Ik heb vorige week al een keer een berichtje gepost over oplopende motortemperatuur. Als ik tot 105km/h rijdt blijft de temperatuur mooi constant 95 gr (midden in temp-meter). Zodra ik vervolgens 110-115 (of harder) ga rijden loopt de temperatuur binnen ca. een minuut al op tot tegen de 100 gr (tot nu toe niet hoger). Als ik vervolgens af moet remmen voor file zou ik een verdere toename van temperatuur verwachten, maar de temp loopt juist wat terug. Ook als ik 50/80 moet gaan rijden na de snelweg loopt de temp in no-time terug tot de 95 graden.
Volgende pogingen zijn gedaan om het op te lossen:
-thermostaat vervangen
-radiateur met halve kilo soda schoongespoeld
-waterpomp lijkt prima te werken (de zichtbare koelvloeistofstroom gaat bij toenemende temperatuur goed lopen)
Vraag is nu wat ik nog meer kan doen?
Daarnaast vraag ik me ook af of er niet iets mis is met de thermometer, omdat die zo'n heel instabiel verloop heeft. Hoe zou ik dit kunnen testen?
Alvast bedankt voor tips!
Kasper
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kasper ik zou het in een andere hoek gaan zoeken.
laat je motor stadioneer draaien en hang een multiemeter aan je accu (min op min plus op plus) en ga maar meten wat geeft hij aan bij stadioneer lopen en wat geeft hij aan bij 4000 toeren?
gr tijne
ps: laat het andwoord hier even weten.
Ik zal morgen bij daglicht dat eens uitproberen!
Zou je alvast een tipje van de sluier kunnen oplichten wat je denkt dat de oorzaak is?
Ik heb een maand geleden problemen met de autoradio gehad en heb toen accu en dynamo (stationair en deellast) laten doormeten en deze voldeden helemaal aan de norm volgens de garage.
19 jaar
ik heb het vermoeder dat je dynamo/spaningsregelaar dood is en als dat zo is dan is het spanings verschil erg groot tussen 2500 toeren en 3500 toeren (op de rijksweg) dat zou dan ook verklaren waarom de meter verder uit slaat op de rijksweg en waarom hij ook weer zo snel zakt als je toeren tal om laag gaat voor het stoplicht (stadioneer)
laat even wat weten als je het gemeten heb wil graag de waardes even weten.
gr tijne
19 jaar
stationair = 13.3 V
2000 toeren = 13.4 V
4000 toeren = 13.5 V
Vanochtend even getest bij 3500 toeren (=130km/h in 5e). In 5e versnelling in 2 minuten 101 graden. In 4e versnelling loopt het veel minder snel op, en tot maar 98. In 3e versnelling loopt temp al helemaal nauwelijks op.
19 jaar
oke spannings schommelingen kan je dus uit sluiten das mooi.
verstopte radiateur kan je ook uit sluiten want dan zou de temp harde op moeten lopen als je in een lage versnelling rijd met een hoog toerental.
er blijft dus eigenlijk maar 1 dong over wat ik zo kan zegen en dat i de water pomp bij een laag toeren tal gooit hij het water neit snel genoeg rond en bij een hoog toerental wel.
dat is echt het eninge wat ik me kan bedenken.
gr tijne
19 jaar
tijne...toch denk ik aan de radiateur....ben hen niet helemaal met je beweringen eens...
oke leg is uit opeltje.
gr tijne
19 jaar
Ik denk inderdaad dat de radiateurverstopt zit, komt wel eens voor bij deze isuzu motoren.
Willem
Na een nachtje slapen er nog eens over nagedacht...en ik heb net ook even in TIS gezocht, en inderdaad wordt radiateurverstopping specifiek bij deze isuzu motor genoemd. Ook het feit dat de oplopende temperatuur vooral optreedt bij hogere snelheden maakt dit redelijk aannemelijk.
Zou een goed radiateur-schoonmaak-middel (ipv soda zoals nu geprobeerd) helpen of is vervanging van de radiateur de enige optie? Ik kan in elk geval eens met een thermometer goed de temperatuurverdeling over de radiateur kunnen meten om te kijken of hier wat te meten is (met je hand zoeken naar koude plekken lukt niet overal en is nogal ruwe methode)
Andere vraag, in TIS staat het volgende in de procedure over vervangen (rest is logisch, alleen dit snap ik niet):
4. Radiator, warmtewisselaar, cilinderkop en alle geleidende onderdelen vervangen.
-> moet je nu de hele cilinderkop vervangen???
19 jaar
oke ik kan me iets bij jullie verhaal in denken absolut maarh oe kan het dan dat als hij een hoge snelheid rijd in een lage versnelling dat hij er dan geen last van heeft ondanks dat je dan wel veel meer warmte op brengst heb????????
gr tijne
19 jaar
Lijkt me goed verklaarbaar: meer circulatie als gevolg van een hoger motortoerental.
nee dat kan niet want je radiateur zit verstopt.
en daar naast als het water sneller door de radiateur loopt wort het ook minder goed gekoelt.
je kan het naar mijn inziens vergelijken met 120km rijden of 200km rijden bij 200 km loopt je temp ook iets op.
gr tijne
ps: ik kan er naast zitten hoor maar dit is mijn idee er over.
19 jaar
De radiateur zit vrijwel zeker niet helemaal dicht. Dan zou de motor binnen de kortste keren aan de kook zijn. Dus: meer circulatie en meer koeling bij een hoger toerental.
Leuke discussie!
Even voor de duidelijkheid:
Er is meer warmteopbrengst bij HETZELFDE toerental in de verschillende versnellingen, dus niet bij dezelfde snelheid.
Bij gelijk toerental zal de motor in een hogere versnelling meer brandstof per minuut verbruiken omdat er een grotere rol- en luchtweerstand moet worden overwonnen. Er is dus meer warmteontwikkeling. Dus het gevonden effect is op zich natuurkundig te verklaren. Maar om niet te ver af te dwalen, zou ik graag mijn 2 vragen nog even onder de aandacht willen brengen:
-Hebben mensen positieve ervaringen met het gebruik van een radiateur-schoonmaakmiddel van de automaterialenzaak, of kan ik beter naar een nieuwe radiateur op zoek?
-Wie kan de opmerking uit TIS verklaren omtrent de cylinderkop?
Alvast bedankt!
PS in de relatieve koude van vanochtend (5-6 graden) is er geen enkel probleem met de temperatuur...
19 jaar
Dit weekend radiateur schoongemaakt. Helaas had dit slechts weinig verbetering tot gevolg. Ik wil vanmiddag de temperatuurverdeling over de radiateur eens meten (eerst nog goede thermometer zoeken). En als hier toch koude plekken op zitten, zit er denk ik niks anders op dan vervangen (en ben bang dat ik dat moet laten doen, want de stuurbekrachtigingspomp zit in de weg en moet gedemonteerd worden, en dat vindt ik net iets te lastig om zelf te doen).
19 jaar
Uiteindelijk heb ik de radiateur vervangen. En nu heeft het probleem zich omgedraaid...de motor komt niet meer op temperatuur, blijft bij 87 graden hangen (ipv 95). Heb het idee dat de thermostaat wel eens te ver open zou kunnen blijven staan. Deze heb ik een paar weken terug vervangen om te kijken of dat het probleem van snel oplopende motortemperatuur zou verhelpen. Met de nieuwe thermostaat kwam de motor duidelijk minder snel op temperatuur...dus die maar weer eens terugvervangen voor de oude thermostaat.
...iemand nog andere ideeën?
19 jaar
nee dat is het enige goede kasper.
gr tijne
19 jaar
Thermostaat vervangen (ondanks dat deze goed leek te werken, aangezien bovenste radiateurslang pas na 5 minuten warm werd). En probleem is voorbij. Temperatuur blijft nu netjes tussen de 92,5 en 93,5 of ik nou 30 of 130 rijdt. Prima dus. Het heeft even geduurd, en aardig wat werk gekost, maar het is eindelijk verholpen.
Bedankt allemaal voor het meedenken!
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar