auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Omega 1996: Niet starten na trekken caravan

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: X2.5XE

Hallo,

ik heb het volgende probleem.
Als ik met de caravan achter de auto gereden heb en de motor heb moeten afzetten, om bijv. te tanken (of andere (korte) stop) start de auto niet meer. Ik moet hem dan loskoppelen en na enig duwwerk start hij weer. Caravan eraan en dan maar hopen dat hij de volgende keer wel start.

Als de caravan er niet achter hangt start de auto ALTIJD normaal.
Ook als ik de caravan, met lopende motor, eraf gekoppeld heb start de auto normaal.

Wat kan hier het probleem zijn?

Groeten,

Jack

Geplaatst door

Jack4782 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

de caravan

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Stekkerverbinding en connectie van de bedrading naar caravan goed?
Als je alleen de stekker lostrekt met caravan erachter start hij dan wel goed?
Kwaliteit en toestand accu, met capaciteit voldoende?
Met niet starten, wil de startmotor dan niet draaien?
Of slaat de startmotor wel aan maar de motor niet?

Het enigste wat verandert is de caravan erachter, dus zit hier de fout, of in de stekker of in een fout in de bedrading.

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

motortemperatuur te warm?

piet.pienter 0

17 jaar

zware stroomverbruikers in caravan actief?

ijskast?

mogelijk blijft er te weinig spanning over.

320 0

17 jaar

en weinig spanning duidt op grote stroomafname

piet.pienter 0

17 jaar

zit er wel een goede massa draad tussen de auto en de caravan
niet dat er massa voor de verbruiker(s) als koelkast via de trekhaak wordt verkregen

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Hallo allemaal,

allereerst bedankt voor de reacties!

In het algemeen kan ik zeggen dat als ik met de caravan reed de temperatuur (Italië, berg(en)) flink opliep. Zodanig zelfs dat ik op een gegeven moment gestopt ben om hem te laten afkoelen.
Uiteraard heb ik de koelkast op de accu aangesloten gelaten, maar dat heb ik altijd zo gedaan. Andere jaren zette ik de koelkast uit als ik stopte om bijv. te tanken of te rusten. De laatste keer kon ik dat pas doen nadat ik erachter was gekomen dat de auto niet meer startte. Na even duwen startte hij dan weer.

Ik heb zelfs een keer, toen ik moest tanken, voor de pomp de caravan losgekoppeld en de motor van de auto een tiental minuten laten lopen. Na het tanken startte hij toen normaal.

Thuis ben ik naar een garage gegaan en gevraagd of het mogelijk aan de accu kon liggen. Bij die garage werd mij verteld dat als de auto gewoon goed startte niets met de accu an de hand zou zijn.
Ik zelf merk niks aan de accu. De auto start goed.

Om even terug te komen op het warm worden. Vorige week (tijdens de sub-tropische temperaturen in NL) heb ik hem even flink op zijn staart getrapt en merkte ik dat de temperatuurmeter flink opliep, hoger dan rond de "gebruikelijke" 90 graden. (Waar dit op duidt weet ik ook niet)

Mbt de startmotor kan ik zeggen dat toen ik de auto, na "stilvallen" wilde starten de startmotor heel even "probeerde" te draaien maar na twee of drie keer alles als een kaars uitging.

Over de massa kabel kan ik niets zeggen omdat ik daar geen verstand van heb. (van de rest ook eigenlijk niet maar daarom vraag ik jullie hulp)

Aan de bedrading van de caravan/stekker(s) is niets veranderd.

Hopelijk schept dit verhaaltje enige duidelijkheid

Groet,

Jack

Jack4782 0

17 jaar

Dit verhaal voegt wel wat toe !! Gaan we toch richting oververhitting van een component, dat daardoor niet naar behoren werkt. Startrelais ??

sjaak10918 0
badge

17 jaar

start relais zal alleen schakelen
de startmotor draaid moeilijk
kan een lager vastlopen in de startmotor
evenzo kan bbijv een aircopomp een stuurbekrachtiger pomp een nokkenas lager
as een van deze gaat klemmen kan dat ook de oorzaak zijn
heb zelfs eens ooit een chrysler 180 gehad met een drijfstang lager wat vast ging zitten bij warme motor
dus ik zou de riemen loshalen en dan kijken
hopelijk vind je dan iets

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Laat eens bij warme motor de startstroom eens meten ik denk dat deze veel te hoog is,door een slechte startmotor.

Hans

Hans4037 0
badge

17 jaar

het warm lopen van de moter. zeker opletten met caravan. heb vorigjaar meegemaakt dat de radiator half verstopt was. als motor dan moest werken liep hij steeds warm. ik merkte het ook al eerder de koelvin ging regelmatig aan bij warm weer en bleef abnormaal lang draaien. heb radiator vervangen en probleem was opgelost. denk dat je deze best naziet voor dat je op verlof gaat met caravan.

h.lemmens 0

17 jaar

Ik zat inderdaad ook te denken aan een verstopte radiateur of iets mis met de waterpomp waardoor brandstof gaat koken in de leidingen(hoewel dit bij injectie eigenlijk niet snel mag voorkomen), als hij de auto 10 minuten laat draaien zonder iets eraan dan jeeft hij het probleem niet wat duid op dat het dan afgekoeld is.

pe3hmp 0
badge

17 jaar

koelkast ed moet uitgeschakeld worden door de laadstroomleiding. als alle beide constandstroom draden op de accu aangesloten zitten zonder onderbreekrelais gaat het inderdaad fout.......

Opeltje 0
badge

17 jaar

Hallo allemaal,

Een bevriende Opel-monteur heeft een relais geplaats tussen de auto en de trekhaak-aansluiting zodat ik als ik de sleutel eruit trek de stroom van de caravan af is.
Hij heeft ook de accu doorgemeten en de apparatuur gaf aan dat de accu aan vervanging toe was (ondanks het goede starten enz wat hij tot op heden doet)
Ik heb de nieuwe accu staan en die gaat er de komende dagen in.
Ook heeft hij twee, ja wat zal ik zeggen, twee ronde "dingen" (weet de naam even niet meer) die in de ventilator zitten ??? vervangen omdat hij vermoedde dat de temperatuur zo hoog opliep doordat een of beide van deze "dingen" defect was.
Nou over twee en een halve week op vakantie, van te voren natuurlijk een proefrit met de caravan erachter en kijken hoe ie het doet.

Nou heeft mijn monteur ook alle lampjes van de ECC vervangen en meen ik (ja wie ben ik) dat als ik de ECC op LO zet hij niet meer zo koud blaast als voorheen.
Als ik nu het contact afzet dan verschijnen er twee -- op de plaats van de temperatuur. Deze gaan even later "uit".
Kan dit mogelijk te maken hebben met mijn mening dat ik minder koude lucht waarneem?

HELAAS gaat mijn monteur stoppen bij de Opel-dealer zodat ik er weer alleen voor sta, jammer!

Groetend,

Jack

Jack4782 0

17 jaar

en dan heeft die opeens geen verstand meer van opel???

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

ps
ik ga stoppen met werken!!

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

[quote=CARS&MOTORS]ps
ik ga stoppen met werken!![/quote]
Tot morgenochtend zeker? ;)

Groetjes Ronald

rfbroek 0

17 jaar

streepjes zijn meestal simpel weg te krijgen......wagen op contact zetten.....knoppen auto en off 10 seconden tegelijk ingedrukt houden en als er geen fouten meer zijn moet de boel gereset zijn....dus als de streepjes er nog wel zijn zit er alsnog een storing in.

Opeltje 0
badge

17 jaar

Ja en Nee, hij gaat stoppen bij de Opel dealer en stopt dus ook met onderhoud van auto's.
Hij gaat namelijk iets heel anders doen.

@ Opeltje:
Ik heb de auto en off knop 10 seconden (en iets langer) ingedrukt gehouden maar de -- komen toch weer terug.
Ik las in een ander forum bericht dat dit mogelijk iets te maken kon hebben met het niet juist in elkaar zetten van een stekker van de ECC.
Kun jij (of iemand anders) mij verder helpen?

Gr,

Jack

Jack4782 0

17 jaar

inderdaad kan het inhouden dat er een stekker niet goed gemonteerd zit. ook als er de verkeerde lapjes zijn gemonteerd (voetjes verkeerd) kun je deze problemen krijgen

Opeltje 0
badge

17 jaar

[quote=rfbroek][quote=CARS&MOTORS]ps
ik ga stoppen met werken!![/quote]
Tot morgenochtend zeker? ;)

Groetjes Ronald[/quote]
dat red ik niet
mis t al als k naar huis rij
als k daar uit stap verveel k me bijna weer

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Ik heb ook die streepjes bij m'n Omega ( uit '96)!!! Bij mij is dat begonnen nadat de aanjager niet meer werkte, en ik de ecc middels Off en Auto heb gereset.
De ecc werkt verder normaal, al raakt 'ie soms z'n "geheugen" kwijt: Hij staat dan op 23 graden en "auto", ook al stond 'ie anders ingesteld!
Eergisteren wilde de aanjager ineens niet meer uit, wanneer het contact werd uitgeschakeld!! oplossing was de accu even afkoppelen. Alles werkt weer... maar de streepjes zijn er nog!

Geen idee wat er aan de hand is.... maar goed is het dus niet, die streepjes..

87wrangler 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.