Opel Zafira: opel zafira b ecu

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: z19dt

vraagje voor kenners
welke software moet op een moter z19DT 100 pk is dat dtl of 74dt of 88dt een groot raadsel bij de dealer

wolfke

Geplaatst door wolfke (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

44 Reacties

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

74 dt of 88dt ???? dat zall wel 74 kw of 88 kw zijn zeker ?

kijken naar het motornummer , er bestaat een Z19DTL EN een Z 19DTH EN een Z 19DT

100 , 120 of 150 PK

wolfke (0), 17 jaar geleden

bedankt voor het reageren er staat inderdaad op nummer dt een dtl zou een 16 klepper zijn volgens http://www.opeliglipporn.de/diesel-motor... maar daar is mijn probl niet mee opgelost op mijn wagen staat software van een dtl
en maand na aankoop ging de wagen in noodloop en hebben ze er andere software opgezeten en de partikkel filter vervangen normaal zou dat niets mogen geven aan het rijgedrag . bij mij wel net of het koppel is verlegd
in de garage heb ik gezien dat er drie mapjes op de pc stonden dtl en dt74kw en dt88kw waarom hebben ze dan het mapje genomen van dtl als mijn motor een dt is telkens als ik er op wijs proberen ze de dt versie er op te zetten maar dat lukt niet en zeggen dat dat juiste software is als de tech 2 aangesloten is geweest is het net of de wagen niet weet welk program hij moet volgen de laatste keer heeft hij 2 dagen gereden zoals het hoort dan weer op zijn oud program. telkens zeggen ze het is de roetfilter maar dan zeggen die was leeg. groot vraagteken

wolfke (0), 17 jaar geleden

hij ging de eerste maal in noodloop dat is ongeveer 6000 km geleden dat kwam door de partikkel filter zij men en ook vervangen dat is een klein apparaatje met 2 darmkes er op onder de motor kap
de mekanieker zij is het een 88 kw ik antwoorde nee en 74 kw dat heeft vogens mij het leven van de wagen enorm verandert door de nieuwe software er op te zetten nu staat er dtl softw op en de motor is een dt
ik ken ondertussen het prob van de diezel filters maar telkens in de garage zeggen ze dat hij leeg is en toch trekt de wagen niet goed
beleid van opel geen fout op de tech2 de wagen is goed

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

tja , die roetfilter kan problemen geven , ttv hij kan verstopt geraken als je er geen grotere afstanden mee doet ; via nieuwe software gaat die regeneratie vlugger werken en zal er op het dashbord het voorgloeilampje pinken om u te verwittigen dat je er een stuk moet mee doorrijden ;
die software weet ik niet , het is misschien mogelijk dat de software van een 100 pk er in zit , terwijl het een 120 pk moet zijn ;
heb het nog nie geprobeerd , en ook nie andersom , van 100 naar 120 pk ;
als dat zo is , moeten ze da toch gezien hebben bij het programmeren vind ik

wolfke (0), 17 jaar geleden

ik denk dat ze niet meer weten wat ze aan het doen zijn in de garage en de fout niet meer kunnen recht zetten
en ecu is na programatie verzegeld dus kun je van een 74 kw geen 88 kw maken omgekeert wel
er is een verschil tussen een wagen uitvoering dtl en motor dtl .ik heb uitvoering dtl en een dt motor van 74 kw 8 klepper
dtl zou en 16 klepper zijn en als je volgens mij een fout bestuurings syst gebruikt op een motor kan hij niet goed lopen
volgen de garage kan dat niet en ik heb zo iets van als de wagen tecnisch in orde is is software matig
er was een van de mekaniekers die zij dat er tegenstrijdigheden waren met de softw maar mocht niet voort doen

wolfke (0), 17 jaar geleden

bij mij gaat dat niet pinken en genereert zelfs dat hij stil staat zie je het verbruik van 0.6 naar 1.2 gaan en als je het proces onder breekt doet hij het de volgende keer over

wolfke (0), 17 jaar geleden

ik heb 90 kilometer autostrade gereden na hij van de garage kwam op 2 dagen de derde de smorgens voelde ik al dat hij mider trok en dat hij terug in zijn oude gewoonte viel en dan heb ik hem voor de eerste maal weten regenereren wel bij stilstand dat kan niet volgens opel
telkens als ze de tech2 aansluiten krijgt hij een opflakering kan ook niet volgens opel
is het de ecu dat stuk is of verkeerde software of de roetfilter of alles te samen
ecu is wat duur om te experimenteren zo denkt de garage ook denk ik
of is er aan mij veel geld verdiend omdat ik al voor de 14 keer teerug moet gaan

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

geld verdiend ? het is toch garantie

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

met die roetfilters hebben we het einde nog nie gezien hoor ; ze moeten da monteren voor de euro normen , maar het staat nog nie op punt vind ik ; en zeker voor mensen die kortere ritten doen , of langere ritten ,maar op een laag toerental ; dan blijft de roet in de filter ;
ik heb trouwens ook een combo , en daar was de linkse ophangingsrubber aan de roetfilter volledig weggebrand ; van gevaar gesproken ; ik vraag mij af , als de wagen daardoor in brabd schiet , wie dat gaat betalen ?

wolfke (0), 17 jaar geleden

geld verdienen aan mij ze hebben een maal de luchtmassameter vervangen 500 eurokes die rekening moet toch iemand betalen aan de garage
hoe komt het dat de ene wagen wel alles doet en de andere niet dat hangt volgens mij toch af van het stuurprogram dat er op staat
wij hebben op de dienst er 5 rijden en ik ben de eenige die klote rijd
laatst met een vectra 120pk meegereden dat was een bom die van mij reed in het begin ook zo en de laatste keer garage ook 2 dagen en dan weer klote als ik hem nu naar de garage zou doen zeggen ze dat de dpf leeg is begin dan maar

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

die 500 euro moet je toch nie betalen , deze wagen is nog in garantie ;
wel raar dat hij 2 dagen goed reed , dan kan het bijna de software nie zijn ;

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Wolfke, je schrijf dat je een 2006 hebt. Dan heb je toch nog garantie? Een dtl heeft 80 pk en is van max. 2000. Welke heb je nu? Verder maakt het gebruik van punten het wat leesbaarder het is nogal een warrig verhaal zo.

wolfke (0), 17 jaar geleden

als ik bij de dealer was en zij dat ik het gevoel had dat ze mij pk kes hadden afgepakt.Dan hebben ze de tech2 er op in geplucht en zag ik dat er dtl op dat machientje verscheen maar mij motor is een DT en als ik de tabellen volg kom ik altijd bij z19dtl 16v 100pk z19dt 8v 120pk
mijn bouwvorm van de wagen is een dtl met een dt motor er in Dat is heel de verwarring en daarom willen ze er niets van weten
daarom is mijn vraag is het normaal dat er dtl software op een dt motor staat of heeft de garage met de eerste maal programeren een fout gemaakt
http://www.opel-infos.de/

wolfke (0), 17 jaar geleden

het rare is ook wat opc zegt wagen rijd 2 dagen goed bij de 90 kilomer afgelegt en dan hervalt hij in zijn oud program
en telkens ze de tech2 er op hebben gezet doet hij dat maar deze keer was toch het langst

wolfke (0), 17 jaar geleden

waarom dat ik denk dat er een verkeert program op staat is om dat mijn schakel momenten zijn verandert vroeger trok ik tot 65km/pu in 2de
nu 55km/pu ook herneemt hij niet zoals verwacht van een nieuwe diezel
50 km/pu mag je rijden dan draait hij in 2de 3000 toeren en in derde 1700 toeren dus zit ik niet ander te doen dan schakelen
mijn koppel licht anders dan vroeger
daarom heb ik deze hulp kreet geplaatst want bij de dealers loop ik tegen een muur van ongeloof

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Vind het maar verwarrende verhalen en misschien heeft de dealer dan ook wel moeite met het te begrijpen denk ik maar zo. 50km/uur constant rij ik normaal in de 4 met m/n zaf dieseltje! Hoezo zit je dan maar te schakelen tussen 2 en 3? Toerental veranderd niet door software. Koppel natuurlijk wel. Maar onder de 1500 rpm heb je natuurlijk sowieso niet veel kracht.

De dealer kan toch een vergelijkende proefrit met je maken met jouw wagen en een andere? En waarom heeft je wagen de bouwvorm van een dtl met een dt motor er in???? Onderkend je dealer dit ook? Stappenplan:

(1) Stel eerst eens met je dealer nu eens vast wat voor motor en nu eigenlijk in ligt. Zal wel op het blok terug te vinden zijn toch?
(2) Vervolgens vaststellen of de bouwvorm zoals je aangeeft wel klopt met het hierbij behorende motortype. Zo niet achterhalen waarom.

(3) met Tech2 o.i.d. vaststellen wat deze voor motortype aangeeft. Dan weet je tenminste of hier afwijkingen zijn.

(4) indien afwijking software aanpassen

(5) indien ok is er sprake van een andere storing (indien wagen werkelijk afwijkt van rijgedrag vergelijkend type).

wolfke (0), 17 jaar geleden

er staat z19dt op het motor blok en op de tech 2 staat er dtl heb ik zelf gezien de laatste maal en als ik hem er op wees zij de mekanieker dat er iets niet klopte dan zijn we in de computer gaan zien en er stonden 3 mapjes die hij op de tech 2 kon laden dtl- dt100pk en dt120 pk ik heb een motor dt1OOpk maar op het gelijkvormingsatest staat model 19dtl en daaronder mortor Z19DT en hij heeft de softw van de dt100pk er op willen zetten en dat ging niet (waarom proberen ze dat telkens als ze zeker van hun zaak zijn ?)
en aan de uitleg dat hij gaf en nog meer garagisten is dat je van een 100 geen 120 kan maken dat geloof ik maar andersom wel dat hebben ze trouwens met de dtj ook gedaan de ecu zijn trouwens allemaal gelijk
heb ook opel belgié aangeschreven die verwijst me terug naar de dealer dan blijft het maar duren

wolfke (0), 17 jaar geleden

heb hun al eens gevraagt de ecu eens te willen ruilen te veel werk klinkt het altijden meneer wil en 120 pk zeker het is begonnen met een klein foutje en is uitgegroeit tot een enorm probl
als ze een fout hebben gemaakt en ze niet meer kunnen recht zetten is het moeilijk tegen over opel belgié die te herkenen ook omdat ik al een hele brief heb gestuurt met de rijeigenschapen en bevindingen
daarom wil ik weten wat voor softw er op een Z19dt 100 pk staat

wolfke (0), 17 jaar geleden

software is verzegelt dat wil zeggen dat je er geen ander kunt opzetten of veranderen

ik krijg ook geen indikatie wanneer hij zou vrij branden zoals in de handleiding te lezen is dan zou het lampje van voor gloeien moeten branden
dus vermoed ik dat het de verkeerde is soft is
ook geen fout codes
vrij branden wanneer hij stilstaat 1x gehad

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Je schrijft dat de mekanieker vroeg 88 of 74kW en je hebt gezegd 74kW. Maar volgens de info op de motorensite is dt goed voor 88kW.
Wat is het nu? Staat toch ook op het attest? Weet je zeker dat DT op het motorblok ook type DT betekent en niet toevallig voor de serie DT staat die uit DTL, DTH etc. kan bestaan?

wolfke (0), 17 jaar geleden

er staat op het blok Z19DT en op het attest ook allen daar staat bij 74kw

wolfke (0), 17 jaar geleden

dat is heel de discusie DTL verwijst naar een 74kw
ook als ik hem kocht was er een levertermijn van 1 maand na 1.1/2 week was hij in de garage alles wat leverbaar of in stock was waren 88kw wagens ook als ik in de boordcomputer ga zien is de wagen in april al gemaakt en ik hem in mei bestelt dus vermoed ik dat hij al in belgie was

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

opgelet met de motornummer op de motorblok !!!!! soms kan er Z19 DT staan op een Z19DTL

je moet echt kijken op ofwel je aankoopfactuur of nog beter op je code kaartje , daar staat de juiste motor vermeld

als ik dit zo lees is het echt wel een groot probleem voor jou

wolfke (0), 17 jaar geleden

ik ben nu gaan zien op de kaart waar alles op staat van gewicht afmetingen co uitstoot enz daarstaat motorcode Z19DT
neto maximum vermogen 74 kw bij 3500 min ook op de carpas vind ik ook niks terug van dtl allen op het aankoop bewijs staat model enjoy Z19DTL 6wr
is het dan normaal dat er softw van een dtl op staat

wolfke (0), 17 jaar geleden

alles zou kunnen kloppen van waarde allen dat dat een Z19DTL een 16 klepper is en dat kan toch niet goed werken denk ik

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

een Z19DT EN EEN Z19DTL hebben maar 1 nokkenas en zijn dus 8 kleppers

een Z19DTH heeft 2 nokkenassen en dus 16 kleppen

het is tegenwoordig allemaal nie duidelijk meer , zelfs voor ons als officiele garage

wolfke (0), 17 jaar geleden

dat geloof ik voor mij ook niet

wolfke (0), 17 jaar geleden

waarom gewoon niet dt en de kilo wat
ik geraak er niet uit
wagen gewoon binnen gebracht en rijd niet deftich meer
dtl bestaat volgens mij niet in zafira

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

kijk het zit zo

Z19DTL is 100 PK

Z19DT is 120 PK

Z19DTH is 150 PK

AstraGTC (0), 17 jaar geleden

Om het nog moelijker te maken

Ik heb een Z19DTJ (dit een een 120pk versie, met 16v, zelfde blok als Z19DTH maar met 120pk)

Ze zijn er iets van aan het maken......

Maar, in de zafira is de 100pk blok net dezelfde als de 120pk blok, maar met andere software.


Ik heb bij de de dealer eens gevraagd als ze op mijne (gtc) de software konden zetten van de 150pk versie, en dit is geen probleem, maar omdat de dealercode mee de motor ingaat doen ze dit niet.

Hoe wordt dit gedaan: software uitlezen van een blok die werkelijk 150pk heeft en het chassisnummer mee inlezen in mijn wagen.

Zou dit mss bij jou het geval kunnen zijn?????

wolfke (0), 17 jaar geleden

ze hebben al een keer of 6 de dtl software willen overschrijven met dt 74 kw soft maar dat lukt niet er is er een die voorstelde een ecu te kopen en dan met een dt88 te voorzien nu kan ik nog wel in het winkeltje van opel fabr kopen maar dan kost het me wat centen en is mijn probleem dan opgelost ik kan ook hem laten tunen maar dan ook
als mijn probl echt software matig is dan koopt niemand die 100PK nog zeker dat is dag en nacht verschil met de 120pk
hoe komt het telkens ze de tech 2 er op aansluiten hij een boost krijgt

jij weet teminsten dat je een bom onder u heeft

wolfke (0), 17 jaar geleden

waar zit de ecu trouwens bij een zafira

wolfke (0), 17 jaar geleden

het probleem is dat de ecu verzegeld is en er geen ander soft kunnen opzetten
ik wil allen maar rijden zoals ik hem heb gekregen al kost het me centen maar dan moet ik wel zeker zijn

AstraGTC (0), 17 jaar geleden

Volgens mij is die niet vezegeld, met de tech 2 kunnen ze namijk de ecu flashen, en de chiptuners kunnen de date aanpassen!
Opel hangt de tech 2 op de obd poort onder de het kapje van de handrem, chiptuning bij deze motoren (edc16) gebeurd rechtstreeks op het stuurapparaat (wordt gedemonteerd). ECU zit geloof ik boven het linkervoorwiel (kan ook rechter zijn :S)

Mss moet je eens een andere dealer opzoeken....

