Is al aardig wat over gevraagd, maar me nog niet duidelijk.
Rijdt sinds een jaar in een 2.0 dtl di met 100.000 km op de teller. Rijdt prima!
Viel me sinds enige tijd op dat het motormanagementlampje heel af en toe een paar sec oplicht. Heb ik het over twee sec tijdens het rijden op constante snelheid (als de motor al warm is). Nu had ik vandaag, tijdens gigantische regen, dat de auto een minuut op het noodprogramma schoot. (lampje bleef een minuut branden) Ik kon even niet harder dan 120 km/u.
Nu ik binnenkort de grote beurt heb (a 325 euro) wil ik graag advies over wat het kan zijn. Het komt echt maar heel weinig voor.
Heb hem al eens laten uitlezen...werd wel een code gezegd, maar ben ik vergeten (dacht p400) De monteur gaf aan dat toen de melding te algemeen was en hij vermoedde dat het zou kunnen komen door een vacuumslangetje dat valse lucht aanzoog.
Wat nu?
Tips?
THANX!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
misschien water in LMM gekomen, of is je LMM gewoon slecht aan het worden.
Willem
LMM = Luchtmassa meter he?!
Waar zit dat ding? Wat doet ie/hoe werkt ie?
Wat kost dat bij de dealer?
Misschien kan ie beter bedekt worden zodat ie niet nat wordt?
Bedankt Willem!
19 jaar
Nou ik denk dat als je door een flinke plas water rijdt, er toch wat vocht/water in je luchtfilter komt wat deze LMM ook weer meet en zegt maar dit is niet goed, ik gaat is lekker in storing.
LMM direct na het lucht filter (LMM = airflow meter)
Hij meet de luchtvolume die wordt aangezogen door de motor.
ik denk dat je wel even de stekker kan bekijkekn / behandelen tegen vocht.
Willem
Dank je, WD40 doet wonderen!
Heb zojuist de delear gebeld: LMM= 245 ex btw
Heb via de onderdelenlijn een nieuwe met garantie voor 125,-
Zit te twijfelen;
Inspuiten en aankijken of aanschaffen en bij de grote beurt (volgende maand) ff vervangen.
Of zelf doen?
Ben niet heel technisch, maar had begrepen dat hij zeer eenvoudig te vervangen is.
19 jaar
Het is ZEER simpel:
twee slangklemmen los en de stekker los, en klaar is jos
Willem
Dank je! Wacht even voor de zekerheid de code af, ga daarna aan de bak!
Thanx
19 jaar
Trouwens:
Keek net even...die stekker gaat verdomd moeilijk los.
Ook daar nog een tip voor misschien?
19 jaar
Beetje rommelen
beetje gewld, maar niet te veel, anders breekt ie
Willem
Is ie weer!
Update:
De dealer heeft de foutcode uitgelezen en kon mij met zekerheid zeggen dat de Luchtmassameter (MAT/MAF-meter?!) defect is.
Letterlijke woorden: "Hij moet bij meting minimaal 500 aangeven en die van jou komt niet eens tot de 400"
Geen idee verder wat dat moet betekenen.
Heb in ieder geval via onderdelenlijn een nieuwe voor 125,-
(200 euro goedkoper) ga hem zsm vervangen.
Nu heb ik de slangenklemmen makkelijk losgekregen, maar vast...da`s ook een vak apart. Heb nu tijdelijk even tie-raps gebruikt, moet kunnen toch?
19 jaar
Nou als hij valse lucht trekt kan hij ook beroerd gaan lopen he
Willem
Anders gewoon van die ouderwetse schroef klemmen halen.
Willem
Dank je! Zal ik ff doen!
19 jaar
late # update# alles werkt!
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar