auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Omega: niet aanslaan

Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 dti 16v

hallo,deze wagen slaat niet aan.slaat wel aan als men thempratuurcontact aftrekt dan gloeit hij dus.kan dit door lekkende retour zijn?wel gek na even gloeien dat hij wel start.mvg johan.

Geplaatst door

rgt705 (0)
badge

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Temperatuurvoeler defect.

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

tempratuursensor is goed.lampje voorgloeien gaat niet aan bij contact op,ook niet heel even(zoals golf tdi)is dit zo?
alleen als men tempratuurcontact los trekt gloeit hij en start onmidelijk wel gaat dan motorstoringslampje aan door loskoppelen stekker tempratuurcontact.

rgt705 0
badge

17 jaar

"tempratuursensor is goed."

Hoe weet je dat, heb je hem gemeten?
Draad los betekend geen weerstand en hoe minder de weerstand hoe hoger de temperatuur
100 graden 0,315 Kohm
70 graden 0,5 Kohm
38 graden 1,45 Kohm
20 graden 2,95 Kohm
-4 graden 6,5 Kohm
enz.

motor menagement "denkt"dat de motor warm is en gloeit daarom niet.
Motorstorings lampje gaat branden omdat de computer geen ingangssignaal krijgt.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

dank u voor waarden mee te geven.bleek toch dat 1 afdichting boven op verstuivers lekte met gevolg dat deze niet aansloeg en bij even late gloeien wel aansloeg.mvg johan

rgt705 0
badge

17 jaar

Oke, bedankt voor de feedback.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

Hallo Hans
toch even een reactie op jou verhaal over de temperatuurweerstanden
volgens mij is een losse draad of stekker niet zoals jij schrijft geen weerstand maar juist een oneindig GROTE weerstand

mvg MERIVA

meriva7673 0
badge

17 jaar

Dat zou betekenen dat je in een electrische schakeling, waarbij bepaalde weerstanden nodig zijn, GEEN draden aanbrengt?
Met andere woorden, als je een hoogohmige weerstand nodig hebt laat je de stroom gewoon door de lucht gaan?
het gaat in dit geval om een temperatuurvoeler, oftewel een NTC weerstand, die naarmate hij warmer wordt een grotere weerstand krijgt.
Een losse draad, of geen draad aan de NTC weerstand komt overeen met meer warmte.
Dus de rekeneenheid die eraan gekoppeld is (ECU) krijgt het signaal "de motor is warm".
De draad zelf doet geen dienst als weerstand, maar de voeler.
Ik denk dat je in de war bent met de isolatie weerstand, Mohm. zoals deze in de electrotechniek wordt toegepast om te meten of een kabel geen doorslag heeft naar aarde of de aders onderling.In dat geval stuur je een spanning van b.v 500Volt door de draden en meet de isolatieweerstand.
De weerstand die gemeten wordt en aangeeft dat de kabel goed is moet meer dan 200Mohm.(oneindig) bedragen.

maar het probleem van de vraagsteller is opgelost, daar het iets anders betrof.

mvg,
Hans.

Hans4040 1435
badge vip badge

17 jaar

Hallo Hans


Ik praat ook niet over een hoogohmige weerstand maar over een ONEINDIG hoge weerstand bij een losse bedrading of stekker
Als jij de meetpennen van je ohmmeter tegen elkaar houd geeft deze ook 0 ohm weerstand aan
laat je de pennen van elkaar (losse draad of stekker ) zal je meter een weerstand aangeven van ONEINDIG hoog
Ga anders even naar de data lijst van je testapparatuur en maak de stekker van je temperatuursensor los
in de data lijst zal dan een waarde verschijnen van -39 graden
dus een oneindig hoge weerstand is een koude motor

mvg MERIVA

meriva7673 0
badge

17 jaar

oftewel een NTC weerstand, die naarmate hij warmer wordt een grotere weerstand krijgt


Een NTC-weerstand is een weerstand met een negatieve temperatuurcoëfficiënt. Dit betekent dat de elektrische weerstand afneemt als de temperatuur toeneemt.
J.E

janh5107 0
badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.