Welke versie van zafira heb je eigenlijk aangekocht? en hoeveel pk heeft hij volgends de papieren van de auto?

wolfke (0), 17 jaar geleden

het is een enjoy 100 PK met donkere ramen kleur pannacota normaal nog ander velgskes maar met die probl
volgens de papieren 100Pk maar na dat een klein foutje en software aangepast te hebben was het net of ik geen vermogen meer had
ze zijden altijd dat het dpf was maar als ze de tech er aan hingen was hij leeg
is hij afgeleverd als een 120 pk en hebben ze er dan een 100 van gemaakt ik weet het niet meer
ze zijde altijd meneer wil een 120 zeker ik weet wel een ding het verschil tussen nu rijden en de eerst 2000 kilometers is enorm als deze een 100 pk is is het een schande dat ze zo iets verkopen ik heb met dezelde gereden en die rijde ook zo klote ik heb op de dienst bij ons met een vectra 120pk gereden en dat was precies mijn wagen in het begin een bom dus kan ik voorstellen wat die 150 gaat geven

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

100 PK is de laagste versie dus ; en op je papieren staat ook 100 PK , dus da komt overeen ;

ik zou eerst het vermogen eens laten testen op een vermogenbank , dan weet je het

en als die software echt nie meer van 100 naar 120 pk kan worden veranderd , dan moet er een andere stuurdoos in , welke jij niet moet betalen , de wagen is nog in garantie

wolfke (0), 17 jaar geleden

ik heb al 13 maal in de garage geweest en weet ondertussen al hoe het allemaal werkt
tech geeft geen fouten geen probl manueel iets repareren oeioei ,wat zegt u kan niet
ik loop altijd tegen de muur bij opel belgié ook dan stuuren ze u terug naar die kweed
logika dtl soft op een dt ernaast staat dan een mappeke met dt 74 en 88 ja maar dat is uw motor niet
ik ben al 20 jaar met opel bezich maar dees kan wel tellen

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

ga dan eens naar een andere opel garage ; tis gewoon te zien welke mekanieker je voor je hebt , iemand die je wil helpen , of iemand die denkt dat het een ambetante klant is

wolfke (0), 17 jaar geleden

ik heb ook al eens naar gman geweest die geloofde mijn verhaal ook niet
zouden ze dan toch gelijk hebben? ik kan allen maar vertellen hoe hij in begin reed en hoe hij rijd na de tech 2 te hebben aan gesloten ik ik heb ook altijd de pech dat het nat weer is of dat er iets mee temaken heeft weet ik ook niet maar ik heb is iets gelezen van een rond schrijven dat er iets in de lucht filter moet veranderen voor de llm te beschermen maar daar is mijn motor nummer voorbij en iets van spatwater dat opgezogen word rondschrijven 1905 dacht ik maar was in het duits
dat kon ook slecht trekken en af en toe stompe en geluid geven van de turbo die aflaat dat zijn ook zowat mijn rij eigenschappen

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

hoe kom jij aan dat rondschrijven ? dit is enkel voor intern gebruik ; maar blijkbaar geven sommige garages dit toch door aan klanten

wolfke (0), 17 jaar geleden

internet het is duits en ik versta daar maar den helft van omdat het te technisch is en het was 1976

opc8275 (0) PRO, 17 jaar geleden

waar op internet ?

wolfke (0), 17 jaar geleden

vind het niet meer terug na nieuwe laptop te hebben gekocht ergens op duits forum

wolfke (0), 17 jaar geleden

beste wensen voor 2007

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.