Sinds kort trekt de auto licht naar rechts. Heb onlangs rechts wel een stoeprand geraakt maar de stuurstand is niet veranderd. Wil de auto laten uitlijnen maar alleen sporing is afstelbaar en volgens mij wordt het daarmee niet opgelost. Na diverse forums doorzocht te hebben kom ik ook tegen dat het subframe nog wel eens losgedraaid wordt om zich opnieuw te zetten (bij Mazda 6 geeft dit wel eens problemen). Iemand een idee of dit bij de Zafira ook verschoven kan zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je een stoeprand raakt, hoeft het stuur niet anders te gaan staan.
Alleen de spoorstang krijgt wel een opdonder,die is dus krom. (dat hoeft maar een halve millimeter te zijn)
Laten controleren bij de dealer en opnieuw uitlijnen.
Wielvlucht en fuseelangshelling zijn ook afstelbaar.
kijk voor meer info op : http://www.intermodelbouw.nl/algemeen/ba...
mvg,
Hans.
Maar als de spoorstang iets verbogen zou zijn veranderd volgens mij alleen de sporing?! Vervanging hiervan is dan toch niet nodig, alleen opnieuw afstellen? Mijn ervaring met sporing afstellen is dat dit hoofdzakelijk de slijtage van de banden beinvloed en niet het naar rechts trekken. In de diverse bijdragen op dit forum lees ik ook steeds weer dat bij problemen met naar rechts trekken het afstellen van sporing het probleem niet oplost.
Gelukkig heb ik de auto al eerder laten uitlijnen en de oude gegevens (hopelijk) nog bij de hand. Kan een en ander vergeleken worden.
17 jaar
Een auto uitlijnen is niet alleen de voorwielen rechtuit zetten.
een goede uitlijning wordt ook wel "vierkant uitlijnen" genoemd.
Hierbij worden de achterwielen meegenomen in het verhaal.
Voorbeeld:
Als de achterwielen goed staan en het linker voorwiel ook , dan trekt de auto naar rechts als het rechtervoorwiel naar buiten staat.
Dat wordt als het ware "gedwongen"door de 3 andere wielen.
Vervangen van de spoorstang is vaak niet nodig , maar op z`n minst wel controleren of hij niet erg krom is .
Daarna zou ik de auto (door een vakkundig bedrijf) goed laten uitlijnen .
En vraag om het uitlijnrapport, dan kun je de standen zien van voor en na het uitlijnen.
mvg,
Hans.
Vandaag auto 4-wiel uit laten lijnen bij vakkundig bedrijf en goed geholpen. Klacht werd ook goed aangehoord. Ik had nog een rapport van 2 jaar geleden. Er waren nauwelijks verschillen vast te stellen. De naloop is exact gelijk gebleven. De wielvlucht LV was verlopen van -0.30 naar -0.42 en Rv van -0.36 naar -0.30. Rechtsvoor is deze vervolgens op -0.36 gesteld. Tevens is sporing hierna opnieuw vastgesteld. Alles binnen de normen. Ook achter nauwelijks verschillen. Ligt zelfs iets dichter bij elkaar dan voorheen. Toch blijft de wagen licht naar rechts trekken als je stuur los laat. Niet meteen maar zodra je stuur los laat na circa 2-3 seconden. Misschien toch die Michelin winterbanden. Mag nog wel terug komen want hij had nog een optie om eventueel anders af te stellen maar wou niet teveel tegelijk veranderen. Wel zag ik dat het wielbasis verschil is toegenomen van 4 naar 5 mm maar dit lijkt mij in de meetmarges te liggen en niet zozeer de oorzaak van naar rechts trekken. Probleem helaas nog niet opgelost.
17 jaar
Probleem opgelost. Winterbanden (Michelin Alpine) aan voorzijde vervangen door zomerbanden. In eerste instantie de oude Michelin Energy3 met nog slechts 2mm profiel. Trok daarna gigantisch naar rechts. Wielen voorzijde links/rechts gewisseld. Trok daarna iets naar links. Afgelopen week voorbanden vervangen door Dunlops Fast Response. Auto trekt nu geheel niet meer. Heerlijk zo.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar