close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: Olieverbuik

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: CORSA-C; Z1.2XE

Ik heb een vervelend probleem; sinds een aantal maanden verbruikt mijn corsa-c 1 liter op de 1000 km. De motor is droog en er ligt geen olievlek onder de motor. Afgelopen vier jaar heb in totaal 1liter op de 90000 moeten bijvullen tussen de jaarlijkse grote beurten. En nu het grote verbuik.

Ik rijd altijd lange stukken met in 4 jaar 120.000 op de teller.

Wat kan dit zijn en wat is er aan te doen om weer het oude verbruik terug te krijgen???

Geplaatst door

rivo (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

1 liter bijvullen op 90.000 km is echt niks om je zorgen over te maken............

Zou me eerder zorgen maken over de km. stand tussen je beurten............

Santa 0

16 jaar

Ik denk dat er bij de laatste beurt misschien een mindere kwaliteit olie is gebruikt en daarom dit hoge olieverbruik

Roger10 0

16 jaar

Houdt het koelvloeistofpeil in de gaten, als dit stijgt en vertroebelt is de koppakking mogelijk kapot

avonk 0

16 jaar

Dit olieverbruik is idd niet normaal..

Onderhoudsbeurten zijn om de 30 duizend kilometer Santa dus dit moet geen probleem zijn met langen afstanden.
Is er de laatste keer misschien idd verkeerde olie ingekomen???
gaat de auto altijd naar dezelfde garage voor onderhoud??

Mvrgr Jan

venedijk 0
badge

16 jaar

Inderdaad is de beurt volgens Opel zelf of 1x/jaar of om de 30.000 en dit was dus in beide gevallen zo. Ja hij is de laatste 3 jaar bij dezelfde Opel dealer voor onderhoud (verandering door verhuizing).

Op het label stond altijd de 5w30 wat iedere keer aan het stuur kwam te hangen. Nu zegt de garage dat het verbruik nog binnen de specificaties van Opel ligt. Het koelvloeistofpeil blijft normaal en er is geen smurrie te zien in het oliebijvul gat.

Ik vind dit echter zeer raar dat ik eerst bijna geen olie hoefde bij te vullen en nu zoveel. En dan zou dit normaal zijn?

rivo 0

16 jaar

Gewoon event. zelf een keer olie verwisselen en kwaliteitsolie indoen en dan zul je misschien het verschil al merken!

Roger10 0

16 jaar

5w30 longlife is idd de juiste olie

venedijk 0
badge

16 jaar

[quote=Roger10]Gewoon event. zelf een keer olie verwisselen en kwaliteitsolie indoen en dan zul je misschien het verschil al merken![/quote]
Nou ik heb ondertussen wel 8 liter olie bijgevuld en alleen kwaliteitsolie gebruikt. 5W30 longlife. maar dat longlife wordt dus niet gebruikt want na 1000 km moet er alweer 1 liter bij.

rivo 0

16 jaar

zou er gewoon naar laten kijken bij de opeldealer.. er moet iets aan de hand zijn.. maar zoiets is hierweg moeilijk te zien... misschien eerst een de motor inwendig reinigen met een middeltje door de olie

venedijk 0
badge

16 jaar

[quote=venedijk]zou er gewoon naar laten kijken bij de opeldealer.. er moet iets aan de hand zijn.. maar zoiets is hierweg moeilijk te zien... misschien eerst een de motor inwendig reinigen met een middeltje door de olie[/quote]
dit is dus al gebeurd en helpt niets. Er wordt beweerd dat het de zuigerveren zijn die vast hangen en dat het me minimaal €1400 gaat kosten om dit te laten reparen en dan zonder garantie dat het helpt. Dat is dan een erg riskante operatie.

Is dit waar dat dit zo duur is en dan zonder succes garantie. En mag dit zomaar gebeuren, of heb je enig recht op coulance van een dealer ivm altijd netjes gepleegd onderhoud?

rivo 0

16 jaar

tja zeg het maar he... heb zelf een eigen autobedrijf en heb bij de opeldealer gewerkt...

garantie is 100.000 of 3 jaar???

daar is meestal weinig meer aan te doen of je moet het hoger opzoeken.
1400 euro weet niet of dit reeel is maar het hele blok moet uitelkaar en daar zit nogal wat werk in..
zal kijken of ik morgen wat informatie voor je kan krijgen

venedijk 0
badge

16 jaar

[quote=venedijk]Dit olieverbruik is idd niet normaal..

Onderhoudsbeurten zijn om de 30 duizend kilometer Santa dus dit moet geen probleem zijn met langen afstanden.[/quote]
Lees maar eens wat hij schrijft:

"Afgelopen vier jaar heb in totaal 1liter op de 90000 moeten bijvullen tussen de jaarlijkse grote beurten."

't Is wat tegenstrijdig, of niet...? ;)

Santa 0

16 jaar

[quote=Santa][quote=venedijk]Dit olieverbruik is idd niet normaal..

Onderhoudsbeurten zijn om de 30 duizend kilometer Santa dus dit moet geen probleem zijn met langen afstanden.[/quote]
Lees maar eens wat hij schrijft:

"Afgelopen vier jaar heb in totaal 1liter op de 90000 moeten bijvullen tussen de jaarlijkse grote beurten."

't Is wat tegenstrijdig, of niet...? ;)[/quote]
Wat is hier tegenstrijdig aan?

Eerste vier jaar in totaal 90.000 gereden en netjes 1x per jaar grote beurt, zoals voorgeschreven door Opel. En dat ik nu opeens 1 liter per 1000 km verbruik is dan dus het probleem. Ipv dat ik eerst in totaal met 1 fles a 1 liter 4 jaar vooruit kon, dat betekent dat ik om de zoveel maanden peilde en dat er dan minimaal verbruik was en ik dit aangevuld heb.

Sorry maar ik vind deze reactie een beetje raar, maar vooral nutteloos. ;)

rivo 0

16 jaar

Klein zelf testje:

Is de uitlaat erg zwart van binnen?? (dit duid op verbranding van motorolie)

stap1:

- bedrijfswarme motor
- Stationair laten draaien
- oliedop los draaien en laten liggen
* Blijft deze stil liggen ga door naar stap 2
* Begint deze te stuiteren: dan is er comressie lekkage naar oliecarter

Stap2:

- Til de oliedop op
* Is er veel damp te zien: Lekkage van carterdruk naar carter
* Is er geen tot bijna geen damp te zien: Waarschijnlijk kleprubbers verdroogt of los gekomen

Compressiesruk in Carter:

- Dit duid meestal op slijtage van zuigerveren en of Cilinderwand
- Dit is een Dure reparatie ivm Blok revisie (als het al niet nodig is een ander blok te plaatsen)

Kleprubbertjes versleten:

- Dit is met de moderne reparatie technieken een vrij simpele klus.

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

snap ook niet goed wat er zo tegenstrijdig is maar goed....

het gaat hier ook niet om op elkaars schrijven te letten, als je gewoon het probleem maar begrijpt.

Heb nog geen specifieke kwaaltjes voor je gevonden op het gebied van olieverbruik maar je hoort nog van me.

mvrgr J

venedijk 0
badge

16 jaar

[quote=Willem12089]Klein zelf testje:

Is de uitlaat erg zwart van binnen?? (dit duid op verbranding van motorolie)

stap1:

- bedrijfswarme motor
- Stationair laten draaien
- oliedop los draaien en laten liggen
* Blijft deze stil liggen ga door naar stap 2
* Begint deze te stuiteren: dan is er comressie lekkage naar oliecarter

Stap2:

- Til de oliedop op
* Is er veel damp te zien: Lekkage van carterdruk naar carter
* Is er geen tot bijna geen damp te zien: Waarschijnlijk kleprubbers verdroogt of los gekomen

Compressiesruk in Carter:

- Dit duid meestal op slijtage van zuigerveren en of Cilinderwand
- Dit is een Dure reparatie ivm Blok revisie (als het al niet nodig is een ander blok te plaatsen)

Kleprubbertjes versleten:

- Dit is met de moderne reparatie technieken een vrij simpele klus.

Willem[/quote]
De uitlaat is zwart van binnen.

Nu heb ik je stappenplan uitgevoerd en heb iets geks geconstateerd:

de oliedop losgedraaid en dan stuitert hij 4 sec en dan lijkt het alsof hij erop vast gezogen wordt, een soort vaccuum. Dit heb ik zeker 6x achter elkaar geprobeerd en zo ging het iedere keer.

Daarna dop opgetild en totaal geen damp te zien.

Wat betekent dit nu, 4 sec stuiteren is gewoon duidelijk of moet hij constant blijven stuiteren??

rivo 0

16 jaar

Dat de klep Van de Carterontluchting een verandering waarneemt en de klep sluit.

Dus best kans dat er slijtage in de motor is.

De Dop zou normaal helemaal niet mogen stuiteren namelijk.

Ik heb dit zeker bij de mechanisch toch wel sterke 1.2 16V motor nog niet eerder aan de hand gehad in ieder geval.



Wat te controleren:

Complete Carterontluchting systeem
Slangen van de carterontluchting

Als er hier iets niet goed gaat, bijvoorbeeld verstopping of iets, kan de motor ook VEEL olie gaan verbruiken.


Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.