Beste forumleden,
Ik zit met een kwestie van een natte vloermat aan de passagierskant van mijn Astra. Eerst dacht ik dat dit slechts gesmolten ijs/sneeuw/regenwater was, maar de latere melding ‘check koelvloeistofpeil’ en een redelijk leeg expansievat liet mijn wenkbrauw fronsen. Bij nader onderzoek bleek de vloeistof in de mat vettig aan te voelen en jawel, het rook ook zoetig a la koelvloeistof. Allereerst vermoedde ik een lekke kachelradiateur en/of de O-ringen van de driewegklep. Blijkbaar is dat een veel voorkomend euvel bij de Astra G.
Vanmiddag de middenconsole verwijderd om goed zicht te krijgen op de kachelradiateur. Met een werkplaatslamp gekeken of er iets lekte bij zowel koude als warme motor, met de kachel zowel op koud, half warm als warm en tenslotte met de airco aan en uit. Ik kon geen merkbare lekkage zien, zelfs geen druppelvorming. Ook heb ik met de hand gevoeld of er iets lekte door mijn hand onder de driewegklep te houden. De kunststoffen kap die om de kachel zit is ook droog. De bekleding waar de kachel direct onder zit is ook droog. Ik ben een beetje verbaasd. Als het louter water was wat in de bekleding zat ging ik op zoek naar plekken waar eventueel regenwater de auto binnen komt, maar het is sterk aannemelijk dat het koelvloeistof is wat in de bekleding zit.
Hebben jullie zo nog tips waar ik kan zoeken? De afwatering in de motorruimte heb ik inmiddels aan beide kanten schoon geblazen met perslucht (die tip las ik elders op dit forum). Ik lees ook iets over een condensafvoerslang van de airco die vindbaar is zodra de auto op de brug staat. Waar kan ik die slang precies vinden?
Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lekkage kun je soms verergeren door druk op het koelsysteem te zetten. Echter slangaansluitingen gaan dan soms juist beter afdichten. Hetzelfde kan het geval zijn met de kachelradiateur.
Bedankt voor je reactie Cor!
Jouw woorden zouden maar eens akelig dicht in de buurt van mijn situatie komen. Vandaag nog meer onderdelen uitgebouwd om meer zicht te krijgen op de kachel en omliggende onderdelen. Met een draaiend warme motor ruim drie kwartier alle onderdelen waar koelvloeistof ook maar iets mee te maken heeft in de gaten gehouden en tot mijn grote ergernis niks kunnen vinden. Besloten om nog niks terug in elkaar te zetten en het al rijdend deze week in de gaten te houden.
Ik zit te denken: 'Zou er dan iets buiten de kachel/O-ringen om lek zijn en naar binnen lekken? Of was de kachel ooit lek en reageert de nog steeds verzadigde vloermat op regenwater?'
Kortom, ik had echt gehoopt vandaag de dader te vinden. Of in ieder geval iets verder te komen.
6 jaar
Kijk nog maar eens als hij goed koud is , plastic krimpt verder dan een rubberen slang , anders eens koud afpersen , begin met heel weinig druk.
Dank voor je inbreng Kaleido, ik ga het de komende dagen eens ondernemen. Hopen dat dat wat oplevert.
6 jaar
Als jde nattigheid van een vorige lekkage was hoef je alleen nog maar de vloer op te drogen. Oude kranten en nog eens oude kranten. Dat werkt het voordeligst en ook het beste. Zet met een viltstift een streepje op het niveau van het expansievat. Als na twee weken rijden en stilstaan het niveau in koude toestand nog hetzelfde is verlies je geen koelvloeistof.
Cor.
Potdikke! Ik heb de afgelopen week bij elke rit alles nagekeken en geen druppel lekkage. Gisteravond na een lange rit zat ik nog in de auto te bellen - met de motor uit - en opeens begon het te druppen bij de kachelradiateur. Ik snap er echt geen ene bal van aangezien in de kunststof bak die er eerst nog onder zat geen enkel spoor van koelvloeistof zat. Maar dit topic kan gesloten worden, bedankt iedereen voor de input!
6 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
6 jaar