close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Ascona: olieverbruik

Bouwjaar: 1984, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6SH

sinds een tijdje begint mijn Ascona wat meer olie te verbruiken,zo ongeveer elke 1000 km moet er een half litertje bij.
Vandaag reed ik erachter met een andere auto en viel het me op dat ie vooral als je m start een behoorlijke blauwe wolk geeft.
Voor de rest komt er zo op het oog weinig/niks uit.
Ik zou zelf zeggen,klepseals.
Delen jullie mijn gedachte??
Alvast bedankt
oja,de auto heeft nu 120.000 echte km's gelopen en het gas zit erin vanaf de 70.000 km

Geplaatst door

patje kadettje (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoi,

Als je gas los laat en je dan een pluimpje ziet zijn het de klepsteelrubbers/seals idd als je rook ziet bij belasting dan zou het vanaf de zuigerwanden kunnen komen.
Aangezien je rook ziet bij het starten zou ik zeggend de seals idd dus vervang eerst deze, event. de compressie even meten.

Al 50000 km op gas dus de verbrandingsruimte zou wel redelijk schoon zijn en je olieschraapveren mooi los.
Wat nog zou kunnen is een of twee gebroken compressieveren wat af en toe voorkomt bij de OHC blokken, waardoor het oliefilmpje op de cilinderwand voor blauwe rook zorgt.


Even met het eenvoudigste beginnen maar.

Succes

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Zou de seals vervangen zijn meestal de veroorzakers.
Maar een half litertje op de 1000 km valt best mee, heb horen zegen dat een opel motor een liter op de 800 mag verbruiken.
Maar goed zelf geen last van met m'n astra verbruikt niets.

Stoffie 0

13 jaar

een half liter op 1000 is behoorlijk fors hoor en kan bijna niet alleen door de seals worden veroorzaakt, maar goed daar gewoon mee beginnen.
Het zijn eenvoudige blokjes dus is vast wel op te lossen allemaal.
Een liter op 800 km is de straat in de blauwe rook zetten.

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Ik heb nog 2 klusjes te doen en dan kan ik m een weekje stilzetten om het kopje eens te lichten.
Van het weekend eerst compressiemeten.
Als ik de kop eraf heb kan ik ook mooi de cilinderwanden bekijken of daar krassen inzitten van eventuele gebroken zuigerveren.
En voorlopig gewoon maar lekker bij blijven vullen.

KIjk even even of de cilinderwanden glad zijn, zo ja dan is er slijtage...
Je moet het hoonpatroon ( kruislings ) kunnen zien.

succes

C.Jonker 0
badge

13 jaar

dankjewel.
Heb nog eens beter gekeken naar wat ie doet,inderdaad met starten een flinke wolk,maar ook als ik bij een stoplicht wegrij een wolk.
Als ie stationair loopt en ik geef een stoot gas,ook dan een wolk.
Hoop dat t meevalt.
Hou je op de hoogte,bedankt zover!!

Onder zuigerbelasting dus, denk toch langs de zuigerveren en niet de seals.

Nou eerst maar eens kijken of niet ...

Succes !

C.Jonker 0
badge

13 jaar

[quote=patje kadettje]dankjewel.
Heb nog eens beter gekeken naar wat ie doet,inderdaad met starten een flinke wolk,maar ook als ik bij een stoplicht wegrij een wolk.
Als ie stationair loopt en ik geef een stoot gas,ook dan een wolk.
Hoop dat t meevalt.
Hou je op de hoogte,bedankt zover!![/quote]
Klepsteelrubbers, ik heb versleten zuigerveren en/of Cilinderwanden (ja inderdaad weer een smallblock 16V motor die oliezuipt ivm versleten cilinderwanden / zuigerveren), welke een olieverbruik van 1 liter olie op 800 a 1200km verzorgen,
maar roken bij:
> wegrijden van het stoplicht, Nee
> roken na de start, ook niet
> roken bij belasting, JA, hoe meer vermogen er geleverd moet worden hoe meer deze rookt.


ik heb weer een andere opel gehad waarvan de zuigers hebben geklemd door over verhitting.

daar is een revisiekop op gedaan door de vorige eigenaar, maar kreeg m niet aan de gang.

deze deed hetzelfde als mijn huidige olieslurper.

willem

Willem12089 0
badge

13 jaar

dat is dan weer een verschil bij mijn Asci,deze zie je totaal niet roken bij belasting,alleen eigenlijke bij de start en wegrijden bij een stoplicht,dus als ie even stationair stationair gelopen heeft,maar dan wel langer als een seconde of 20 stationair lopen.
Hij staat nu even met een lekke radiator maar als die er weer inzit rijdt ie weer eventjes tot ik m even stil kan zetten (offtopic,ongelofelijk dat er nu al moeilijk aan een radiator voor zo'n ding te komen is)

kleprubbers vermoedelijk, en dat is dan toch nog een goed uit te voeren ingreep.

Willem

Willem12089 0
badge

13 jaar

zeker,ga gewoon het kopje lichten en meteen kijken hoe de cilinderwanden eruit zien.
Lijkt me ook wel snel als bij 120.000 echte km´s het blok in principe al versleten is.
Aan de andere kant,van 1984 tot 2009 heeft ie 70.000 km gelopen en van 2009 tot nu 50.000 en dan ook nog op gas,dus t ding krijgt natuurlijk wel op zn lazer,maar rij er toch meestal wel rustig mee.

doe verstandig als je eventueel je kop laat reviseren
zet er gas zittingen in kost niks meer maar scheelt een berg

kleijn 0

13 jaar

Km stand zegt niet alles, de 16v blokken zoals Willem omschrijft geven soms bij 120 000 al problemen met olieverbruik.
Die van mij heeft nu 180 op de klok en die rookt ook niet maar uitlaat is wel vettig en je ruikt hem goed, ook moet ik wekelijks olie bijvullen.
Ik ben gestopt met bijhouden van hoeveel ik erin mieternen gebruik gewoon goedkope olie anders is het geen doen.
Het enige is dat ik geen afscheid kan nemen omdat ie nig erg mooi is en zo verdomd lekker loopt en rijd :D

C.Jonker 0
badge

13 jaar

vandaag de kop eraf gehaald.
Valt alles mee,hoonbeeld is nog goed zichtbaar op de cilinderwanden,dus geloof niet in een onderblok.
Morgen een kopset bestellen,meteen een waterpomp en dis riem,evenals nokkenas en krukaskeerringen.
meteen alles doen,dan is t weer goed.
Als de kleppen eruit zijn meteen even slijpen,knapt ie allicht ook weer van op.Dan kan ie weer een tonnetje (in mijn geval dus zo'n 2,5 jaar!)

Ik weet het het is achteraf geleuter.................
Met speciaal gereedschap had de kop er niet af gehoeven, om de klepperdeklep rubbers te vervangen.

jethro 0

13 jaar

heey jethro,thanx voor de tip.
In principe wist ik dat wel hoor! Ik heb m er eigenlijk ook alleen maar afgehaald omdat ik de cilinderwanden wilde bekijken en omdat ie wat olie zweette tussen de kop en het nokkenashuis uit,dus meerdere vliegen in 1 klap

maar heb je nu iets kunnen zien of kunnen repareren wat het olieverbruik verklaard?
Hoe is het met het verbruik ?

C.Jonker 0
badge

13 jaar

kop zit er nog niet op,maar de oorzaak was duidelijk,de klepseals leken wel van bakeliet,dus keihard.Geleiders waren nog prima,dus nieuwe sealtjes erop (kopset is besteld,komt morgen binnen) en 2 uurtjes bouwen en dan weer hobbelen (wordt uiteraard wel eerst nog gevlakt!)

Ik hoop voor je dat het idd de seals waren.
Het verbruik is echter te hoog voor de seals alleen, maar mis is het afdoende.
Heb je diameters van de klepgeleiders gemeten met een meetklok? op het oog kunnen ze nl goed zijn maar als er te veel speling op zit zal het iets blijven lekken.

Succes

C.Jonker 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Ascona of stel zelf een nieuwe vraag.