Mijn corsa heeft nu het weer buiten water warmer wordt het zelf ook wat warmer. Tot zo'n 100km/h blijft de temperatuur netjes 95 graden (in het midden, zoals altijd). Maar boven de 100 km/h loopt de temperatuur richting de 100-101 graden. Dit was vorig jaar niet het geval, zelfs toen het over de 30 graden was buiten. Er is verder niks raars aan de auto te merken (geen koelvoeistofverbruik, normaal brandstof/olie-verbruik).
Om verstopping van de radiateur uit te sluiten gisteren zo'n 5 minuten na thuiskomt (motor was volgens temp. meter in dashboard 98gr) even aan de radiateur gevoeld voor koude plekken, die waren er niet. Het viel me op dat de radiateur niet vreselijk warm aanvoelde, graad of 50 schat ik zo. Ook de slangen waren allemaal wel warm maar niet heel heet (en stonden niet onder druk, ik kon ze nog gewoon inknijpen).
Wat zijn nu de dingen die ik zelf kan controleren?
-Thermostaat (kan je die controleren, of is het gewoon vervangen, en waar zit 'ie bij deze auto)?
-Temperatuursensor (kan je die controleren?)
-Nog andere dingen?
Alvast bedankt!
Kasper
PS. Verwarming in de auto werkt, alhoewel ik het idee heb dat ik de knop verder naar rood moet zetten dan vorig jaar voor dezelfde temperatuur.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik denk aan de thermostaat of de waterpomp???
Even 2 korte vraagjes ter aanvulling:
-Als de motor heet is na een lange rit, is het dan normaal dat de radiateur en koelvloeistofslagen niet vreselijk heet zijn en je ze gewoon kan aanraken? Of moet je je vingers gelijk branden normaalgesproken?
-Kan je thermostaat testen, of is het gewoon vervangen? En is dit bij deze motor (X15DT) makkelijk te vervangen?
19 jaar
Het beste is gowoon vervangen, dan heb je tenminste zekerheid.
De slangen moeten moeten behoorlijk warm zijn.
Anders blijft de thermosstaat dicht zitten.
Willem
Thermostaat vervangen. Helaas geen effect. Aan de vloeistofstroom in het expansievat te zien doet de waterpomp het ook goed. Dus de vraag is wat nu? Ik zit iig eraan te denken de radiateur eens goed schoon te spoelen, iemand tips?
19 jaar
Radiateur is vervangen, nadat 2 keer uitgebreid schoonspoelen geen effect had. Probleem is toen omgedraaid: thermometer kwam nauwelijks uit de linkhoek...dus motor bleef wat koud.
TOen de thermostaat opnieuw vervangen (ondanks dat deze goed leek te werken, aangezien bovenste radiateurslang pas na 5 minuten warm werd). En probleem is nu voorbij. Temperatuur blijft nu netjes tussen de 92,5 en 93,5 of ik nou 30 of 130 rijdt. Prima dus. Het heeft even geduurd, en aardig wat werk gekost, maar het is eindelijk verholpen.
Bedankt allemaal voor het meedenken!
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar