U zal wel denken, wat is dit, wel het gaat om een motorboot, vind u dit niet gepast, dan laat ik het verwijderen.
Ik heb een opel, en een botenforum is er wel maar daar gebeurd niets.
Het gaat om een 4 cylinder 140 pk motor , oude techniek, onderliggende nokkenas, op benzine.
Kop is er van af geweest, nieuwe pakking en kleppen gesteld met schroeven draaier in bougie gat, zo van dit zal het BDP wel zijn.
Vonken doet de ontsteking, maar starten wil die niet, gebruik je starterpilot, dan start de motor meteen en blijft lopen.
Mechanische brandstofpomp schoongemaakt, zat vol sludge.
Starten: de motor draait niet echt snel rond, beetje sloom. Kan dat de oorzaak zijn? Of is de carburateur vervuild. Probleem is kom maar aan pakkingen van een 40 jarige boot.
met vriendelijke groet , Peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet dat ik direct verstand heb van motor boten , maar het principe is hetzelfde als van een auto toch.
aangezien de brandstof pomp vol sludge zat zal de rest van het brandstof systeem waarschijnlijk ook vervuild zijn ,
zit er een brandstof filter(s) op ? zo ja dan zou je deze eens kunnen vervangen .
carburateur reinigen zal ook zeker geen overbodige luxe zijn i.v.m. vervuiling.
misschien een compressie test (laten) doen.
Benzine te oud?
13 jaar
@Limbra, ja filter was ook vuil , proberen schoon te maken, maar die dingen vind je niet om de hoek bij een automaterialen zaak, is dus een kwestie van bestellen. Kijken of we meteen een pakkingset voor de carburateur kunnen vinden, goed idee van die compressie test, stomme is , had hem laatst bij maar vergeten.
Typische is dat deze een "negatieve"klepspelling heeft: Je moet de stelmoer zoveer losdraaien dat de stoterstang net los kan draaien, daarna vast draaien todat deze niet meer beweegt en dan nog een halve slag vaster. Heel vreemd, gevonden op amerikaanse site en you-tube.
@harnak, kon best wel eens zijn, boot heeft zeker een half jaar niet gevaren.
13 jaar
"Negatieve" klepspeling betekend dat je kleppen altijd open staan, dit kan nooit goed zijn want dan verbranden je kleppen binnen de kortste keren en heb je compressie verlies.
Pakkingen van een oudje zijn vaak van papier en pakkingpapier kun je kopen bij automateriaalzaken om ze dan zelf te kunnen maken. Vooral vlotterkamer goed reinigen en de sproeier(s) er het liefst uitdraaien en goed reinigen.
Alles waar een gecalibreerde opening inzit (vaak koperen boutjes/schroefjes met een opening in de kopse kant) eruit halen en goed open/schoon maken, zeker als er al oudere benzine inzit verteerd deze en gaat in de openingen aankoeken.
13 jaar
@Jeroen, bedankt voor je antwoord, ja ik blijf ook zitten met het vraagstuk "zero lash" op site zoals iboats.com (heeft een forum, maar schrijven in het engels is voor mij een ramp) wordt telkens het telkens beschreven , ook hier
[yt]http://www.youtube.com/watch?v=QAlCVA5cC...[/yt]
wordt in een filmpje (wel langdradig op het laatst getoond hoe het zou moeten. Blijft voor mij een raadsel. Wat de carburateur betreft, bedankt voor de tip, was even vergeten van de papieren pakkingen. Zal kijken wanneer ik tijd heb, laat je weten wat het resultaat is.
vriendelijk bedankt! Peter
13 jaar
Carburateur opengemaakt, geen sludge, alle openingen zijn vrij, acceleratiepomp werkt.
Benzine pomp geeft geen benzine bij starten, pas bij inspuiten starterpilot zodat de motor gaat lopen heeft de pomp opbrengst, is dit normaal? Het is een mechanische pomp die wordt aangedreven door een exentriek.
http://www.boats.net/parts/search/BRP/ST...
als voorbeeld.
Balen na het vele starten is nu de startmotor defect, vastgelopen. Zegt alleen klik en dan hoor je de stroom piepen.
Comprressietest dus nog niet kunnen uitvoeren.
