aan het pomprelais. Zal niet zeggen dat het hier ook 100% het geval is maar dat euvel komt vaker voor: pomprelais zit in de relaisbox naast de rembekrachtiger onder de motorkap en is roze/paars van kleur.
Overigens: als de ecu vervangen moet worden, kan de software omgezet worden zodat je niets hoeft te veranderen met sleutels enz. Voorwaarde is wel dat in de "nieuwe" ecu voordien wel de software verwijderd is.
[quote=Petje57]Er hoeft niks ingelezen te worden.
Persoonlijk denk ik dat er met de originele ecu ook niks mis is.
V.w.b. dat afslaan zit ik eerder te denken aan het pomprelais. Zal niet zeggen dat het hier ook 100% het geval is maar dat euvel komt vaker voor: pomprelais zit in de relaisbox naast de rembekrachtiger onder de motorkap en is roze/paars van kleur.
Overigens: als de ecu vervangen moet worden, kan de software omgezet worden zodat je niets hoeft te veranderen met sleutels enz. Voorwaarde is wel dat in de "nieuwe" ecu voordien wel de software verwijderd is.[/quote]
dit is wat ik bedoelde
10 jaar
Kan iemand mij dan uitleggen waarom ik in eerste instantie wel kan rijden?
Pas als hij warm wordt (na ongeveer een kwartier) dan valt de motor uit. Ook dat de temp.meter niet oploopt is vreemd.
Kan de link niet direct leggen tussen waarom het probleem ontstaat in genoemde combinatie.
Tevens mag ik aannemen dat als een gerenomeerd bedrijf heeft vastgesteld dat de ECU defect is, dit ook zo is toch?
Zouden er nog andere opties kunnen zijn?
10 jaar
Maar zoals eerder al door anderen aangegeven , de oorzaak is waarschijnlijk wat anders , zie het als een lekke band als je de spijker er niet uit haalt kun je blijven oppompen maar hij blijft leeg lopen .
Als nu weer de ecu defect is , de oorzaak opsporen.
Lijkt mij iets met de warmte ontwikkeling te maken te hebben , bv. onstekingsmodule een relais wat afvalt , br.st.pomp die te warm wordt.
Tja, ik ben helaas geen techneut op autogebied. Een relais vervangen lukt me nog wel maar het effectief opsporen van storingen is voor mij niet weggelegd.
Ik ga zoals eerder is geopperd het brandstofrelais eens nader onder de loipe nemen. Zodra ik hier meer duidelijkheid in heb zal ik me melden :-)
Overige oplossingen zijn overigens van harte welkom
10 jaar
[quote=dkolk]Tevens mag ik aannemen dat als een gerenomeerd bedrijf heeft vastgesteld dat de ECU defect is, dit ook zo is toch?[/quote]
Dat is nog maar de vraag.
Deze week een Colt gehad met een motorstoring en daarvan ook de ECU laten testen/controleren bij een zeer gerenomeerd bedrijf. Resultaat test: Ecu is goed. En wat blijkt later: ecu toch defect................
Dit probleem heb ik ook in de werkplaats gehad. De klant had de auto bij ons ingeruild omdat hij helemaal ziek was van zijn auto.
Op de site van Bba-remann las ik dat het probleem veroorzaakt werd door de (imitatie) Bremi bobine. De ECU had echter een foutcode mbt een intern-defect van de ECU.
Na montage van een originele bobine waren de problemen van het stilvallen voorbij. De ECU is toen alleen gereset.
Henk,
begrijp ik het nu goed? Moet ik de ECU laten resetten?
Ik heb verder namelijk geen bobine oid vervangen. Allemaal originele onderdelen.
10 jaar
Ik bedoel; de bobine was in mijn geval niet goed. Na montage van een nieuwe originele bobine EN het resetten van de ecu waren de problemen voorbij.
Zou ik met een Autolink 519 een ECU kunnen resetten?
10 jaar
Als bobine te heet wordt ,stopt ie er ook mee.
koud water erover en hij doet het weer.
uit eigen ondervinding.
ik weet niet of dit al uit te lezen valt
popeye
10 jaar
[quote=popey]Als bobine te heet wordt ,stopt ie er ook mee.
koud water erover en hij doet het weer.
uit eigen ondervinding.
ik weet niet of dit al uit te lezen valt
popeye[/quote]
Bij de recentere auto`s kun je dus al rijdend met de tester aan de rit ( live data ) valt deze dan stil WALLA het staat in de tester.
10 jaar
Zit achter de bobine een koel plaat als ik me niet vergis misschien ff schoonmaken
10 jaar
Bedankt voor de tip. Ga het morgen direct uitproberen
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar