Opel Vectra: Noodloop??

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: X18XE1

Deze Vectra heeft als probleem dat de auto, na de opwarmfase (boven 80 graden motortemperatuur), op noodloop valt en de storing P0100 en P0110 geeft.
P0100 en P0110 duidt op een te hoge spanning van de inlaatlucht temperatuursensor en te hoge output van de luchthoeveelheidsmeter. Dit zit samen in 1 unit die we ook vervangen hebben zonder resultaat. De storing is pas te wissen als de motor enigzinds is afgekoeld en komt pas terug als de motor weer boven de 80 graden komt.
Op het moment dat de storing erin komt lijkt het systeem op noodloop te vallen omdat vanaf dat moment de waarden van de lambdasensor, inlaatlucht temperatuurmeter en luchthoeveelheidsmeter een vaste waarde aanneemt en de motor erg slecht gaat lopen (stationair staat de motor te schommelen)
De lambdasensor is ook al vervangen op aanraden van de Opel dealer maar ook dit heeft niets geholpen.
Is iemand bekend met dit probleem?

Supermenneke

Geplaatst door Supermenneke (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

janh5107 (0) PRO, 17 jaar geleden

slechte massa van lmm.
J.E

Supermenneke (0) PRO, 17 jaar geleden

Jan,

Bedoel je de immobiliser of de ECU?

Groeten Erik

R_Bakker (0) PRO, 17 jaar geleden

Massa luchthoeveelheidsmeter.


Gr Ron

Supermenneke (0) PRO, 17 jaar geleden

Ron,

Ik neem aan dat de zwarte draad de massa is.

Deze draad loopt volgens het schema naar de ECU (evenals de grijze, gele en groenwitte).
Kan deze draad losgeknipt worden en aan een goed, nieuw massapunt gelegd worden en de draad aan de ECU zijde isoleren?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

janh5107 (0) PRO, 17 jaar geleden

niks doorknippen, gewoon een extra draad erbij aan naar accu -.
J.E

Supermenneke (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik heb de zwarte draad aan massa gelegd met als gevolg dat de luchthoeveelheidsmeter niets meer doet (blijft op 0 Volt staan).
Weet iemand misschien welke draad het wel moet zijn?
Zoals ik al had gezegd lopen alle draden (de grijze, gele, zwarte en groen-witte), volgens het schema, naar de ECU.

Sorry dat er steeds zoveel tijd zit tussen mijn bericht en mijn bevindingen, het gaat hier inmiddels om een ingeruilde auto.

Alvast bedankt voor jullie reactie(s).

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

4 polige stekker

Een pin moet 12v zijn. ( via contactslot of relais)
Die daarnaast massa (via ECU) Kan je niet zo maar aan massa leggen.
Daarnaast 2 signaal draden L temp en L massameter.
In ieder geval eerst maar eens kijken of 12v en massa goed zijn.

Oiram

Supermenneke (0) PRO, 17 jaar geleden

Oriam,

Weet je ook welke kleur massa is??

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

Nee maar een draad (aan de linker of rechterkant) van de stekker moet geschakelde 12v zijn.(die eerst opzoeken))
En die daarnaast is de massa.
Deze massa komt uit de computer(ecu) en kan je niet zomaar aan de massa leggen.
Als deze massa niet goed is moet je inderdaad een nw draad naar de ecu aanleggen.
Oiram

Supermenneke (0) PRO, 17 jaar geleden

Inmiddels Nieuwe bedrading getrokken (alle bedrading van lmm naar ECU) en het probleem lijkt opgelost. Bedankt voor deze reacties.

Het enige wat de auto nog steeds doet is het "zagen" tijdens stationair draaien (motortoerental varieert van 400 tot 1500 rpm). Is dit ook een bekend probleem??

Opeltje (0) PRO, 17 jaar geleden

smoorklep huis reingen icl gasklep wil wel eens helpen

Supermenneke (0) PRO, 17 jaar geleden

Het gasklepjuis gereinigd en de auto loopt super!

Bedankt voor jullie hulp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.