13 jaar
Denk dat je het in de benzine pomp moet zoeken of de leidingen /slangetjes er van , als je start pilot gebruikt lijkt het alsof de pomp over zijn dode
punt heen getrokken wordt en dan wel benzine levert .
Controleer de leidingen en slangetjes eens , door veroudering van de brandstof slang / leiding kan deze dicht koeken of inwendig verstopt raken ,
waardoor de doorstroming verminderd of zelfs tegen gehouden wordt .
Als je dan start pilot gebruikt wordt er net voldoende benzine "aangezogen" wat hem op gang brengt .
Het membraam in de benzine pomp kan ook veroudert zijn waardoor de pomp geen goede pomp kracht levert.
Wat betreft de start motor , heb je nog voldoende start stroom (accu) ?
suc6 limbra
@limbra, bedankt voor je response, carbarateur opengemaakt, geen sludge te vinden, papieren pakking stukje lek (bij boutgat.) vlotter werkt (met mond geblazen). Carbarateur zat half vol met benzine 1 sproeier verwijderd (2 gats carburateur) imens grote sproeier (maar ja het is ook een 3 liter) nevelpijpjes waren schoon. Acceleratiepomp werkt.
Dicht gemaakt en lekkage met vloeibare pakking (blauwe).
Compressiemeting. Cylinder 1: 8bar, Cylinder 2: 4 bar, Cylinder 3 : 8 bar, Cylinder 4 : 1 bar.
Kleppedeksel open, tuimelaar cylinder 4 zit scheef en bediened dus niets (inlaat), Water bij de olie.
Koppakking is net vervangen met als toevoeging vloeibare pakking.Zowel als op cylinderbovenkant als op kop gesmeerd.
Motor slaat moeizaam aan, pas door het gashendel paar keer op en neer te bewegen (accelaratiepomp) word benzine ingespoten en begint te lopen, bij half gas zie je benzine vernevelen, bij gasklep dicht geen benzine. (stationairsproeier?) Bij inspuiten met starterpilot (Axe) blijf de machine draaien maar onregelmatig (Cylinder 2!)
Graag jullie reactie wat btreft stationairsproeier en cylinder 2.
Misschien is dit spul wel te oud....
13 jaar
Dus het stationair gedeelte pakt hij niet op , dan zit ik ook te denken aan de stationair sproeier ,maar ook aan de vlotternaald ,
misschien dat deze vervuild is en/of ff blijft "plakken" , waardoor hij niet aan de brandstof vraag van de motor kan voldoen .
heeft deze carburateur een automatische choke of een hand choke ?
De koppakking heb je vervangen , maar waarom heb je als toevoeging vloeibare pakking gebruikt ?
Hallo Limbra, kan inderdaad nog een op het inet gaan zoeken naar een exploded veiw van deze carbu. Heit is wel inderdaad, als ik de vlotter los laat en naar beneden gaat. ik erg hard moet blazen en dan met een plop het naaldje vrijkomt.
De choke wordt bediend door een leiding die gerafelt is en in het spruitstuk steek. het andere uiteinde komt in een potje uit die aan de carbu vast zit, bij gas geven wordt dit gereset, maar dit werkt niet meer, de chokeklep blijft gewoon open staan.
De extra vloeibare pakking is ook niet mijn favoriet, maar de vriend die het gedaan heeeft, heeft een kennis die vaker een boot reviseerd en dit ook toepast.
Tja wat is wijsheid en ervaring.
Bedankt voor je response
Peter
13 jaar
Dus bij een koude start krijgt de motor geen rijk mengsel (wat wel nodig is bij een koude start) omdat de choke open blijft staan .
die gerafelde leiding van choke naar inlaat spruitstuk is neem ik aan een slangetje , dus een vaccumslangetje .
deze moet lekvrij zijn anders trekt hij valse lucht en dan loopt de motor ook niet ideaal .
(het gerafelde aan deze leiding zal wel een bescherm mantel zijn, ga ik van uit).
Heeft deze motor een distributie-riem of een ketting ?
Aangezien de kop er af is geweest, dus ook de distributie , is het misschien verstandig om te controleren of alles goed op tijd staat .
Het is maar een idee , maar misschien wordt met "een" idee het probleem wel gevonden c.q. opgelost ,toch.
suc6 limbra
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar