hallo,deze wagen slaat niet aan.slaat wel aan als men thempratuurcontact aftrekt dan gloeit hij dus.kan dit door lekkende retour zijn?wel gek na even gloeien dat hij wel start.mvg johan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Temperatuurvoeler defect.
tempratuursensor is goed.lampje voorgloeien gaat niet aan bij contact op,ook niet heel even(zoals golf tdi)is dit zo?
alleen als men tempratuurcontact los trekt gloeit hij en start onmidelijk wel gaat dan motorstoringslampje aan door loskoppelen stekker tempratuurcontact.
"tempratuursensor is goed."
Hoe weet je dat, heb je hem gemeten?
Draad los betekend geen weerstand en hoe minder de weerstand hoe hoger de temperatuur
100 graden 0,315 Kohm
70 graden 0,5 Kohm
38 graden 1,45 Kohm
20 graden 2,95 Kohm
-4 graden 6,5 Kohm
enz.
motor menagement "denkt"dat de motor warm is en gloeit daarom niet.
Motorstorings lampje gaat branden omdat de computer geen ingangssignaal krijgt.
mvg,
Hans.
dank u voor waarden mee te geven.bleek toch dat 1 afdichting boven op verstuivers lekte met gevolg dat deze niet aansloeg en bij even late gloeien wel aansloeg.mvg johan
Oke, bedankt voor de feedback.
mvg,
Hans.
Hallo Hans
toch even een reactie op jou verhaal over de temperatuurweerstanden
volgens mij is een losse draad of stekker niet zoals jij schrijft geen weerstand maar juist een oneindig GROTE weerstand
mvg MERIVA
Dat zou betekenen dat je in een electrische schakeling, waarbij bepaalde weerstanden nodig zijn, GEEN draden aanbrengt?
Met andere woorden, als je een hoogohmige weerstand nodig hebt laat je de stroom gewoon door de lucht gaan?
het gaat in dit geval om een temperatuurvoeler, oftewel een NTC weerstand, die naarmate hij warmer wordt een grotere weerstand krijgt.
Een losse draad, of geen draad aan de NTC weerstand komt overeen met meer warmte.
Dus de rekeneenheid die eraan gekoppeld is (ECU) krijgt het signaal "de motor is warm".
De draad zelf doet geen dienst als weerstand, maar de voeler.
Ik denk dat je in de war bent met de isolatie weerstand, Mohm. zoals deze in de electrotechniek wordt toegepast om te meten of een kabel geen doorslag heeft naar aarde of de aders onderling.In dat geval stuur je een spanning van b.v 500Volt door de draden en meet de isolatieweerstand.
De weerstand die gemeten wordt en aangeeft dat de kabel goed is moet meer dan 200Mohm.(oneindig) bedragen.
maar het probleem van de vraagsteller is opgelost, daar het iets anders betrof.
mvg,
Hans.
Hallo Hans
Ik praat ook niet over een hoogohmige weerstand maar over een ONEINDIG hoge weerstand bij een losse bedrading of stekker
Als jij de meetpennen van je ohmmeter tegen elkaar houd geeft deze ook 0 ohm weerstand aan
laat je de pennen van elkaar (losse draad of stekker ) zal je meter een weerstand aangeven van ONEINDIG hoog
Ga anders even naar de data lijst van je testapparatuur en maak de stekker van je temperatuursensor los
in de data lijst zal dan een waarde verschijnen van -39 graden
dus een oneindig hoge weerstand is een koude motor
mvg MERIVA
oftewel een NTC weerstand, die naarmate hij warmer wordt een grotere weerstand krijgt
Een NTC-weerstand is een weerstand met een negatieve temperatuurcoëfficiënt. Dit betekent dat de elektrische weerstand afneemt als de temperatuur toeneemt.
J.E
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar