Het lijkt er op dat er steeds olie in het koelwater reservoir terecht komt.
Het reservoir is 2 weken geleden schoongemaakt, toen was mij verteld dat er olie in het koelwater terecht was gekomen.
Nu 2 weken verder is het water weer troebel.
Voor zover ik heb kunnen zien lekt er geen koelwater (of het moet een kleine hoeveelheid zijn)
Mij is verteld dat het een probleem met de koppakking zou kunnen zijn. Zou het ook ergens anders aan kunnen liggen?
De auto doet het verder prima. Is het verstandig om er mee door te rijden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
koppakking zou kunnen, maar ook ev een inwendig lekke oliekoeler.
Bedankt voor je antwoord.
Nog 1 vraagje: Kan het schadelijk zijn voor het motorblok of andere onderdelen wanneer ik er mee blijf rijden zolang de auto het prima blijft doen?
20 jaar
olie in het koelsysteem is fout. de slangen worden aangetast en gaan op den duur lekken.
ik denk dat je warmte wisselaar bij het olie filter lek is gebeurt vaker. snel demonteren en laten afpersen want alle slangen gaan er aan. basje
Ik kan zo niet zien of het een Y17DT betreft maar hierbij gaan de bussen van de verstuivers lekken. Dan komt er ook olie bij het water.
Brighdy
en hoe kun je dat dan verklaren brighdy????? dat is volgens mij onmogelijk. basje
De bussen van de verstuivers zitten tussen de nokkenassen en lopen (waar dus olie "staat")allemaal door een waterkanaal, afgesloten met twee rubber ringen. Die ringen worden met de tijd verhard en gaan lekken.
Let op dat bij het verwijderen van de verstuivers eerst het koelsysteem afgetapt word, anders loopt er water in de olie.(dus de andere kant op)
Brighdy
maar de het koelwater staat onder druk en de olie daar niet dat is rest olie dat loopt uitzichzelf naar het carter hoe kan dat dan in het koelwaterlopen dat is volgens mij onmogelijk andersom wil wel dus koelwater in de olie. basje
lijkt me ook.
Het koelsysteem staat pas onder druk als de motor enigsinds warm begint te worden. Bij koude motor is er gelijk carterdruk ook op die bussen. En de praktijk wijst uit dat door die druk toch olie naar het koelsysteem gaat als alleen de warmtewisselaar vervangen word.
Dan zit dus weer het koelsysteem vol met olie.
Brighdy
maar als de motor warm wordt dan gaat het koelwater toch de olie in ???? als de carter druk het olie in het koelwater krijgt dan komt met een koelsysteem op druk ZEKER water in de olie. ik blijf het een vreemd verhaal vinden. basje
Net als de warmtewisselaar, als die intern lek is komt er ook olie in het koelsysteem en niet andersom.
In sommige gevallen wel een heel klein beetje is mijn ervaring maar dat is dan te wijten aan langdurig rond rijden met een defecte warmtewisselaar.
Brighdy
dat komt omdat de in de warmte wisselaar oliedruk staat en dat is hoger dan koelsysteem. ik geloof het nog steeds niet je verhaal met de bussen dat er dan olie in het koelsysteem kan komen sorry hoor. (wie heeft dit ook eens meegemaakt???? of wie kan dit anders onderbouwen zodat ik wel ben te overtuigen?????) basje
Zal eens kijken in 1 van de koppen die we vervangen hebben of er ter bij de bus een olie kanaal uitkomt.
Denk het niet, maar als het wel zo is zou dat een overtuigende reden zijn. Weet verder alleen dat wij het vaker mee hebben gemaakt. Ik zal er ook eens een discussie van maken op de zaak. Je weet nooit....
Brighdy
en zijn jullie er op het werk ui brighdy??????? basje
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar