Opel corsa c16xe: olieverbruik en oliedruk?

Bouwjaar: 1994

Hoi, ik heb sinds een paar maanden een corsa gsi. De auto rijd lekker alleen het olieverbruik was altijd al een probleem.
Ik heb nu laatst een potje forte gas treatment in mijn auto gedaan en nu is het olieverbruik gestegen van 1 op 2000 naar 1 op 500!!

Ook blijft het olielampje na het starten zeker 4 sec. branden. Als ik de vuldop eraf haal en ik start de motor duurt het zeker 7sec voordat ik ook echt olie in de kop zie komen.

Ik denk dat het verbruik door de olieschraapveren komt, maar heeft iemand nog meer ideeen?
Als dit het geval is dan haal ik de hele motor uitelkaar en gaat hij in de revisie.
Weet iemand toevallig of ik de oliepomp zo kan reviseren of moet dan de krukas er uit? De auto heeft 130d km gelopen

Alvast bedankt Roel

Roel10172

Geplaatst door Roel10172 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

john5675 (0), 19 jaar geleden

Heb je toevallig bij gasgeven of belasten van de motor geen tikkend geluid ? Vaak zijn diverse lagerschalen versleten bij hoog olieverbruik, wat ook verklaard dat na reiniging van de motor met een toevoeging het olieverbruik nog hoger is geworden.

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Inderdaad de lagerschalen van de nokkenas & krukas versleten.

Hierdoor ontstaat meer vloeiruimte voor de olie waardoor het langer duurt voordat er olie boven is en onvldoende oliedruk levert.

Willem

Roel10172 (0), 19 jaar geleden

Ja daar dacht ik dus al meteen aan en die heb ik dus ook al vervangen. In het begin dacht ik dat klepstoters versleten waren ,maar ik heb het geluid ook al bij andere 1.6 16v gehoord.
(deze toevoeging reinigt alleen de verbrandingskamer en zuiger dit was een experiment bij ons op school, wat dus niet echt een prettige afloop heeft.)

Ik zit er nu aan te denken om het blok helemaal te reviseren, rest van de auto is nog super dus is het nog waard?

Willem12089 (0) PRO, 19 jaar geleden

Dan zou ik het zeker aan raden om hem te reviseren.

Kijk ook of de lagerschaal houders nog goed zijn en het lagergedeelte van de krukas en de nokkenassen, als deze beschadigd zijn moet je ze laten slijpen.

Let wel: Zorg dat er altijd voldoende olie in het blok aanwezeg is, dit geeft namelijk ook deze (dure) problemen.

Willem

sjaak10918 (0) PRO, 19 jaar geleden

is een ruilblok (sloop of reviseerd) een idee ? Of je moet het leuk vinden zelf een blok te reviseren. Dat kan natuurlijk ook.

Roel10172 (0), 19 jaar geleden

Ik heb van de week even het carter er onderuit gehaald en wat vond ik een stuk zuigerveer!!
Heb nu net heel de moter uitelkaar gehaalt maar kon gelukkig geen beschadiging aan de zuiger of cilinder zien.

Het blok gaat morgen de revisie in.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.