Opel Omega 1999: Omega remblokken en schijven voor

Bouwjaar: 1999

Hallo,

De garage wilde bij het onderhoud vandaag erg graag mijn remblokken en schijven voor vervangen (375 euries). Toevallig had ik net zelf de wielen van voor naar achter en andersom gewisselt en dacht van, die blokken kunnen nog even mee. Heeft iemand de maten die de blokken en schijven nog mogen zijn? En kunnen schijven zodanig slijten dat ze vervangen moeten worden? Ik dacht dat de blokken zachter waren als de schijven en dus niet zo makkelijk kunnen slijten. Hij is uit 99 en heeft 137.000 gelopen.

MvG Ruud

Rbongers2000

Geplaatst door Rbongers2000 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

SWONNIE (0) PRO, 18 jaar geleden

kijk maar even onder WWW.HBASE.NL , kun je exact op je eigen kenteken de nieuwwaarden van de remmen uitzoeken. Officieel mag de schijf hier 1 mm onder liggen als minimum waarde.
vr.gr.

kasperht (0), 18 jaar geleden

In aanvulling: je remblokken slijten inderdaad harder dan je remschijven, maar ook je remschijven slijten en zijn op een gegeven moment aan vervanging toe. Daar is bij 137.000km niks raars aan.

Rbongers2000 (0), 18 jaar geleden

Ok ik ga zaterdag even de wielen eraf halen en dan opnieuw meten.
Ik neem aan dat dit redelijk simpel zelf te vervangen is.

Hoe zit het met de sensoren die op de blokken zitten, is dit een betrouwbare indicator.

grt

Hans4037 (0) PRO, 18 jaar geleden

De dikte van de remschijven kun je niet met een normale schuifmaat meten.

Hans

Rbongers2000 (0), 18 jaar geleden

Hoe kan ik dat dan meten??

buzzin (0), 18 jaar geleden

Als er een randje aan de schijf zit (i.v.m. de blokken die kleiner zijn als schijf), kun je met een 'gewone' schuif maat meten, mits opvulling gebruikt aan beide kanten. Kleine blokjes (moeten wel vlak zijn).
Meten met blokjes, van die maat blokjes aftrekken, voila, maat van je schijf.
Wat je ook kunt doen is een goedkope schuifmaat halen, en aan de binnenkant van de bek een groef/opening slijpen.
(Dit zodat deze zonder de rand te raken gewoon de schijf kan meten)
Houd er rekening mee dat je dan wel de dikste punten meet en niet de dunste! (Bij beide methodes)


ps. bij twijvel over de dikte (net wel/niet), gewoon vervangen.
Ken deze auto niet, maar is meestal niet zo moeilijk.

kasperht (0), 18 jaar geleden

Ik heb zelf een goedkope schuifmaat van de dhz-winkel. Deze had al een inkeping aan de binnenkant van de bek, zodat je precies om de rand heen kan meten...

Maar inderdaad met blokjes van bekende dikte meten werkt ook prima...

Rbongers2000 (0), 18 jaar geleden

Ik ga het alemaal proberen en vertrouw erop dat dat helemaal goed gaat komen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.