Hallo..,mijn auto verbruikt nogal wat olie..onlang heb ik de koppakking van mijn auto vervongen...+ klephoedjes ,0-ringen,keerringen heb de zuigers in de midden-stand gezet en een nacht de cylinder volgehad met rem, en kruipolie..het bleef mooi in de cylinders liggen...maar ondaks deze maatregelen verbruikt mijn auto nog steeds olie..ook komt er geen dikke rook uit de motor als ik de peilstok en oliedop eraf draai...wie weet raad....B.v.d.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat voor auto, welke km stand en welke brandstof? Geef es ff aan wat de gegevens zijn! En hoeveel olie neemt ie eigenlijk?
Sytze
ja dat zou wel zo makkelijk zijn als je het ff vermeld
Stefan
18 jaar
het is een opel corsa B 1,6 gsi 16v motor code c 16 xe,bouwjaar 94..km 105000 en hij neemt +- 1 ltr per 200 km...hij rookt behoorlijk blauw uit de uitlaat...als je meer wilt weten..laat het me graag weten...
18 jaar
meet eens de compressie !
1 liter olie op 200km ???
18 jaar
Heb je bij de revisie ook de klepveren vervangen?
compressie test is momenteel de beste oplossing zoals hierboven beschreven en dan verder kijken!
wat heeft de klepveren met olie verbruik nodig..?????en compressie test doe je meestal als de compressie niet goed is d.m.v versleten,kromme kleppen etc..
18 jaar
Om te bepalen hoe je zuigerveren zijn slimmerik! Als de druk nogal lager is dan hoort dan zijn die namelijk versleten en dus de oorzaak van je olieverbruik! Nog niet zo thuis in automechanica? hehehehe.
Sytze
ik zal morgen de compressie es testen...laat ik het je wel even weten....
18 jaar
typisch verschijnsel bij dit type motor , het zijn de segmenten van de zuigers die niet goed zijn .
Als het echt zoveel is zou je de motor terug volledig uit elkaar moeten halen
maar ja , da's een hele klus
ik denk dat de enigste oplossing is andere zuigerveren cq olie veren monteren als ten minste de cilinder wanden niet zijn beschadigt anders opboren en overmaat zuigers maarja dat is niet niks en dat is de auto niet meer waard lijkt mij, maar ik weet niet hoe de rest is
succes jan
Ben bang dat jan de plank helemaal raak slaat! Na de test weten we meer......
Sytze
hoogstwaarschijnlijk zijn je klepgeleiders versleten,waardoor nieuwe kleprubbers niet helpen,
als het probleem in de zuigerveren zou zitten heeft de motor veel onderdruk.
en de compresie is slecht.
het kan ook zijn dat je kleprubbers niet goed gemonteerd zijn, dat wil zeggen dat als ze te ver op de geleider zitten dan gaan ze open staan en dichten niet meer af.
controleer ook eens of je wel de voorgeschreven olie gebruikt. succes.
Denk wel dat dat juist de carterdruk helpt het het olieverbruik mee omhoog te schroeven, deels doordat de olie mee in het inlaattraject verbrand, en deels doordat hij de olie die niet met de schraapveer mee naar beneden wordt genomen boven de zuiger mee verbrand wordt.
Sytze
Misschien zou het wel eens goedkoper kunnen uitpakken als je op een demontage bedrijf een 2de hands blok koopt en een dag in de smeerput trekt!
want om voor zo'n blok een gehele revisie te laten doen dat loopt flink in de papieren!
ok...ik heb de compressie gemeten....1e cylinder = 14,2......2e cylinder = 14........3e cylinder = 13,5 en de 4e cylinder is ook bijna 13,5....dat lijkt me toch perfect in orde te zijn.....
18 jaar
maar dat zegt niks over de olieschraapveren
gr jan
Weet je wat je moet doen om te kontroleren of je zuigerveren goed afdichten,je gaat kompressiemeten op normale manier wel altijd volgas,daarna spuit je wat olie in de cilinder en meet je de kompressie opnieuw,als deze nu beter is geworden heeft de olie ervoor gezorgd dat de afdichting beter is geworden,dus zuigerveren niet meer zo goed,alleen je olieschraapveren kun je niet kontroleren dan moet de boel uit elkaar,en hoe staat het met je bougie's zijn ze erg zwart of eentje meer als de andere,als dat zo is dat er eentje zwarter is kun je die cilinder even extra aandacht geven,ik gooi het op de kleprubbers,verbruikte je motor voor de reparatie ook zo veel olie ??of na de reparatie??kleprubbers kun je vervangen zonder de kop te demonteren.
18 jaar
[quote=Jos5923]hoogstwaarschijnlijk zijn je klepgeleiders versleten,waardoor nieuwe kleprubbers niet helpen,
als het probleem in de zuigerveren zou zitten heeft de motor veel onderdruk.
en de compresie is slecht.
het kan ook zijn dat je kleprubbers niet goed gemonteerd zijn, dat wil zeggen dat als ze te ver op de geleider zitten dan gaan ze open staan en dichten niet meer af.
controleer ook eens of je wel de voorgeschreven olie gebruikt. succes.[/quote]
kleprubbers te ver gedrukt gebeurt wel eens meer heb er ook zo eentje de garage binnengekregen
1l op 200 Km dan moet er al iets te zien zijn binnen in de motor , krassen of andere schade
inderdaad als hij zoveel olie verbruikt zou je haast zeggen dat er helemaal geen olieschraapveren meer opzitten,dadelijk krijg je nog de milieu politie achter je aan hahahaha ik gooi het ook op de kleprubbers,als hij voorheen olie heeft verbruikt zal dit aan de kleprubbers gelegen hebben ,en na reparatie is dit niet weg dan denk ik dat ze niet goed de kleprubbers gemonteerd hebben
18 jaar
Ik blijf erbij dat de motor op is.
Kleprubbers kun je controleren door op motor af te remmen en dan weer ineens gas te geven. Als ie dan hels rookt dan zijn het je rubbers.
Sytze
al na 105000 kilometer?....autopas nagetrokken...er is wel 1 ding ..de auto heeft van 10-2002 tot 02-2005 geen kilometer gereden....zouden de schraapveren niet vast blijven zitten...??
18 jaar
Of de km standen kloppen niet????
gr jan
gast, 1 liter op 200 km!!
ook al gekeken van onderaf of het blok niet ergens lekt ??
ja t klinkt simpel maar met zoveel olie verlies..
18 jaar
ja,heb hem al op de brug gehad..hij is wat zweterig..maar geen lekkage....
18 jaar
Nee, is geen lekkage man. Dan zou het er met bakken uit moeten stromen. Geloof me nou maar! Er zit geen schraapveer meer in. En dan nog wat, je zegt 1 liter per 200 kilometer. Laten we aannemen dat je auto op 1 liter benzine een kilometer of 13,5 kan rijden. Dat betekend dat je voor 200 km 15 liter benzine nodig hebt. Dan ga je daar vervolgens 1 liter olie doorheen gooien. Nou geloof mij, dan rookt ie niet iets! Dan leg je een behoorlijk rookgordijn aan! Ik wil alleen maar zeggen, Peter kan het zijn dat je je vergist? Je zou namelijk met het leeg rijden van 1 tank benzine ook gelijk je carterinhoud leeg rijden. Dat lijkt me wek een beetje stug. Sorry hoor, ben alleen maar een NUGTERe (ff voor de insiders) Fries!
Zit je niet stiekum een beetje te overdrijven? Met zoveel olie door het mengsel wil ie amper nog ontbranden man! Ook zullen je bougies roetzwart moeten zijn. Als ie zoveel olie verbruikt dan heb je: of geen schraapveer meer, of je klepsteel heeft een rammelpassing.
Sytze
Even voor Sytze,het klopt wat je zegt met gas los laten en weer gas geven kun je zien of je kleprubbers versleten zijn,maar dan alleen maar je inlaat kleprubbers,omdat je met het loslaten van je gas je inlaat smoort waardoor er vacuum ontstaat ,maar dit is niet het geval met je uitlaatkleprubbers.
18 jaar
zuiger veren is wel een kwaal bij deze motoren.
ik heb op het moment een E16SE corsa-A GSi 8V daarvan heeft het blok een warmloper gehad.
waarschijnlijk hebben ook de zuigers geklemd.
hij heeft nieuwe kleprubbers en gereviseerde kop.
maar verbruikt ook veel olie (1liter op +/-1000km)
deze heeft ook netjes 14bar compressie.
van dezem otor zijn dus ook de schraapveren slecht.
maar ik zil niet weten hoeveel de jouwe rookt als ik al zie hoe de mijne rookt.
jij zou dan wel een mistbanken veroorzaker moeten zijn :P
Willem
Dat bedoel ik dus!
wat een discussie die motor is gewoon aan revisie toe daarmee uit
Fijn Pinksterweekend en hoopelijk mooi weer
gr jan
Sorry gaf alleen maar een voorbeeld!!
ik probeer iemand te helpen
door te zeggen dat als de olie schraapveren niet goed hun werk doen de compressie nog prima in orde kan zijn.
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar