Opel Meriva: olieverbruik meriva

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine

Miijn opel Meriva voldoet uitstekend, maar heeft één groot manco. Hij verbruikt erg veel olie, terwijl er geen lekkage is geconstateerd. Tegenwoordig moet ik al na amper 3000 km olie bijvullen. Vroeger was dat na ongeveer 5000 km.
Moet de motor worden gereviseerd of is er een eenvoudiger oplossing?. Olie met een grotere viscositeit helpt ook al niet.
Ik wacht in spanning uw antwoord af.
Met dank,
Wim

olienoot

Geplaatst door olienoot (0) , lid sinds 11 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Meriva? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

jan T (10) PRO, 11 jaar geleden

nou bij een verbruik van een liter op 3000 km moet je niet aan revise denken hoor.
wat voor motor olie wordt er in gedaan.

groetjes jan.

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Is het een 1600 8 klepper of 16 klepper?

De 8 kleppers hebben er redelijk wat last van een meer als "normaal" geacht olieverbruik (als je het instructieboekje leest zal je nog meer schrikken volgens mij geven ze 1 liter op 800-1000 km. op...)

Wat nog weleens kan helpen is de motor laten Flushen (intern reinigen van de motor) met bijv. Forte/Wynn/Tunap enz. dat soort producten, de meeste die ik grondig heb gereinigd knappen er wel van op en daarna een 15w40 olie er in met een nieuw oliefilter...

De producten die je moet gebruiken kosten wel een aardig aantal euro's en dan is de vraag weegt het op tegen af en toe olie bij te vullen...

Averdonk (0) PRO, 11 jaar geleden

Wat vroeger heel normaal was om elke 1000 - 1500 km olie bij te vullen, is tegenwoordig blijkbaar helemaal out of range wanneer 1 liter op 3000 km bijgevuld moet worden. Geen zorgen om maken. Af en toe een litertje olie bijvullen kost een stuk minder dan een revisie waarbij het dan ook nog maar de vraag is of het dan helemaal voorbij is met het oliegebruik........
Voor een paar duizend euro kun je heel wat olie kopen.

Mvg.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Nou Averdonk,vroeger hoefde ik nooit olie bij te vullen!.
Tegenwoordig met die peperkoeken motoren is een verbruik van een liter olie op duizend km volgens het boekje heel normaal.
Maar de fabrikant schrijft het boekje en die vind dat heel normaal,dat is een sigaar uit eigen doos.
Zoveel oile verbruik is gewoon niet normaal,zeker niet met de milieu eisen die er tegenwoordig gesteld worden.
Ik denk dat een liter olie verbruik heel wat slechter voor het milieu is dan een wat hoger benzine verbruik.
Daar komt nog bij dat met een dermate hoog olie verbruik alles versmeert en dicht gaat zitten en uiteindelijk zal leiden tot allerlei storingen aan lambdasonde en katalysator,want die kunnen daar echt niet tegen.
Nou zal dat bij een liter op 3000km niet zo heel snel gebeuren,maar versmeren doet tie wel.
Ik vraag me af of die fabrikanten er mee weg komen als iemand er eens aandacht aan zou besteden via een consumenten programma.
Wel een A-label,maar het olie verbruik van een olieboot.
Overigens,in een meriva geen 15w 40 gooien,zeker niet in combi met hydraulische klepstoters.

olienoot (0), 11 jaar geleden

Ik ben blij met de tips van de deskundigen. Mijn Merivan heeft intussen al een flush gehad en deze zal worden herhaald in september.
of het allemaal helpt zal ik moeten afwachten. Door uw reacties ben ik in ieder geval weer enigszins gerustgesteld. hartelijk bedankt hiervoor.
Wim

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Vroeger idd. maar toen waren de motoren toch anders van constructie als nu, al blijft de basis hetzelfde de techniek er rond heen heeft een enorm ontwikkeling ondergaan, denk zelf maar eens terug aan de motoren van begin jaren 90 en nu....Je kan denk ik zelf wel de veranderingen bedenken, wat te denken van de service intervallen die steeds langer zeg maar verdubbeld zijn...Maar goed ging hierover olieverbruik van een Opel Meriva en niet over de discussie van motoren en waarom ze en ik citeer primera p11 "peperkoeken motoren tegenwoordig produceren" ..(een menig die ik persoonlijk niet deel maar iedereen is in zijn recht om te denken wat hij wil.)

Even over de 15W40 olie en hydraulische klepstoters...

15w40 is natuurlijk op kamertemperatuur dikker als bijv. 5W40 de viscositeit kruist elkaar bij 100 graden na de 100 graden dunt 15w40 op een iets sneller tempo uit zodat die bij 120 graden al een stukje dunner is.

Bij lagere temperaturen in de motor blijft de 15w40 dus dikker je hebt een dikkere smeerfilm en daarmee blijft de olie ook dan beter "afdichten".
Als je de motor nu heel warm rijdt en op toeren rijdt is de smeerfilm minder idd. maar dan praten we over temp. boven de 100 graden...(in je motor)
Het is niet zo dat je hydraulische klepstoters geen olie opeens meer krijgen, omdat de olie te dik is....Hydraulische klepstoters zijn ook niet iets van de laatste jaren.....5w30 en 0w30 olie daarentegen is iets van de laatste jaren, dat men dit is gaan gebruiken...
En synthetische olie zijn wel beter bestand tegen oxidatie en zijn "puurder" dan half-synthetische olie.

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Olienoot, mag ik vragen hoe ze de auto "geflushed" hebben??En is na het flushen de olie en het filter vernieuwd?

primera p11 (0), 11 jaar geleden

Hydraulische klepstoters zijn ook niet van de laatste jaren,maar worden nooit in combi gebruikt met 15w 40.
Daar komt nog bij dat je erin moet gooien wat in het instructieboekje staat,niet zelf wat verzinnen.
Daar komt nog bij dat je een minimaal starttoerental moet halen alvorens de ecu de motor vrij geeft en dat kun je wel vergeten bij -5 en 15w 40 erin.
Daar komt ook nog bij dat je minuten lang het tikken van de kleppen zult horen alvorens ze gevuld zijn en de kleppen de juiste klepspeling hebben,kortom gewoon niet doen.
Olie verbruik los je niet op met dikkere olie,dat zijn lapmiddelen.
Olie verbruik duid op een opkomend defect in de motor,zeker van de tegenwoordige motoren.
Vroeger had je andere aanmaak tolerantie's en vulplaatjes en minder elektronica.
tegenwoordig moet het spul snel opwarmen teneinde zo min mogelijk uitstoot te garanderen.

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Hydraulisch klepstoters worden al een tijd gebruikt bij Opel motoren sowieso begin jaren 90 dit type motor is in essentie een door ontwikkeling van de motor die nu dus in de Meriva ligt, en jawel daarin werd ook 15W40 gedaan.Er is alleen wat meer aan doorontwikkeld in de vorm van emissiebestrijding en vermogen.

Instructieboekje geeft ook aan wat je motor mag verbruiken aan olie, maar zoals JIJ zelf al zei en ik citeer "Tegenwoordig met die peperkoeken motoren is een verbruik van een liter olie op duizend km volgens het boekje heel normaal.Maar de fabrikant schrijft het boekje en die vind dat heel normaal,dat is een sigaar uit eigen doos". Dus ik moet dus wel de leidraad volgen die zij voorschrijven over de olie????

Dunnere olie spaart namelijk brandstof door vermindering van weerstand en omdat er minder energie nodig is om de olie rond te pompen. Een
5W30 olie halveert het energieverlies door smering van de motor ten opzichte van een 15W40. Dat levert tot 5 procent brandstofbesparing. Maar hoe dunner de olie hoe kritischer het smeren wordt.

Minimale starttoerental dat niet gehaald wordt door Sae 15W40 olie, hoeveel denk jij dat het verschil is tussen Sae 5W30 en Sae 15W40 olie?

De kwaliteit, smeer en koelende werking van olie heeft veel meer te maken met welke kwaliteit olie je erin doet als met de viscositeit.
Minutenlang klepperen van je hydraulische klepstoters is denk ik wat sterk overdreven ja als ze stuk zijn dan is dat het geval, heeft te maken met de kwaliteit Acea of API norm die de gebruikte olie heeft.

De SAE classificatie voor motor oliën

Graad Laagste temperatuur pompbaarheid
0W -35 °C
5W -30 °C
10W -25 °C
15W -20 °C
20W -15 °C
25W -10 °C



Het olieverbruik heeft meer te maken met interne vervuiling van deze motor, omdat inderdaad tegenwoordig meer eisen gesteld worden aan de motoren kwa prestaties en emissie-eisen, om deze "vervuiling" weg te nemen is flushen van de motor een optie...

Maar goed ik heb wel het idee dat we afdwalen van het probleem primera p11 en ik respecteer jou ideeen en mening over diverse zaken ik ben alleen een andere menig toegedaan.

Wat ik wel hoop voor olienoot is dat het probleem met het flushen indien dit goed gebeurd je olie verbuik in elk geval minder zal worden.Ik heb in elk geval goede ervaringen hiermee.

primera p11 (0), 11 jaar geleden

De TS weet wel genoeg denk ik.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.