close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Kadett: oliepomp 2.0 s

Bouwjaar: 1979

In mijn kadett is een 2.0 injectiemotor uit ik dacht een manta ingebouwd. Nu is alleen helaas de oliedruk iets te laag. Op de snelweg staat de meter wel continu op 4 bar ( en bij 2000 toeren op 2/2.5 bar en bij 2500 op 3 bar )maar bij warme motor stationair (netjes +-1000 toeren) zakt hij onder de 1 bar en gaat het olielampje aan, zodra ik het gas aantik tot +-1200 toeren gaat hij weer uit. Het lampje gaat alleen aan als de motor warm is. Ik heb al een andere olie + origineel filter gebrobeert maar dit helpt niet.
Nu kreeg ik een tip om het dekseltje van de oliepomp te vervangen omdat hier vaak de tandwielen op inslijten. ook zit daar het overdruk ventiel in. Nu heb ik dit gedaan maar ik krijg nu helemaal geen druk meer. Wat doe ik fout? Ik heb het kamertje van de tandwielen gevuld met vaseline op aanraden van een opel medewerker. Klopt dit advies?
Ik heb de oliedruk ook geprobeert te testen door de motor zonder bougies rond te laten draaien ( laten lopen zonder oliedruk klonk echt niet goed), kan dit of komt er dan nooit druk? en hoelang zou dit mogen duren?
Alvast heel erg bedankt voor jullie sugesties en antwoorden.

Groeten Kalle

Geplaatst door

Kalle (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

IK DENK DAT JE VERSTOPPINGEN KRIJGT IN HET OLIESYSTEEM,DOOR DE VASELINE.ALS IK HET GOED BEGRIJP HEB JE WEL OLIEDRUK ALS JE OP TOEREN RIJDT.
EN STATIONAIR LOOPT HIJ TERUG,DAN ZOU IK DE DRIJFSTANGLAGERSCHALEN VERVANGEN,MISSCHIEN IS HET DAN WEG
GR LUIS

VINK 0
badge

18 jaar

ik zou beginnen met het oliedruk regelventiel vervangen.
en de vaseline eruit halen ,want dat is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb!

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

18 jaar

Bedankt voor jullie reactie,
ik ga het zowieso nog een keer proberen zonder vaseline erin, helemaal schoon.
Hoe lang zou het dan mogen duren als ik hem de eerste keer start voordat hij weer druk opbouwd?

Ik hoop dat ik het vervangen van de drijfstanglagers nog even kan uitstellen, maar als het zo niet beter is dan gaan die er ook aan geloven. lijkt me nogal een ingrijpende operatie

Kalle 0

18 jaar

Beter is het om de oliepomp vol met olie te pompen in plaats van helemaal schoon. Hiervoor kun je een ouderwetse oliespuit gebruiken. Demonteer het overdruk ventiel en spuit de pomp vol. Als de pomp leeg is duurt het erg lang voor dat er olie opgepompt wordt. Overigens een Manta 2.0E blok heeft zo'n lage oliedruk. Normaal zou je een 0,5 bar schakelaar voor je oliedrukcontrolelamp gebruiken. 3.0 bar bij 2500 toeren is normaal.

oldford 0
badge

18 jaar

Om de oliepomp te vullen met olie moet je aan de linksekant van de motor onder de dynamo een plug eruit draaien met inbus sleutel 8. Via deze plug moet je de oliepomp vullen. Bij deze motoren zit het overdrukventiel onderin de deksel en dus kun je daar de oliepomp niet vullen. Als de oliepomp los is geweest dan moet je deze eerst vullen voordat je de motor start omdat deze pompen niet zelfaanzuigend zijn als hij leeg is. Daarna kun je eventueel ook het oliefilter even vullen zodat de motor nog eerder oliedruk heeft. Als ik het verhaal zo lees dan heb je een probleem met de oliedruk schakelaar deze treed al in werking bij een te hoge druk. Normaal zit daar een schakelaar in die bij 0,35 of 0.5 bar pas inschakeld. De drukken die je aangeeft zijn normaal voor deze motoren.

c-diesel 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.