Opel Frontera: Olie verbruik Frontera

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2 16V

Sinds kort rij ik na jaren Omega te hebben gereden in een Frontera 2.2 16V, bj. 2000, deze heeft slechts 125000 km gelopen (NAP)
Het olie verbruik van deze auto is echter nogaL hoog in mijn beleving, ongeveer 1 ltr. per 1000km, de motor loopt netjes, het brandstof verbruik is binnen de aangegeven grenzen, hij rookt ook niet bovenmatig en maakt ook geen bovenmatige herrie, alle ideeen over mogelijke oorzaken zijn welkom.

Groet Polder

Polder

Geplaatst door Polder (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Frontera? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 11 jaar geleden

Hij lekt geen olie ?
Kun je een situatie creeeren , waarbij er een blauwe wolk ontstaat ?
BV de auto stationair laten draaien als deze warm is , 10 minuten , dan ineens gas geven , komt er dan blauwe rook uit de uitlaat ?
120 rijden , gas los laten en terugschakelen en extreem afremmen op de motor , ondertussen geen gas geven , dan als de snelheid voldoende laag is bv 50km/h weer gas geven , komt er dan een blauwe wolk uit de uitlaat ?
De meest aanneembare oorzaak volgens mij is , het vast zitten van de zuigerveren , alhoewel de meeste auto s tegenwoordig zowiezo meer olie gebruiken , dan vroeger.

Polder (0), 11 jaar geleden

Hallo Kaleido

Er is in ieder geval geen sprake van enige lekkage, de onderkant van de motor en de auto is kurk droog.
Blauwe rook heb ik tot dusver niet vast kunnen stellen, de komende dagen zal ik de aanbevolen testen uitgaan voeren
Er zat bij aankoop 5W40 vol synthetisch in, welke ik heb vervangen door half synthetische 10W40.
Wat er voor de vol synthetische 5W40 heeft ingezeten is niet meer vast te stellen.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Met die volsynthetische olie zie je bijna geen blauwe rook meer tegenwoordig.
Er zullen wel zuigerveren vastzitten zoals al gememoreerd is.
Ook de cilindervoeringen kunnen verglaasd zijn met als gevolg olie verbruik.

Polder (0), 11 jaar geleden

Vandaag de test gedaan met 10 minuten stationair draaien (warme motor) en daarna flink gas geven, er komt dan een heleboel witte rook uit , maar niet blauw ?
Een ander fenomeen wat misschien van invloed kan zijn geweest is dat de auto volgens het NAP rapport twee jaar heeft stilgestaan (2010 t/m 2012) Het garage bedrijf bevestigd dit omdat de auto in die periode bij hun te koop stond.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Heeft er allemaal niks mee te maken,het is een kwaal van de 2.2.
Onderblok reviseren is de enigste remedie.

Polder (0), 9 jaar geleden

Even een update, ik ben nu anderhalf jaar en 30.000km verder, het olie verbruik blijft constant zo rond de 1ltr. op 800 - 1000 km. Gebruik een minerale olie soort die weliswaar aan de vereiste specificatie voldoet met een viscositeit van 15W40 maar die niet al te duur is. De auto rijd verder bijzonder prettig dus heb ik het maar geaccepteerd. Ik heb ook nog diverse toevoegen uitgeprobeerd, deze helpen dus totaal niet, wat al te verwachten was.

Groet Polder

kleijn (0), 9 jaar geleden

maar een 2.2 16v moet wel 5w 30 hebben in verband met de stoters

Polder (0), 9 jaar geleden

De keuze van de viscositeit van de olie hangt alleen af van de buitentemperatuur, 15W40 kan gebruikt worden vanaf een buitentemperatuur van -15*C tot + 42*C (zie tabel op pag.197 van de handleiding) Dus voor Nederland kan dat prima, 15* vorst komt hier bijna niet voor evenmin dagen van 40+ zullen er ook niet zijn. De 5W30 kan gebruikt worden van -25*C tot +30*C, bij warme dagen dus net op het randje.

De specificatie van de olie is bepalend voor de kwaliteit, deze specificatie vind je ook op pagina 197 van de handleiding, zolang je daar aan voldoet zou het goed moeten zijn.

Willem12089 (0) PRO, 9 jaar geleden

Let op, Dit is een 2.2-16V motor op basis van de X20XEV motor van Opel.

Bij deze zit er een (het dunne) slangetje vanaf het Kleppendeksel naar het gasklephuis.
haal deze eens los van het kleppendeksel en probeer of er lucht doorheen gaat als je er in blaast.
Meestal zit het pijpje op de gasklep helemaal dicht.
Deze kun je opboren tot een 2 a 3mm, dan gaat de Carterventilatie weer naar behoren werken.

Echter kan het Carterventilatie gedeelte in het Kleppendesel nu ook helemaal verzdicht zijn van Sludge en Oliekoekresten, dan kun je deze het best wisselen voor goede gebruikte.

met deze oplossig heb ik meermaals deze motoren (incl auto) van onnodige demontage / Revisie gered.

Lees dit topic met foto's anders eens door op het Opel-forum.nl:

http://www.opel-forum.nl/viewtopic.php?f...

kleijn (0), 9 jaar geleden

mijnheer polder het kan best zijn dat ieder zijn eigen merk olie er in gooit
dat was de vraag ook niet voor de motor wordt er een olie voorgeschreven met een bepaalde waarde
daar ging het volgens mij om verder wat een ander er ingooit ieder voor zich lijkt mij
en wat Willem al aanhaalt zulke problemen krijg je eerder door de verkeerde olie
ik zelf gebruik gewoon sijnthetische olie en( het zal wel toeval zijn ) ik heb nooit problemen gehad zoals beschreven
maar dat terzijde dit is geen discussie programma met groet willem 2

Polder (0), 9 jaar geleden

Hoi Willem

Bedankt voor je advies
Een jaar geleden had ik het pijpje in de gasklep al eens gecontroleerd, toen was het open, nu was het echter dicht gelopen, ik heb hem vandaag opgeboord naar 3mm, verder beide slang aansluitingen welke uit het kleppen deksel komen gecontroleerd, deze zijn beide goed door.

We zullen zien of dit verbetering oplevert.

MVG

Polder

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Frontera of stel zelf een nieuwe vraag.